Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Sundqvist
    • December 2005
    • 88

    tjenare

    nu har jag nog kommit på vad jag vill göra, jag har blivit biten av lowtek kar funderar på om jag ska skaffa jordbotten och grus lock en massa växter ingen pump när växterna har fått fäste någon alg-boll java mossa + några andra växter funderar lite över räkorna klarar dom sig på bara alger eller behöver man mata dom extra? Har set att många kör med sniglar vad är det för fördel med sniglar vad gör de för nytta dom olika sorter jag vet att spiral snäckan som ser ut som en lång kona luftar sanden, bra tips för att få en så bra biotop som möjligt mottages gärna

    Kommentar

    • Ophelia
      • December 2006
      • 92

      Nu verkar det som att mina körsbär känner sig mer hemma. Dom är mer framme vilket gör att jag gissar att dom har ömsat sitt skal. Såg 1 som jag först trodde var möglig mat, men kunde inte förstå vad som skulle ha gjort det. Ger inget större än artemia till mina yngel.
      Sen såg jag att det var ett gamalt skal. Dom pular och pular på mossorna, växterna är inte ett dugg intresserade av sin mat. Har nu endast lagt i 2-3 pelletsbitar för att inte övergöda karet. Dom är så himmla söta.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Kul att du ser dom mer. Skulle dom vara hungriga så kommer dom ilande när du lägger ner pellets. Dom känner direkt när det är mat på gång. Det är nog så att dom hittar massor att äta på mossorna nu i början. Var försiktig så du inte matar för mycket.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Ophelia
          • December 2006
          • 92

          Lägger inte ner pellets varje dag just för att inte det ska bli förmycket. Men ynglena får mat varannandag så lite finns det alltid.

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Hej alla norrmän!!!

            Ursprungligen postat av Ophelia
            Dom pular och pular på mossorna, växterna är inte ett dugg intresserade av sin mat.
            Vet du vad pular betyder på norska... det visste inte jag förrut... men det är någonting som par brukar göra i enskildhet...

            Så alla norrmän som är på sidan... pula betyder fixa och dona på svenska!!!
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              Ursprungligen postat av Katharina
              Vet du vad pular betyder på norska... det visste inte jag förrut... men det är någonting som par brukar göra i enskildhet...

              Så alla norrmän som är på sidan... pula betyder fixa och dona på svenska!!!
              Mina körsbärsräkor tycks pula både på norska och svenska...!
              Min zoon

              Kommentar

              • Tekla82
                • March 2006
                • 98

                Räkor i "bunke"?

                Funderar på att flytta mina räkor till en bunke på ca 5l, då de just nu bara är tre till antalet, och knappt syns till i mitt kar!
                Denna bunke har dock inget filter/pump.
                Är lite orolig för att vattnet inte ska vara tillräckligt syresatt.
                Har dock sett många akvarieaffärer som har det på detta sätt.
                Hur har ni era räkor?

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Tekla82
                  Funderar på att flytta mina räkor till en bunke på ca 5l, då de just nu bara är tre till antalet, och knappt syns till i mitt kar!
                  Denna bunke har dock inget filter/pump.
                  Är lite orolig för att vattnet inte ska vara tillräckligt syresatt.
                  Har dock sett många akvarieaffärer som har det på detta sätt.
                  Hur har ni era räkor?
                  Fem liter känns som väldigt, väldigt litet och lätt att få nitrit i.
                  Jag har små filter i alla utom ett av mina kar just nu. Det som jag kör utan i är på 18 liter med enormt mycket växter och väldigt ordentligt inkört. Vad jag märkt är att vattnet inte är lika klart som i karen med filter. Men räkorna verkar må bra och förökar sig bra.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Tekla82
                    • March 2006
                    • 98

                    Jo, det är väl kanske lite väl litet....
                    Hmm.....Får nog försöka få tag på nått större..!
                    Förresten, kan du tipsa om bra växter i små kar, och som räkorna
                    inte käkar upp? Hos mig funkar bara Vattenpest just nu,
                    allt annat har kommit i räkornas väg, även om jag matar dem med både
                    algtabletter och grönsaker!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Tekla82
                      Jo, det är väl kanske lite väl litet....
                      Hmm.....Får nog försöka få tag på nått större..!
                      Förresten, kan du tipsa om bra växter i små kar, och som räkorna
                      inte käkar upp? Hos mig funkar bara Vattenpest just nu,
                      allt annat har kommit i räkornas väg, även om jag matar dem med både
                      algtabletter och grönsaker!
                      Men vad har du för räkor? Ingen av mina äter upp friska växter. Du kanske kan prova lite hårdare växter som anubias och cryptocoryner? Äter dom upp javamossa också? Det brukar vara poppis hos räkorna att krypa omkring i.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • landstrykeren
                        • July 2006
                        • 440

                        Nu är de en till hona som släppt äggen, eller ja dom har försvunnit, men nåra unggar hittar jag inte.
                        Kanske ska tillägga att dom bor med 15 st endlers, som inte är fullvuxna.

                        Kommentar

                        • Tekla82
                          • March 2006
                          • 98

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Men vad har du för räkor? Ingen av mina äter upp friska växter. Du kanske kan prova lite hårdare växter som anubias och cryptocoryner? Äter dom upp javamossa också? Det brukar vara poppis hos räkorna att krypa omkring i.

                          Jag har CR's. (Tror de kommer från dig!) De är köpta hos Janne på Söder.
                          Tycker jag har provat lite allt möjligt, Javamossan kan de väl inte äta?
                          Den funkar också förutom Vattenpesten då, men skulle behöva några växter att plantera då det är lite glest just nu! Tack för tipsen, provar dem!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av Tekla82
                            Jag har CR's. (Tror de kommer från dig!) De är köpta hos Janne på Söder.
                            Tycker jag har provat lite allt möjligt, Javamossan kan de väl inte äta?
                            Den funkar också förutom Vattenpesten då, men skulle behöva några växter att plantera då det är lite glest just nu! Tack för tipsen, provar dem!
                            Jamen då borde dom verkligen inte äta upp växterna för dig Något jag också har i karen är vattenspikblad, pistia och limnobium (hoppas jag stavade rätt). Dom tre är flytväxter, eller kanske inte spikbladet men jag använder den som det.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av landstrykeren
                              Nu är de en till hona som släppt äggen, eller ja dom har försvunnit, men nåra unggar hittar jag inte.
                              Kanske ska tillägga att dom bor med 15 st endlers, som inte är fullvuxna.
                              Ok, hur länge hinner honorna gå med rommen innan den försvinner? Finns det tillräckligt med gömställen för ev räkyngel? Jag tycker mig ha märkt att så länge räkorna inte är så många, vare sig det inte finns annat än räkor eller lite småfiskar, så är ynglen extremt skygga. Men när dom börjar bli fler, många fler, så syns yngel i alla storlekar även nykläckta.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • landstrykeren
                                • July 2006
                                • 440

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Ok, hur länge hinner honorna gå med rommen innan den försvinner? Finns det tillräckligt med gömställen för ev räkyngel? Jag tycker mig ha märkt att så länge räkorna inte är så många, vare sig det inte finns annat än räkor eller lite småfiskar, så är ynglen extremt skygga. Men när dom börjar bli fler, många fler, så syns yngel i alla storlekar även nykläckta.
                                Ja nåra veckor iaf, ja de finns en del gömställen, ser inte dom vuxna heller så ofta, förutom vid matdags då är dom framme.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...