Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Ursprungligen postat av miiaoo
    Är det bara jag som tycker att moss-diskussionen hör hemma i växtkategorin?
    Jag är till skillnad från er andra inte så intresserad av mossa..

    Skriv mer om räkorna så blir jag nöjd.. he he..
    Förlåt, skall inte fråga miljoner saker om mossa här igen
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Ja...

      Ursprungligen postat av Paatsu
      En liten nackdel som jag kom på med just A-lagrets räkor är att det förmodligen inte tar lång tid innan man ser några inavlade räkor (kanske inte i form av deformering men kanske livslängden påverkas) för att de har haft sina väldigt länge, såvida de inte mixar in några från annat håll.
      När mina är lite större så ska jag se om någon som inte har köpt sina på A-L vill byta några räkor med mig... Speciellt när räkor är så här "nytt" så är det ju bra om vi får en bra stam här, det sprids ju mellan folket som har...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        Ingen kritik, mot Arninge

        Ursprungligen postat av Pito
        Har du problem med räkorna från arninge ring och prata med oss
        vi är inte omöjlig mvh Johan
        Hej och tack !, Johan.

        Vill härmed klargöra att jag inte avser att klaga på Zooaffären i Arninge. Deras akvarier ser välskötta ut och fiskar, djur och växter ser ut att må bra. Personalen är också trevliga och hjälpsamma.

        Däremot så är jag väldigt intresserad av att komma på vad det är, som kan få nyinköpta räkor att dö i flertal som mina gör. Framför allt är jag väldigt intresserad av, om det går att göra något för att förhindra det.

        Att jag frågar efter andra som köpt Tigerräkor i Arninge, beror enbart på att jag sett här på forumet att många handlat räkor där. Samt att dessa räkor är de första som dött för mej i samband med inköpet.

        Jag har ju hunnit köpa en hel del olika sorters räkor, från alla möjliga håll vid det här laget.

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          Ursprungligen postat av Glenn
          Förlåt, skall inte fråga miljoner saker om mossa här igen
          Hej, Miiaoo och Glenn

          Ledsamt att du inte gillar mossa Miiaoo, räkorna älskar ju mossa !.

          Personligen så tycker jag att mossa och räkor hör ihop liksom .

          På växtforumet så tjatas det ju bara om co2 och växtnäring till leda. Kan man inte ens få vattenpest att överleva i ett 60 liters akvarium, så hjälper ju knappast co2 och dubbel dos växtnäring upp den dåliga balansen i akvariet.

          Så snälla Miiaoo, lite mossa kan vi väl få prata om här, så länge det är räkmossa .

          Har själv inte så många mossor, men ska försöka få lite bättre fart på min Monosolenium tenerum, så kanske jag kan dela med mej av den sen.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Ursprungligen postat av Limia1
            Hej, Miiaoo och Glenn

            Ledsamt att du inte gillar mossa Miiaoo, räkorna älskar ju mossa !.

            Personligen så tycker jag att mossa och räkor hör ihop liksom .

            Så snälla Miiaoo, lite mossa kan vi väl få prata om här, så länge det är räkmossa .
            MVH/Anita

            Mja, alltså jag har också mossa i mina kar för räkornas skull, och jag gillar mossa men inte i sån utsträckning som ni tydligen..
            Men jag tycker att det blir för mycket mossigt snack och för lite räkor, för ni snöar liksom in lite i ämnet mossor..
            Om det gäller rent tekniskt mossväggsbyggande och sånt så tycker jag att det hör hemma i växttrådarna, men om det har mer anknytning till räkorna så visst kan ni ta det här..

            Jag menar inte att vara gnällig, men om det blir för mycket växtsnack så kommer ju Kjell och säger till på skarpen...
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Pito
              • November 2005
              • 70

              Ursprungligen postat av Limia1
              Hej och tack !, Johan.

              Vill härmed klargöra att jag inte avser att klaga på Zooaffären i Arninge. Deras akvarier ser välskötta ut och fiskar, djur och växter ser ut att må bra. Personalen är också trevliga och hjälpsamma.

              Däremot så är jag väldigt intresserad av att komma på vad det är, som kan få nyinköpta räkor att dö i flertal som mina gör. Framför allt är jag väldigt intresserad av, om det går att göra något för att förhindra det.

              Att jag frågar efter andra som köpt Tigerräkor i Arninge, beror enbart på att jag sett här på forumet att många handlat räkor där. Samt att dessa räkor är de första som dött för mej i samband med inköpet.

              Jag har ju hunnit köpa en hel del olika sorters räkor, från alla möjliga håll vid det här laget.

              MVH/Anita
              Jag tror det kan ha med ömsningen att göra. Att det nya skalet inte är klart, kom in till Arninge så kan du få några nya att försöka med.

