Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    Ursprungligen postat av Glenn
    Ser bra ut, som jag hade tänkt mig

    Men vet nån av er vart man kan få tag i mossa i sverige? typ vilken mossa som helst! bara dom kan skicka den
    Här har du iaf Christmas moss http://www.aquabid.com/cgi-bin/aucti...nts&1170819007
    Fast det är en väldig liten portion man får, så man får köpa rätt mycket om du vill ha en mossvägg.
    Finns säkert fler mossor på den auktionsidan.
    Senast redigerad av Paatsu; 02 February 2007, 22:17.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      Ursprungligen postat av Paatsu
      Här har du iaf Christmas moss http://www.aquabid.com/cgi-bin/aucti...nts&1170819007
      Fast det är en väldig liten portion man får, så man får köpa rätt mycket om du vill ha en mossvägg.
      Finns säkert fler mossor på den auktionsidan.
      men det är det att den inte är i sverige

      Hehe lagret, näe kollat på deras mossa men tycker inte den ser något vidare ut
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Paatsu
        • December 2006
        • 294

        Ursprungligen postat av Glenn
        men det är det att den inte är i sverige

        Hehe lagret, näe kollat på deras mossa men tycker inte den ser något vidare ut
        Kolla ifall de har taiwan moss isåfall, man brukar använda den för mossväggar sedan är den en rätt så vanlig mossa som jag har hört folk äga i Sverige med. Så det är inte helt omöjligt att få tag på den.
        Redbee.se » // Johnny

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          ja får leta vidare men om ni vet nått ställe som får in någon ovanlig mossa så kan ni väl pm´a mig så vore det himlans snällt
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            På Weibulls, Sveav. Sthlm, nere i deras källare har dom precis det gröna plastnät ni letar efter, med lagom stora rutor i rulle som är kanske 1 m bred. Man kan köpa så mycket, eller lite man vill. Klipper själv med en sax som sitter i ett snöre bredvid. Tror den kostade 70 kr/m men så mycket behöver man ju inte.
            Sen så satte jag ihop nätfyrkanterna med små, små buntband som jag sen kortade ner.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Limia1
              Alla ni som köpt Tigerräkor i Arninge.

              Köpte 7 st Tigerräkor i olika storlekar, så sent som igår och har bara 4 st kvar ikväll.

              Förlorade en rombärande hona redan i påsen, förmodligen knockad av ett par 1 cm stora eng. sjösten som satt fast i javamossan de fick att hålla sig fast i.
              Detta kan ju klassas som vanlig otur.

              Mitt stora problem är att de inte klarar av att byta skal. De vill ju gärna byta skal när de kommer ner i annat vatten.

              Jag koppade in dem långsamt, under ca 4 timmar och de simmade runt lite efter att jag släppt i dem. De flesta började snabbt söka föda och även om de simmade lite då och då, så for de inte runt som tokiga eller verkade må dåligt på något vis.

              Men i dag har två dött, ser ut som om skalet öppnats lite där det ska, vid ömsning. Men sen händer inget mer och räkan dör, en stor och en liten så här långt. Har även en liten som ömsat, men har skalrester kvar längst ute på stjärten.

              Är det någon annan med Tigrar från Arninge som haft det här problemet ?.

              MVH/Anita
              Jag har två tigrar från Arninge och resten från Södermalms akvarieaffär. Dom från Arninge klarade sig bra. Av dom andra så dog en rombärande hona strax innan rommen skulle kläckas. Men då hade jag haft henne ett tag.
              Men jag har fått för mig att tigrar är rätt känsliga när man flyttar dom.

              Problem med skalömsning kan ha med fodret att göra. Kanske dom inte fått mat på länge hos grossisten och inte hunnit äta upp sig något i butiken?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                Ursprungligen postat av Sonja
                På Weibulls, Sveav. Sthlm, nere i deras källare har dom precis det gröna plastnät ni letar efter, med lagom stora rutor i rulle som är kanske 1 m bred. Man kan köpa så mycket, eller lite man vill. Klipper själv med en sax som sitter i ett snöre bredvid. Tror den kostade 70 kr/m men så mycket behöver man ju inte.
                Sen så satte jag ihop nätfyrkanterna med små, små buntband som jag sen kortade ner.
                Tack för hjälpen Sonja Får bege mig dit någon dag, funderar på att kanske åka till södermals akvarieaffär imorgon. Har inte vart där sen vi alla var där på "zoopetbesök"
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Jag har två tigrar från Arninge och resten från Södermalms akvarieaffär. Dom från Arninge klarade sig bra. Av dom andra så dog en rombärande hona strax innan rommen skulle kläckas. Men då hade jag haft henne ett tag.
                  Men jag har fått för mig att tigrar är rätt känsliga när man flyttar dom.

