Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    Buhu Tre av mina fem crystal red har dött. Jag vet inte vad jag gör för fel med dem.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      Ursprungligen postat av Knyttet
      Buhu Tre av mina fem crystal red har dött. Jag vet inte vad jag gör för fel med dem.
      Vad har du för pH på vattnet ?.

      Hur sköter du deras akvarium och har du koll på övriga vattenvärden ?.

      Ibland kan de var så att de bara dör, pga, för många flyttar på kort tid grossist/butik/kund.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        Ursprungligen postat av Limia1
        Vad har du för pH på vattnet ?.

        Hur sköter du deras akvarium och har du koll på övriga vattenvärden ?.

        Ibland kan de var så att de bara dör, pga, för många flyttar på kort tid grossist/butik/kund.

        MVH/Anita
        Har inte skaffat dropptest för ph ännu, men stickor visar på 7,7
        NO3 visade på 25 mg/l, nitrit är noll. Nitrit testade de även åt oss i akvariebutiken för några dagar sen. Sen de flyttade in har jag hittills bara gjort ett litet vattenbyte *skäms*

        Vi ska låta butiken testa kopparhalten, den butik som testade nitrit hade inte test för koppar hemma men idag ska vi till en annan butik i samma kedja som ska ha sånt test.
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          Hur länge har du hunnit ha dem, innan de dog ?.

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            Ursprungligen postat av Limia1
            Hur länge har du hunnit ha dem, innan de dog ?.
            Jag köpte dem den 5/3, sen dog en den 14:e, en till den 15:e och nu en idag

            I början gick tempen i akvariet upp till 27 grader på dagtid. Den var så i några dagar tills jag fattade att jag kunde sänka tempen genom att ha matningsluckan öppen hela tiden. Nu går tempen upp till 25 grader på dagtid och är lägre på natten. Tror du att den för höga tempen kan ha tagit kål på dem?
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              Räkor föredrar ju helt klart lägre temperaturer, så har de dött någon i samband med att tempen var 27 grader är det kanske inte så konstigt.

              Särskilt om temperaturen stiger plötsligt. Räkorna lever ju ofta i lite större floder eller i små rinnade vatten i naturen och där torde inte temperaturen svänga så fort.

              Så de kan säkert bli stressade av snabba temperaturhöjningar.

              Men du kanske ska prova att göra lite större och regelbundna vattenbyten, då de är känsliga för dålig vattenkvalitet.

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                det borde inte vara temperaturen tycker jag.. Vad har du annars för miljö åt dom?

                Rötter, vad för sand, växter, har du stenull kvar på växterna? vad för sten.. Å så vidare..
                Lista lite av livsbetingelserna så kan vi säkert hjälpa dig mer.
                Hur ofta och mycket vatten byter du? Hur stort är karet, vad har du för filter..
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  Är de helt fulvuxna dina räkor, så kan det ju vara så enkelt att de börjar bli lite åldersstigna. Små Caridina arter är oftast inte speciellt långlivade.

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    Har du så varmt som 27 grader till dina Miiaoo ?.

                    Har inte provat själv, men har läst i utländska räkforum att många haft problem med just CR, när temperaturen stiger över 26 grader.

                    I asien jobbar de som sjutton med kylfläcktar och luftkonditionering till sina räkburkar.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Limia1
                      Har du så varmt som 27 grader till dina Miiaoo ?.

                      Har inte provat själv, men har läst i utländska räkforum att många haft problem med just CR, när temperaturen stiger över 26 grader.

                      I asien jobbar de som sjutton med kylfläcktar och luftkonditionering till sina räkburkar.

                      Jag har till och med haft uppåt 28 grader.. Men nu tror jag att det ligger på 25-26-27 nåt.. Har ingen termometer här så jag kan inte kolla..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Har inte Uppsala väldigt hårt vatten? Det är något som just Crystal red inte klarar så bra.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Pito
                          • November 2005
                          • 70

                          Ursprungligen postat av Limia1
                          Dom var läckra .

