Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    Jag bestämde mig efter noga övervägande, och diskussion med Sonja, för att lämna tillbaka räkorna (jag bytte mot 5 st "Galaxy).

    Det var inga tigrar, de har jag flera av, utan snarare någon slags glasräka. De hade samma krokiga rygg och kroppsform som dessa. Mycket mysko..........

    Jag ville dock inte ha fler räkor som jag inte är säker på vad de är för sort. Det räcker med mina mörkblå som är svårdefinerade men väldigt vackra. Jag verkar sannerligen ha hamnat i ett riktigt "räkträsk".........
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      Ursprungligen postat av Sonja
      ph och hårdhet är inte samma sak. Vet du vad du har för kh? Jag tror inte att en bränd oglaserad terrakottafärgad lergodskruka släpper ifrån sig något giftigt. Däremot om du har glacerade krukor, speciellt röda, så skulle jag inte stoppa ner sånt i vattnet.
      Om löven du hittar är fuktiga kan du skölja dom ordentligt, plocka inte precis vid en väg eller järnväg. Hittar du torra löv kan du antingen hälla över kokande vatten över dom och låta dom ligga och svalna i vattnet så sjunker dom fortare. Eller så sköljer du dom och bara lägger ner dom. Dom sjunker efter några dagar. Ek och boklöv är snygga, ofarliga och håller rätt länge i akvariet.
      Jag brukar byta ca 50% vatten en gång i veckan, allt på samma gång. Men det finns andra som byter lite mindre men oftare. Hur mycket och ofta man byter beror lite på hur mycket räkor man har i karet också.
      oj då, där tänkte jag visst fel... KH var 4 när vi mätte med sticka för några dar sen. Är det för mkt? Borde jag investera i ett dropptest för KH tycker du?

      Jag har roat mig med att läsa den här tråden från början idag, har hunnit till sidan 83. Det stod nånstans tidigare att man kunde lägga i löven direkt, så jag la i ett eklöv, ett rönnlöv och ett björklöv för några timmar sen. Men då kanske jag ska skölja eller koka nästa gång.

      Krukorna är oglaserade, så de borde väl vara ok då.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        Ursprungligen postat av miiaoo
        Jag byter också allt på en gång. Det är ju ett litet stressmoment när man byter vatten så en gång i veckan skulle jag öra med hellre än flera gånger med mindre. i alla fall till räkor.

        Nä, det borde ju inte vara lerkrukorna heller, men i brist på annat att prova för att se om dom slutar dö så kan man ju ta ur dom ett tag. Är dom förresten använda tidiagre eller är dom helt nya?
        Jag kommer inte ihåg om krukorna är nya, nån av dem kan nog vara det. Fast jag kokade dem rätt länge innan jag satte i dem.
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Knyttet
          oj då, där tänkte jag visst fel... KH var 4 när vi mätte med sticka för några dar sen. Är det för mkt? Borde jag investera i ett dropptest för KH tycker du?

          Jag har roat mig med att läsa den här tråden från början idag, har hunnit till sidan 83. Det stod nånstans tidigare att man kunde lägga i löven direkt, så jag la i ett eklöv, ett rönnlöv och ett björklöv för några timmar sen. Men då kanske jag ska skölja eller koka nästa gång.

          Krukorna är oglaserade, så de borde väl vara ok då.
          Sticktest är inte lika tillförlitligt som dropptest men bara du förvarat dom helt torrt så ger dom nog en fingervisning i alla fall och då verkar det helt ok med kh4.
          Rönnlöv och björk håller nog inte så länge i akvariet. Lägg inte ner blad från prydnadsbuskar, det finns flera som är giftiga. Jag tror de flesta använder ek eller bok.
          Jag lägger ofta ner löven torra och osköljda. Men då har jag plockat dom där det är rent. Det tar några dagar innan dom sjunker men jag tycker inte det gör något.

          Hur länge hade du haft akvariet igång?

          Jag tror inte det är bra att stoppa ner lerkrukor som man använt. Såna, röda lerkrukor är porösa och suger åt sig allt möjligt. Har du använt dom kan det finnas allt möjligt i krukan som gödning och ev gift mm. Kanske funkar det att koka den men krukor är så billiga så varför chansa
          Senast redigerad av Sonja; 20 March 2007, 08:27.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            Ursprungligen postat av Sonja
            Sticktest är inte lika tillförlitligt som dropptest men bara du förvarat dom helt torrt så ger dom nog en fingervisning i alla fall och då verkar det helt ok med kh4.
            Rönnlöv och björk håller nog inte så länge i akvariet. Lägg inte ner blad från prydnadsbuskar, det finns flera som är giftiga. Jag tror de flesta använder ek eller bok.
            Jag lägger ofta ner löven torra och osköljda. Men då har jag plockat dom där det är rent. Det tar några dagar innan dom sjunker men jag tycker inte det gör något.

            Hur länge hade du haft akvariet igång?

            Jag tror inte det är bra att stoppa ner lerkrukor som man använt. Såna, röda lerkrukor är porösa och suger åt sig allt möjligt. Har du använt dom kan det finnas allt möjligt i krukan som gödning och ev gift mm. Kanske funkar det att koka den men krukor är så billiga så varför chansa
            Stickorna är nästan slut och jag planerar inte att köpa fler såna. Nu är det dropptest som gäller, fast jag har inte klurat ut vilka sorter jag borde börja med, förutom nitrit som jag redan har köpt.

            Jag ska hålla ögonen på rönn- och björklöven så att jag kan ta ur dem om de börjar se sunkiga ut. En bonus är att bebismalarna verkar gilla löven. Jag plockade löven en bit in i skogen, så de borde vara ganska rena från avgaser o sånt. De såg rena ut också.