                  Problem med skalömsning kan ha med fodret att göra. Kanske dom inte fått mat på länge hos grossisten och inte hunnit äta upp sig något i butiken?

                  Nope, jag har inga som helst problem med mina tigrar. vi, jag, Sonja och Evus, har ur en annan leverans än dom som finns att köpa dör nu så det kan säkert vara nån skillnad på dom.

                  Hoppas att ändå att det kommer att gå bra för dig , Limnia!
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Håller med Miiaoo där, tigrarna dom har nu ser inte likadana ut i färgen som dom vi skaffade.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      Angående mossa.....

                      Jag köpte mossa från Singapore tipsad av peterhaack. På övre bilden så har jag bundit fast ett gäng US fissiden på en trädrot och på den undre så ser ni mini pellia (har ej läst instruktionsboken till kameran, den lär ha macro.......).
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av evus; 03 February 2007, 13:20.
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Är det bara jag som tycker att moss-diskussionen hör hemma i växtkategorin?
                        Jag är till skillnad från er andra inte så intresserad av mossa..

                        Skriv mer om räkorna så blir jag nöjd.. he he..
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          Sant... Kjell får gärna flytta mitt inlägg om han ser detta

                          Bättring utlovas!
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • Pito
                            • November 2005
                            • 70

                            Ursprungligen postat av Limia1
                            Alla ni som köpt Tigerräkor i Arninge.

                            Köpte 7 st Tigerräkor i olika storlekar, så sent som igår och har bara 4 st kvar ikväll.

                            Förlorade en rombärande hona redan i påsen, förmodligen knockad av ett par 1 cm stora eng. sjösten som satt fast i javamossan de fick att hålla sig fast i.
                            Detta kan ju klassas som vanlig otur.

                            Mitt stora problem är att de inte klarar av att byta skal. De vill ju gärna byta skal när de kommer ner i annat vatten.

                            Jag koppade in dem långsamt, under ca 4 timmar och de simmade runt lite efter att jag släppt i dem. De flesta började snabbt söka föda och även om de simmade lite då och då, så for de inte runt som tokiga eller verkade må dåligt på något vis.

                            Men i dag har två dött, ser ut som om skalet öppnats lite där det ska, vid ömsning. Men sen händer inget mer och räkan dör, en stor och en liten så här långt. Har även en liten som ömsat, men har skalrester kvar längst ute på stjärten.

                            Är det någon annan med Tigrar från Arninge som haft det här problemet ?.

                            MVH/Anita
                            Har du problem med räkorna från arninge ring och prata med oss
                            vi är inte omöjlig mvh Johan

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              Sorry...

                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              Är det bara jag som tycker att moss-diskussionen hör hemma i växtkategorin? Jag är till skillnad från er andra inte så intresserad av mossa.. Skriv mer om räkorna så blir jag nöjd.. he he..
                              ... tänkte mig inte för... ville bara fråga räkfolket eftersom våra småttingar är så glada i mossa... Jag ska lägga en egen tråd så man kan få tips från de andra också...

                              Jag har lyckats att räkna till 12 nya bebisar och de är 2 olika kullar varav den minsta är jättesvår att se Av den tidigare kullen som är 3 veckor nu var det bara 4 stycken men då hade jag ju fortfarande lite nitrit...

                              Var det Körsbär som ni kallade guppyräkor??? Dessa Crystal från Akvarielagret tror nog att de är Körsbärsräkor...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                En liten nackdel som jag kom på med just A-lagrets räkor är att det förmodligen inte tar lång tid innan man ser några inavlade räkor (kanske inte i form av deformering men kanske livslängden påverkas) för att de har haft sina väldigt länge, såvida de inte mixar in några från annat håll.
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...