Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Jag har inte köpt några räkor från arninge (än),men det verkar konstigt att de dör av.Har du kollat alla vattenvärden, nitrit,nitrat osv.

    Har förresten en egen fråga, har sett att en av mina amano-honor har fått rom, men att föda upp dem är inte så enkelt vad jag har förstått,så jag undra om någon annan har försökts sig på att "odla" amano-räkor och skulle gärna vilja veta mer om hur det går till,saltvattnet och så.

    // Ludde

    Jepps har kollat vattenvärdena, det första jag gjorde när en var död i morse. Inga problem där så långt jag kan se ingen nitrit, pH 7,5 är kanske lite högt, men inget de borde dö av.

    De Neocaridina heteropoda (Viltfärgade Körsbär) som de går med mår bra och har gått där ett tag nu. Burken intill har samma vattenvärden bottenmaterial, växtmaterial o.s.v. och startades samtidigt. Där går mina Black Crystal (Bee räkor) helt utan problem, inga förluster alls, så här långt och de är ju närbesläktade med Tigrarna.

    Har en liten teori om att de kanske blir lite för tätt mellan skalbytena från exportör, importör/grossist, butiken och sen hem till mej. Går den kedjan för fort och de stackars räkorna vill byta skal, varje gång de flyttar, så kanske de inte orkar med det riktigt.

    Skulle ju kunna förklara en del oförklarliga dödsfall, bland nyinköpta räkor.

    När det gäller Amano så finns där en del beskrivningar på nätet från dem som lyckats med uppfödningen. Larverna ska i alla fall gradvis flyttas från söt, till bräckt, till salt vatten och sen tillbaka igen på samma vis, när de vuxit till sig.

    Har ingen bra länk själv, men det är det säkert någon annan här som har.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • Lamprologus
      • December 2006
      • 112

      Anågon anledning kan inte jag komma till den sidan

      Skulle du kunna beskriva på ett ungefär lite kortfatta hur du gjorde?
      Freediving 4 ever

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        Ursprungligen postat av Katharina
        Vilken tråd använder ni???
        Säg inte att du menar att man måste sy fast mossan i nätet också?
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          Hej Glenn

          Bara en tanke.

          Skulle nog funka rätt bra med en tunn virknål, som man kan dra mossan genom nätets maskor med. Då borde den sitta som berg sen.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            Ursprungligen postat av Lamprologus
            Anågon anledning kan inte jag komma till den sidan

            Skulle du kunna beskriva på ett ungefär lite kortfatta hur du gjorde?

            Nej det är det jag menar, sidan funkar bara ibland, vet inte vad han håller på med den där Azur som äger sidan..
            Visst kan jag beskriva hur jag gjorde, vi kan ta det via pm!
            Min zoon

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              Ursprungligen postat av Glenn
              Säg inte att du menar att man måste sy fast mossan i nätet också?
              Vanlig suturtråd???? Kunde inte låta bli......

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                Ursprungligen postat av Glenn
                Säg inte att du menar att man måste sy fast mossan i nätet också?
                Man ska tydligen ta 2 st lika stora bitar av nätet. Placera mossan i ett jämt lager mellan nätbitarna och sen sy eller knyta ihop nätet runt kanter och kanske någonstans på mitten med nylontråd eller fiskelina.

                Sen ska det vara klart
                MVH/Anita

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  Ursprungligen postat av Limia1
                  Hej Glenn

                  Bara en tanke.
                  Skulle nog funka rätt bra med en tunn virknål, som man kan dra mossan genom nätets maskor med. Då borde den sitta som berg sen.
                  MVH/Anita
                  Nja tror mossan är för svag för det. Tänkte inte ha så finmaskigt som insektsnät utan typ 1*1cm maskor

                  Ursprungligen postat av Malinitzi
                  Vanlig suturtråd???? Kunde inte låta bli......
                  Äsch bara att dra fram symaskinen och köra sicksack över hela baletten så har det löst sig

                  Men tror inte att det blir något problem att sy fast den för mig då jag syr en del själv, syr bland annat mina egna gardiner tex

                  Men sen så är frågan också om det verkligen behöver sys, borde ju räcka med att lägga den emellan nätet bara
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    Ursprungligen postat av Limia1
                    Man ska tydligen ta 2 st lika stora bitar av nätet. Placera mossan i ett jämt lager mellan nätbitarna och sen sy eller knyta ihop nätet runt kanter och kanske någonstans på mitten med nylontråd eller fiskelina.

                    Sen ska det vara klart
                    MVH/Anita
                    Ah okej då är jag med på noterna
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Lamprologus
                      • December 2006
                      • 112

                      Är det inte bara att ta nätet och vika det på mitten, som en "dubbelmacka" med mossan i mitten, och sedan sy/snöra igen kanterna
                      Freediving 4 ever

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                      Kommentar

                      • Limia1
                        • December 2006
                        • 325

                        Ursprungligen postat av Lamprologus
                        Är det inte bara att ta nätet och vika det på mitten, som en "dubbelmacka" med mossan i mitten, och sedan sy/snöra igen kanterna
                        Beror nog på hur stelt nät man har, kanske inte vill vika sig fint.

                        Anita

                        Kommentar

                        • Paatsu
                          • December 2006
                          • 294

                          Här har du ju en guide som de använder dubbla lager nät.
                          How to Create a Moss Wall. Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.
                          Redbee.se » // Johnny

                          Kommentar

                          • Lamprologus
                            • December 2006
                            • 112

                            Ursprungligen postat av Paatsu
                            Här har du ju en guide som de använder dubbla lager nät.
                            http://aquamoss.net/How%20to%20creat...oss%20wall.htm
                            Var precis så jag menade!
                            Freediving 4 ever

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              Ursprungligen postat av Paatsu
                              Här har du ju en guide som de använder dubbla lager nät.
                              http://aquamoss.net/How%20to%20creat...oss%20wall.htm
                              Ser bra ut, som jag hade tänkt mig

                              Men vet nån av er vart man kan få tag i mossa i sverige? typ vilken mossa som helst! bara dom kan skicka den
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Lamprologus
                                • December 2006
                                • 112

                                Ingen aning, kanske akvarielagret kan ta in om du frågar dem.
                                Freediving 4 ever

                                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                                Kommentar

                                Arbetssätt...