Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    Ursprungligen postat av Sonja
    Har inte Uppsala väldigt hårt vatten? Det är något som just Crystal red inte klarar så bra.
    enligt sticka så var det 7,7 i akvariet härom dagen. Uppsala ska väl ha rätt hårt vatten, men vårt hus har avhärdare. Hm, nu tittade jag i artbeskrivningen, där står det att de vill ha pH på 6-7,8. I så fall så är ju 7,7 i den övre gränsen
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      Jag har inte gett dem döda blad kom jag på nu. Ehm... vad för döda blad vill de ha tror ni? Kan de ha bidragit till dödsfallen?
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        Ursprungligen postat av Limia1
        Är de helt fulvuxna dina räkor, så kan det ju vara så enkelt att de börjar bli lite åldersstigna. Små Caridina arter är oftast inte speciellt långlivade.
        Om de ska bli 3 cm så var de inte fullvuxna.

        Tyvärr blev det inget koppartest idag, jag hade blandat ihop butikerna. Den vi åkte till idag var den som inte kunde testa för koppar. Den som kan det har inte öppet på söndagar. Jag får återkomma med det när vi lyckas åka dit .
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          Här är en bild på hur det ser ut. Tyvärr ser man inga räkor. Det är inte supersnyggt, poängen är bara att ni ska se om det ser ok ut för räkisarna.
          Bifogade filer
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            Ja, 7.7 i pH är kanske lite högt, men de borde inte dö av det. Om du lägger i lite alkottar och gamla fjolårslöv av ek, bok, lönn,asp, björk eller blad från obesprutade äppelträd, borde pH sjunka en smula.

            Om pH i kranen inte skiljer sig väldigt mycket från det i akvariet, ska det inte vara någon fara att byta lite större mängder. Byter själv upp till 40% i veckan till mina, de älskar friskt vatten.

            Inredningen i räkakvariet och sällskapet de har, verkar det inte vara något fel på. Möjligen skulle de uppskatta en större rugge javamossa, eftersom räklingarna hittar massor att äta bland de späda skotten innan de vågar sig ut i ljuset några längre stunder.

            Någon flytväxt uppskattas säker också, även om jag inte sett crystal Red hänga lika mycket i rötterna på flytväxterna som en del av mina andra räkarter.

            Roten är en god idé just till CR, mina tillbringar långa stunder med att plocka på roten i sitt akvarium. De håller oftare till på roten än mina andra räkarter, nästan bor där i långa perioder.

            Tror inte det kan vara koppar som tagit död på dina CR, vid kopparförgiftning borde nog alla vänt buken i vädret på en och samma gång. Det skulle dessutom gått rätt fort, efter det att du släppt i dem eller tillfört koppar på något vis. De som råkat ut för kopparförgiftning på sina räkor, beskriver ofta hur de bara fallit omkull, fått kramper och tvärdött.

            De löser sig säkert med dina räkor ska du se, de flesta har nog förlorat en del nyinköpta räkor.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Pito
              en bild bara.
              Där blir det yngel helt snart ser jag. Hur länge har du haft tiger och CR ihop? Jag funderar på risken att de korsar sig.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Algen
                • January 2007
                • 25

                Köpte mina 10st cr för en månad sen har haft ph 8,7 ett tag temp 22 på natten 24-25 grader vid belysningtid =11 t. inga problem
                Har nu tillsatt alkottar efterhand för att succsessivt sänka Ph-t
                är nu nere på 7,5.Funkar forfarande bra. ömsningar mm ser ut att gå bra Även rommen kläcks, inga dödsfall får på köpet ett härlig naturligt färgat vatten

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Nä, det låter inte som att det skulle vara något fel på miljön.
                  Det enda som jag tänkte på är att det kan finnas nåt i leran som krukorna är gjorda av som kan påverka. Prova att ta ut dom i några veckor och byt mer vatten och se ifall fler dör.

                  Jag själv byter ca 42 liter varje vecka i mitt 60 liters CR kar.