            Akvariet har väl varit igång i två och en halv månad ungefär. Men det startades som sagt med mycket vatten från ett av de andra akvarierna + att en av krukväxterna, med tillhörande grus i krukan, har bott i ett annat akvarium innan.

            Jag såg att båda räkorna var vid liv i morse, så än finns det hopp Igår kväll verkade de väldigt pigga. En av dem bar omkring på en bit maltablett som den andra försökte sno.

            Jag velar fram o tillbaka om ifall jag ska ta ur krukorna eller inte. Just nu lutar det åt att de åker ur. Du har rätt i att det är onödigt att chansa. Jag har inte tänkt på det tidigare, att det kan fastna ngt annat än jord i en kruka som är använd.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Algen
              • January 2007
              • 25

              Dax för lite bilder

              plåtat lite i räkkaret. Räkorna kommer från Pito, inte cr-räkan.sägs vara Regnbågsräkor!!? Några andra förslag?
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Öronräv
                • March 2007
                • 754

                Ang. Red Crystal.

                Petshrimp, uppgedd som bra räkkälla, säger:
                "Needs soft, acidic water to feel well and breed. Can survive for a while in slightly alkaline water, but usually no offspring survive after hatching. Adults seem to be shorter lived in alkaline water, too."

                medans zoopet säger ph 6-7.8
                Detta bekymrar mig.
                hur är det egentligen?

                "Räkorna gillar högt pH för det hjälper deras skal att utvecklas(?)"
                Deras skal består av kitin och är inte kalciumbaserade, jag har iaf inte hittat något som pekar på att pht skulle påverka utvecklingen.
                There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                http://oeronraev.bilddagboken.se/

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Algen
                  plåtat lite i räkkaret. Räkorna kommer från Pito, inte cr-räkan.sägs vara Regnbågsräkor!!? Några andra förslag?

                  snygga är dom i alla fall! Å bra bilder!! Du är väl med i fototävlingarna?!
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Algen
                    • January 2007
                    • 25

                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    snygga är dom i alla fall! Å bra bilder!! Du är väl med i fototävlingarna?!
                    Tack för det! Bilderna ska bli bättre med tiden.Sonja är en av förebilderna om jag får uttrycka mig så. Blixtbilderna är tagna med en
                    compactdigitalkamera därav minimal rörelseoskärpa men med blänk i glaset mm.
                    Dom lite mörkare utanblixt använde jag Nikons D70
                    då med rörelseoskärpa som följd(långa slutartider) Kul att testa något nytt,har aldrig fotat in i ett akvarium tidigare.
                    Ömma knän o trasig rygg hör tydligen till.

                    räkbebisen är ca 1v. gammal o 2-3mm kort.(Regnbågsräka)
                    Har skickat in en bild till månadens tävling.Förmodligen utan chans mot alla duktiga "plåtisar" här på Zoopet
                    Senast redigerad av Algen; 21 March 2007, 14:12.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Algen
                      Tack för det! Bilderna ska bli bättre med tiden.Sonja är en av förebilderna om jag får uttrycka mig så. Blixtbilderna är tagna med en
                      compactdigitalkamera därav minimal rörelseoskärpa men med blänk i glaset mm.
                      Dom lite mörkare utanblixt använde jag Nikons D70
                      då med rörelseoskärpa som följd(långa slutartider) Kul att testa något nytt,har aldrig fotat in i ett akvarium tidigare.
                      Ömma knän o trasig rygg hör tydligen till.

                      räkbebisen är ca 1v. gammal o 2-3mm kort.(Regnbågsräka)
                      Har skickat in en bild till månadens tävling.Förmodligen utan chans mot alla duktiga "plåtisar" här på Zoopet
                      Bilderna är väldigt fina. Du har ingen extern blixt till D70-kameran?
                      Glasblänk med kompakten kan du försöka undvika genom att vinkla kameran lite mot glaset.
                      Jag känner igen det där namnet regnbågsräka, ska kolla lite.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Limia1
                        • December 2006
                        • 325

                        Ursprungligen postat av Algen
                        plåtat lite i räkkaret. Räkorna kommer från Pito, inte cr-räkan.sägs vara Regnbågsräkor!!? Några andra förslag?
                        Har ingen riktig koll på vilken art det kan vara.

                        Men undrar lite över den rundade orange fläcken, som ser ut att finnas inuti en av räkorna.

                        Är de viltfångade räkorna ?

                        Fläcken liknar nämligen en parasit som finns hos de sk. nektarinräkor, Neocaridina palmata. De har fullt av inkappslade orange larver, som ser ut som en bunt med nektariner.

                        Parasiten är tydligen värdväxlande, så den smittar kanske inte direkt till andra räkor, men den kan döda sin värdräka, om den bryter sig ut.

                        Din räka ser bara ut att ha en nektarin, så jag hoppas det är något annat.

                        MVH/Anita

                        Kommentar

                        • Pito
                          • November 2005
                          • 70

                          Ursprungligen postat av Algen
                          plåtat lite i räkkaret. Räkorna kommer från Pito, inte cr-räkan.sägs vara Regnbågsräkor!!? Några andra förslag?
                          Senast redigerad av Pito; 21 March 2007, 22:04.

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            Titta vad som har hänt när jag sov i natt! Det verkar pågå mycket i vår lägenhet när jag "råkar slumra till"..........
                            Bifogade filer
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • Mamma Mia
                              • December 2004
                              • 2504

                              ... fattar inte? *inte fått kaffe än*
                              Always look at the bright side of life

                              Kommentar

                              • evus
                                • September 2006
                                • 729

                                Min nya blå räka har "blivit med rom" under natten
                                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                                Kommentar

                                Arbetssätt...