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Pito: Kul att se dig här! Jag har hört att du också har skaffat räkor, så kikade jag in din profil. Du har ju en hel del!!
                Det är roligt att se någon som jobbar i branschen i den här räk-tråden.

                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • evus
                  • September 2006
                  • 729

                  Jag köpte bla 5 st humlor i Arninge förra helgen varav 2 med rom. Alla 5 lever i allsköns välmåga och rommen utvecklas fint. Samma sak med de Black Chrystal som jag köpte vid samma tillfälle.

                  Jag tror att det beror på många faktorer hurvida räkorna överlever eller ej. De verkar vara känsliga för många omflyttningar på kort tid och kanske också för vatten med olika värden.

                  Mina förra humlor dog en efter en inom 2 månader, många första dagarna och sedan en i veckan. Mycket konstigt..... Av mina WP har inte en enda dött och av mina 7 första CR inköpta för 1 år sedan har jag fått en hel koloni på hundratals djur.
                  This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                  Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ja något är det som gör dom väldigt känsliga för flytt ibland, men inte alltid.
                    Dom Crystal black jag köpte från Arninge är väldigt fina och pigga.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Ja något är det som gör dom väldigt känsliga för flytt ibland, men inte alltid.
                      Dom Crystal black jag köpte från Arninge är väldigt fina och pigga.
                      Hej Sonja

                      Jag undrar om det kan ha med för täta skalbyten att göra, om de byter skal varje gång de flyttar.

                      En del arter kanske är mindre benägna att byta skall vid flytt, medan andra nästan alltid gör det.

                      De som byter vid varje flytt, borde ju bli väldigt försvagade om de flyttar flera gånger i tät följd.

                      Har du sett om dina Crystal Black har bytt skal allihop ?.

                      Mina Crystal Black, som jag köpte på akvarielagret böt inte skal när de kom hem till mej. De mår alla bra, så här långt.

                      Medan Tigrarna har bytt eller försökt byta allihop sedan i torsdags kväll. Det har inte gått så bra, bara 3 av 7 Tigrar kvar nu.

                      Det är så sorgligt, för jag vill så gärna att de ska klara sej, hör till mina absoluta favoriter. En av de vackraste arterna tycker jag.

                      MVH/Anita

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Hmm...

                        I såfall ska man ju kolla med Zoo hur länge de har haft dem och om man beställer så ska man be att få hämta dem utan att Zooaffären lägger dem i sina kar... Det låter ju som ett rimligt antagande iaf... kan ju inte vara bra att hålla på och ömsa ideligen...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          Detta verkar inte vara helt lätt..........

                          Humlorna som jag berättade om, de som inte överlevde fick jag direkt från leverantören. De hade aldrig varit i akvariumet hos handlaren. Mina nya humlor däremot hade gått en längre tid i affärens akvarium och tydligen aklimatiserat sig bra till "våra" förhållanden.

                          Jag tror att mycket beror på vilka mellanhänder som varit inblandade och var räkorna kommer ifrån. Kommer de hela vägen ifrån Asien eller är de uppfödda i centraleuropa???

                          Jag har helt klart bättre erfarenhet av de som kommer från Europa. men detta kan ju självklart vara en slump.........
                          Senast redigerad av evus; 04 February 2007, 00:22.
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            Nä, nu har jag vimsat till det. Förklara gärna skillnaden mellan Black Crystal, humleräkor, beeräkor och new-bee räkor för mig. Jag hänger inte riktigt med ! Är Black Crystal nåt nytt?
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • Paatsu
                              • December 2006
                              • 294

                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Nä, nu har jag vimsat till det. Förklara gärna skillnaden mellan Black Crystal, humleräkor, beeräkor och new-bee räkor för mig. Jag hänger inte riktigt med ! Är Black Crystal nåt nytt?
                              Man borde nästan ge ett gemensamt namn till alla räkor här i forumet.
                              När vi pratar om Crystal black så menar vi Bee som de kallar i Tyskland, alltså som Crystal red fast den röda färgen är en recessiv gen som urvalsodlades från Bee/Crystal black.

                              Angående om New Bee/humlor så har den japanska räktidningen klassifierat dessa till 6 olika sorter New bee/humlor. Breviata som Sonja har är ett av dem.
                              Redbee.se » // Johnny

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Black crystal borde väl vara rätt ny i Sverige nu gissar jag? Den har som regel rött/orangefärgat huvud och fenor på stjärten som dessutom har vita prickar längst ut, precis som Crystal red. drd räkor är snygga Black crystal.
                                CR och BC brukar användas för att korsas med varandra för att få in nytt blod och anlag till speciellt CR... har jag hört och läst mig till
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...