                  Hoppas att det går bättre för dig och dina räkor!!
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    Ursprungligen postat av Limia1
                    Ja, 7.7 i pH är kanske lite högt, men de borde inte dö av det. Om du lägger i lite alkottar och gamla fjolårslöv av ek, bok, lönn,asp, björk eller blad från obesprutade äppelträd, borde pH sjunka en smula.

                    Om pH i kranen inte skiljer sig väldigt mycket från det i akvariet, ska det inte vara någon fara att byta lite större mängder. Byter själv upp till 40% i veckan till mina, de älskar friskt vatten.

                    Inredningen i räkakvariet och sällskapet de har, verkar det inte vara något fel på. Möjligen skulle de uppskatta en större rugge javamossa, eftersom räklingarna hittar massor att äta bland de späda skotten innan de vågar sig ut i ljuset några längre stunder.

                    Någon flytväxt uppskattas säker också, även om jag inte sett crystal Red hänga lika mycket i rötterna på flytväxterna som en del av mina andra räkarter.

                    Roten är en god idé just till CR, mina tillbringar långa stunder med att plocka på roten i sitt akvarium. De håller oftare till på roten än mina andra räkarter, nästan bor där i långa perioder.

                    Tror inte det kan vara koppar som tagit död på dina CR, vid kopparförgiftning borde nog alla vänt buken i vädret på en och samma gång. Det skulle dessutom gått rätt fort, efter det att du släppt i dem eller tillfört koppar på något vis. De som råkat ut för kopparförgiftning på sina räkor, beskriver ofta hur de bara fallit omkull, fått kramper och tvärdött.

                    De löser sig säkert med dina räkor ska du se, de flesta har nog förlorat en del nyinköpta räkor.

                    MVH/Anita
                    Tack för svaret Då ska jag gå ut o leta efter löv idag. Alkottar tror jag inte att jag hittar här i närheten, men vid tillfälle ska jag leta efter såna oxå. Ska man behandla löven på ngt sätt innan de läggs i?

                    Jag ska väl ta och fundera allvarligt på att byta mer vatten åt gången. Det borde väl också funka om jag byter t ex 5 liter åt gången nästan varje dag? Jag ska ta och mäta pH på kranvattnet också. Det borde vara ungefär som i akvariet gissar jag.

                    Jo, javamossa har jag funderat mycket på så det ska de nog få så småningom. Jag tänkte att det var ok utan än så länge eftersom det inte ser ut att vara några yngel på väg. Nån flytväxt kan de absolut få, har planer på att skaffa mig lite såna till akvarierna snart.

                    Det syntes kanske inte så bra på bilden, men anubiasplantorna som jag har fastsatta på kolstenarna har en massa rötter som sitter som en härva ovanför sanden. Där gillar räkorna att sitta och pilla.
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • Knyttet
                      • December 2006
                      • 646

                      Ursprungligen postat av Algen
                      Köpte mina 10st cr för en månad sen har haft ph 8,7 ett tag temp 22 på natten 24-25 grader vid belysningtid =11 t. inga problem
                      Har nu tillsatt alkottar efterhand för att succsessivt sänka Ph-t
                      är nu nere på 7,5.Funkar forfarande bra. ömsningar mm ser ut att gå bra Även rommen kläcks, inga dödsfall får på köpet ett härlig naturligt färgat vatten
                      Vad trevligt att det går så bra för dig Det passar bra med ett sånt inlägg som motvikt till mitt lilla elände.
                      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Nä, det låter inte som att det skulle vara något fel på miljön.
                        Det enda som jag tänkte på är att det kan finnas nåt i leran som krukorna är gjorda av som kan påverka. Prova att ta ut dom i några veckor och byt mer vatten och se ifall fler dör.

                        Jag själv byter ca 42 liter varje vecka i mitt 60 liters CR kar.

                        Hoppas att det går bättre för dig och dina räkor!!
                        Ok, det var skönt att höra. Eller jag vet inte, det vore ju bra att hitta nåt fel som är enkelt att åtgärda också.

                        Hur gör du dina vattenbyten? Byter du flera gånger i veckan eller allt på en gång?

