Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    Ursprungligen postat av Sonja
    Black crystal borde väl vara rätt ny i Sverige nu gissar jag? Den har som regel rött/orangefärgat huvud och fenor på stjärten som dessutom har vita prickar längst ut, precis som Crystal red. drd räkor är snygga Black crystal.
    CR och BC brukar användas för att korsas med varandra för att få in nytt blod och anlag till speciellt CR... har jag hört och läst mig till
    Vi kanske borde kalla dem svarta och röda Bee räkor, eftersom det är det dom är ?.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • Paatsu
      • December 2006
      • 294

      Ursprungligen postat av Limia1
      Vi kanske borde kalla dem svarta och röda Bee räkor, eftersom det är det dom är ?.

      MVH/Anita
      Mycket bra idé, gillar det. Black Bee och Red Bee. I Japan får faktist inga andra säljare än Mr Hisayasu Suzuki kalla sina räkor för Crystal red på grund av patenten. Så alla andra kallar sina för Red Bee. Sen så tvingar alla akvariehandlarna byta namn

      Fast nu när Arninge börjat kalla sina för Crystal black så kanske det är en bra idé å börja kalla de så för det passar bättre ihop med Crystal red och Crystal red har vi ju kallat våra väldigt länge.
      Senast redigerad av Paatsu; 04 February 2007, 12:01.
      Redbee.se » // Johnny

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        Ursprungligen postat av Paatsu
        Mycket bra idé, gillar det. Black Bee och Red Bee. I Japan får faktist inga andra säljare än Mr Hisayasu Suzuki kalla sina räkor för Crystal red på grund av patenten. Så alla andra kallar sina för Red Bee. Sen så tvingar alla akvariehandlarna byta namn

        Fast nu när Arninge börjat kalla sina för Crystal black så kanske det är en bra idé å börja kalla de så för det passar bättre ihop med Crystal red och Crystal red har vi ju kallat våra väldigt länge.
        Jo, jag vet att vi kallat dem Red Crystal väldigt länge. Men det är ju sådan förvirring om vad som är vad när det gäller räkorna. Så det skulle ju onekligen underlätta om vi kallade alla Bee räkor för just Bee räkor. Då borde ju alla förstå att de är samma art i alla fall.

        Skulle ju kunna säga Red Crystall Bee t.ex. med man vill ju gärna förkorta och då blir det ju bara Red Crystal igen.

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Paatsu
          • December 2006
          • 294

          Ordet Crystal har aldrig passat in i räkorna har jag tyckt, plus att orginalräkorna kallas för Bee så logiska namnet för Crystal red borde ju egentligen vara red bee.
          Redbee.se » // Johnny

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            Ursprungligen postat av Paatsu
            Ordet Crystal har aldrig passat in i räkorna har jag tyckt, plus att orginalräkorna kallas för Bee så logiska namnet för Crystal red borde ju egentligen vara red bee.
            Så trevligt, då är vi i alla fall 2 som är överens .

            Vi får väl se vad resten av räkligan tycker ?.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Limia1
              Så trevligt, då är vi i alla fall 2 som är överens .

              Vi får väl se vad resten av räkligan tycker ?.

              MVH/Anita

              Jag håller med, dom borde ju kallas för red bee, men hur lätt blir det att lära en gammal hund att sitta.. he he..
              Jag ska försöka byta ut när jag skriver och skrica red bee istället för CR.
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                Röd och svart Biräka, då. För att försvenska det hela Något annat jag hakat upp mig på gällande räknamn är förkortningarna CR och RC - alltså Crystal Red och Red Cherry skitdumt likt, lätt att skriva fel och skapa missförstånd.
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Mamma Mia
                  Röd och svart Biräka, då. För att försvenska det hela Något annat jag hakat upp mig på gällande räknamn är förkortningarna CR och RC - alltså Crystal Red och Red Cherry skitdumt likt, lätt att skriva fel och skapa missförstånd.

                  Jaa, vad kul att du är med igen!! jo, lite snurrigt blev det innan man lärde sig skillnaden på CR och RC..
                  Röd och svart biräka funkar också, det kanske är svårare att missförstå om man skriver så än på engelska.. ?
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    inte har jag varit borta... bara tyst. Grattis till Galaxyn!
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Limia1
                      Hej Sonja

                      Har du sett om dina Crystal Black har bytt skal allihop ?.

                      MVH/Anita
                      Nej jag har ingen aning. Tror inte de gjort det. Jag har alltid otroligt mycket växter i mina räkkar och mycket skrymslen där dom kan gömma sig, dessutom mycket löv på botten. Det är inte så ofta jag ser ömsade skal ligga och drälla, posthornssnäckorna brukar äta upp dom rätt fort.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Jaa, vad kul att du är med igen!! jo, lite snurrigt blev det innan man lärde sig skillnaden på CR och RC..
                        Röd och svart biräka funkar också, det kanske är svårare att missförstå om man skriver så än på engelska.. ?
                        Och ännu rörigare blir det när folk skriver både Crystal red och Red crystal. Då är det lätt att blanda ihop förkortningarna för Crystal red och Red cherry.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Lamprologus
                          • December 2006
                          • 112

                          Ahhhhhhh!!!

                          Amano-honan har släppt sin rom , jag såg själv hur hon "pillade" loss den en efter en med sitt bakben.
                          Vad skall jag mata dem med nu då? Liquifry?
                          Freediving 4 ever

                          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                          Kommentar

                          • miluhe
                            • June 2006
                            • 2090

                            Nu har jag också räkyngel. Tur jag har kontaktlinser annars hade jag väl inte sett dem. Det är det minsta sötaste jag sett.

                            Kommentar

                            • Ophelia
                              • December 2006
                              • 92

                              Äntligen. Nu har jag köpt mina efterlänktade körsbär . Det blev 8 st då det var de ända som fanns kvar. Sen fanns det massor av svart bi räkor. Men jag motstod dom.

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Ophelia
                                Äntligen. Nu har jag köpt mina efterlänktade körsbär . Det blev 8 st då det var de ända som fanns kvar. Sen fanns det massor av svart bi räkor. Men jag motstod dom.
                                Det är bra att du börjar med körsbär som är tåligare. Du kan alltid göra i ordning ett litet kar till senare när du ser att det funkar och att intresset håller i sig
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...