                          Tror det kan vara en art som tyskarna kallar Pinselalgengarnele, Caridina cf. babaulti var. malaya. Du kan väl kolla länken och berätta vad du tror Pito ?.



                          Länken verkar inte fungera, så jag lägger in en till hela sidan.



                          Kika under rubriken Zwerggarnelen, Krebse und Schnecken.

                          MVH/Anita
                          jepp det kan det mycket väl vara, jag tyckte dom liknade c.serratorostris
                          och blev lite sur för att dom inte gick att föröka utan bräckvatten men dom ser mer ut som dessa. köpte in ett gäng till butiken och kände mig lite lurad men nu e jag lite gladare. tack för svaret

                          Kommentar

                          • Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

                            Ursprungligen postat av Limia1
                            Räkor föredrar ju helt klart lägre temperaturer, så har de dött någon i samband med att tempen var 27 grader är det kanske inte så konstigt.

                            Särskilt om temperaturen stiger plötsligt. Räkorna lever ju ofta i lite större floder eller i små rinnade vatten i naturen och där torde inte temperaturen svänga så fort.

                            Så de kan säkert bli stressade av snabba temperaturhöjningar.

                            Men du kanske ska prova att göra lite större och regelbundna vattenbyten, då de är känsliga för dålig vattenkvalitet.
                            ja, 27 grader är ju över gränsen för vad de vill ha i temp enl zoopet iaf. Det känns inte jättekonstigt om det kan ha blivit för mycket för dem med flytten hit och sen fel temperatur.

                            Tror du att det stör dem om temperaturen går ner lite under natten när lysröret är släckt? Jag har justerat doppvärmaren lite nu för att förhoppningsvis kunna hålla jämnare temp.

                            Jag ska sköta vattenbytena bättre i fortsättningen, håller ändå på o byter var o varannan dag i yngelakvariet intill räkorna. Fast jag fegar lite med mängden vatten när jag byter. Det känns läskigt att byta mer än 5-7 liter åt gången i ett 50-liters akvarium tycker jag. Men jag kan ju byta så mkt 2 gånger i veckan kanske. Vad tror du om det?
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                            Kommentar

                            • Pito
                              • November 2005
                              • 70

                              en bild bara.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Knyttet
                                • December 2006
                                • 646

                                Ursprungligen postat av miiaoo
                                det borde inte vara temperaturen tycker jag.. Vad har du annars för miljö åt dom?

                                Rötter, vad för sand, växter, har du stenull kvar på växterna? vad för sten.. Å så vidare..
                                Lista lite av livsbetingelserna så kan vi säkert hjälpa dig mer.
                                Hur ofta och mycket vatten byter du? Hur stort är karet, vad har du för filter..
                                Sanden är finkornig, men inte den allra finkornigaste som finns. Jag köpte den som hade näst minst korn av de som fanns i affären. Växterna är några olika sorter, vill du veta vilka sorter också? Det är ingen stenull kvar på dem. Alla kommer ur mina andra akvarier. Några har jag planterat i lerkrukor. Sen så är det ett par kolstenar (? de är svarta ganska lätta stenar som är till för akvarium) och ett par kokosnötshalvor. De ska få en liten rot också, men den ligger o lakar ur sig just nu.

                                I akvariet bor oxå 4 minimala molly-yngel och en kull pyttesmå ancistrusbebisar.

                                Filtret är ett litet innerfilter som verkar heta Hydor pico. Det ingick i akvariepaketet.

                                Akvariet har inte varit igång så väldigt länge, men det startades med en stor del vatten från ett av de större akvariumen. Nitrit har vi inte, det är kollat för ett par dar sen senast.

                                De har fått algtabletter och räkmix att äta och ibland lite flingor.

                                54 liter stort är det. Vattenbyten skrev jag om nyss, så det hittar du nog strax ovanför detta.
                                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                                Kommentar

                                Arbetssätt...