                        Krukorna är vanliga blomkrukor som jag har kokat innan de har hamnat i akvariet. Det ska väl inte var ngt farligt i såna, har iaf aldrig hört om det förut. Men det är klart att jag kan plocka ur dem ett tag. Räkor är väl känsligare än många fiskar, så de kanske inte tål saker som fiskarna tål. Egentligen skulle jag nog kunna plantera krukväxterna i sanden likagärna. Anledningen till att de sitter i krukor är att jag från början inte hade ngt bottenmaterial i akvariet, då jag använde det som karantän åt en molly i ca 5 veckor. (den var nyinköpt, inte sjuk på ngt synligt sätt)
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          Mina nyinköpta räkor "Lightning shrimp" har visat sig vara en sort av neocardina som jag aldrig tidigare har hört talas om nämligen Palmata.
                          Här kommer en länk med bilder som jag hittade på nätet alldeles nyss:



                          Mina är dock prickigare an de som syns på bilderna.

                          En glad Eva
                          Senast redigerad av evus; 19 March 2007, 13:05.
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av Knyttet
                            Tack för svaret Då ska jag gå ut o leta efter löv idag. Alkottar tror jag inte att jag hittar här i närheten, men vid tillfälle ska jag leta efter såna oxå. Ska man behandla löven på ngt sätt innan de läggs i?

                            Jag ska väl ta och fundera allvarligt på att byta mer vatten åt gången. Det borde väl också funka om jag byter t ex 5 liter åt gången nästan varje dag? Jag ska ta och mäta pH på kranvattnet också. Det borde vara ungefär som i akvariet gissar jag.

                            Jo, javamossa har jag funderat mycket på så det ska de nog få så småningom. Jag tänkte att det var ok utan än så länge eftersom det inte ser ut att vara några yngel på väg. Nån flytväxt kan de absolut få, har planer på att skaffa mig lite såna till akvarierna snart.

                            Det syntes kanske inte så bra på bilden, men anubiasplantorna som jag har fastsatta på kolstenarna har en massa rötter som sitter som en härva ovanför sanden. Där gillar räkorna att sitta och pilla.
                            ph och hårdhet är inte samma sak. Vet du vad du har för kh? Jag tror inte att en bränd oglaserad terrakottafärgad lergodskruka släpper ifrån sig något giftigt. Däremot om du har glacerade krukor, speciellt röda, så skulle jag inte stoppa ner sånt i vattnet.
                            Om löven du hittar är fuktiga kan du skölja dom ordentligt, plocka inte precis vid en väg eller järnväg. Hittar du torra löv kan du antingen hälla över kokande vatten över dom och låta dom ligga och svalna i vattnet så sjunker dom fortare. Eller så sköljer du dom och bara lägger ner dom. Dom sjunker efter några dagar. Ek och boklöv är snygga, ofarliga och håller rätt länge i akvariet.
                            Jag brukar byta ca 50% vatten en gång i veckan, allt på samma gång. Men det finns andra som byter lite mindre men oftare. Hur mycket och ofta man byter beror lite på hur mycket räkor man har i karet också.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Jag byter också allt på en gång. Det är ju ett litet stressmoment när man byter vatten så en gång i veckan skulle jag öra med hellre än flera gånger med mindre. i alla fall till räkor.

                              Nä, det borde ju inte vara lerkrukorna heller, men i brist på annat att prova för att se om dom slutar dö så kan man ju ta ur dom ett tag. Är dom förresten använda tidiagre eller är dom helt nya?
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                Ursprungligen postat av evus
                                Mina nyinköpta räkor "Lightning shrimp" har visat sig vara en sort av neocardina som jag aldrig tidigare har hört talas om nämligen Palmata.
                                Här kommer en länk med bilder som jag hittade på nätet alldeles nyss:



                                Mina är dock prickigare an de som syns på bilderna.

                                En glad Eva
                                dessa ser ut som en dåligt tecknad tiger....

                                dom jag såg i butik var helt genomskinliga, utanteckning och mkt bredare över höfterna så att säga...
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...