Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Jaha, välkommen i "fördärvet" då, härifrån kan det bara gå utför!
    Så sant
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      Ursprungligen postat av Sonja
      JBL har också ett räkfoder, det heter Novo Prawn. Det tycker jag är bra. Fodret är i pelletsform och löser inte upp sig.
      Jag försökte få "min djuraffärs-kille" att ta hem det eller ett annat foder som också varit på tapeten i den här tråden (var det ralp som hade en annan sort, tro?) men han hittade inget av dem, däremot tog han hem det här Tropica shrimp sticks och det verkar funka bra också. Även det är i pelletsform och löser inte upp sig.

      (Det uppstod viss förvirring när jag ville att affärskillen skulle ta hem räkfoder, han förstod först inte om jag ville ha ett foder med räkor i eller ett foder till räkorna...! )
      Min zoon

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        Antecknat och klart...

        ... superbra att vi tog upp det här... jag tror på varierad kost både till fiskar och räkor... då kan man köpa en annan sort och varva med dem man har...

        Jag har ju märkt att den gröna platta till bottenfiskar ej emottages med tacksamhet så den får gå till ålarna i stora karet istället... Men då kan jag ta nån supertabin ibland också... Sen kör ju jag cyklops ett par dar i veckan och nån ärta ibland...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Paatsu
          • December 2006
          • 294

          Var och kikade i Arninge jag med och kunde inte låta bli å köpa så det blev 4 svarta kristaller som går tillsammans med mina röda.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Paatsu; 02 February 2007, 15:34.
          Redbee.se » // Johnny

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Ursprungligen postat av Paatsu
            Var och kikade i Arninge jag med och kunde inte låta bli å köpa så det blev 4 svarta kristaller som går tillsammans med mina röda.

            Fina!!!
            Jag vill också ha, men jag har parasiter i ett av karen så jag vågar inte köpa nåt nytt alls nu..
            Inga räkor smittade men ändå..
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Mina mossiga tankar igen...

              ... jag var inne på Zoo i Tyresö och killen där blev jätteintresserad av Flame-moss och skulle kontakta sin leverantör...
              Jag köpte en liten mossboll och tänker tanken om jag skär upp den och brer ut den på botten likväl som på en rot eller ett nät... Vad tror ni Flyter den upp???

              För i såfall kan jag beställa 10 stycken och göra en liten gräsmatta framför träroten...
              Karln suckade och frågade om de skulle ha parasoll också
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Paatsu
                • December 2006
                • 294

                Ursprungligen postat av Katharina
                ... jag var inne på Zoo i Tyresö och killen där blev jätteintresserad av Flame-moss och skulle kontakta sin leverantör...
                Jag köpte en liten mossboll och tänker tanken om jag skär upp den och brer ut den på botten likväl som på en rot eller ett nät... Vad tror ni Flyter den upp???

                För i såfall kan jag beställa 10 stycken och göra en liten gräsmatta framför träroten...
                Karln suckade och frågade om de skulle ha parasoll också
                Såhär ser min flamemoss ut för tillfället, växer inte sådär jätte snabbt. Har nog haft den i mer än en månad. Man ska nog helst odla den i CO2.

                Angående om mossbollar så kan man släta ut den, fast då ska du ju helst binda fast de på ett stålgaller som jag har till min mossa eller tunna plexiskivor har jag också sett folk göra. Annars kommer den rulla ihop sig igen, flyta upp gör den nog inte.
                Bifogade filer
                Redbee.se » // Johnny

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  Har ni något tips på vart man kan hitta nät så man kan göra en mossvägg? Tittade på Coop Forum idag men dom hade inget alls, tror ni att Bauhaus kanske kan ha något eller plantagen?

                  Katharina, om dom tar hem mossa så kan du väl säga till mig, e på jakt efter någon mossa nu
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    Ursprungligen postat av Glenn
                    Har ni något tips på vart man kan hitta nät så man kan göra en mossvägg? Tittade på Coop Forum idag men dom hade inget alls, tror ni att Bauhaus kanske kan ha något eller plantagen?

                    Katharina, om dom tar hem mossa så kan du väl säga till mig, e på jakt efter någon mossa nu
                    Menar du såna här nät så borde de ju finnas på alla butiker som säljer trädgårdsgrejer.
                    Bifogade filer
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      Ursprungligen postat av Paatsu
                      Menar du såna här nät så borde de ju finnas på alla butiker som säljer trädgårdsgrejer.
                      Jo men det är precis något såndant som jag har tänkt mig
                      men frågan är vart man kan hitta det?
                      Senast redigerad av Glenn; 02 February 2007, 17:27.
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Japp, I´ll do that...

                        Ursprungligen postat av Glenn
                        Har ni något tips på vart man kan hitta nät så man kan göra en mossvägg? Tittade på Coop Forum idag men dom hade inget alls, tror ni att Bauhaus kanske kan ha något eller plantagen?
                        Katharina, om dom tar hem mossa så kan du väl säga till mig, e på jakt efter någon mossa nu
                        Jag sa till killen, Ola som brukar titta in här ibland, att vi är många räk och mosstokiga så kan leverantören hitta någonting som inte ruinerar en så skulle det sälja bra för det är jättesvårt att få tag på...

                        Paatsu.. Ser fint ut... Men mossan verkar må jättebra av räkputsen.. Har du räkor där???
                        Jag kanske ska köra på mossbollarna iaf... Som Glenn sa, var köper man nätet, typ Plantagen?? Borde nog helst vara av plast tänker jag så det inte avger mineraler... Vilken tråd använder ni???

                        Roligt detta... kanske blir ett parasoll också när räkträdgården börjar bli klar!!!
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Limia1
                          • December 2006
                          • 325

                          Alla ni som köpt Tigerräkor i Arninge.

                          Köpte 7 st Tigerräkor i olika storlekar, så sent som igår och har bara 4 st kvar ikväll.

                          Vill här med klargöra att jag inte har för avsikt att klaga på Zooaffären i Arninge. Endast söka efter lösningen på problemet, med döda nyinköpta räkor.

                          Förlorade en rombärande hona redan i påsen, förmodligen knockad av ett par 1 cm stora eng. sjösten som satt fast i javamossan de fick att hålla sig fast i.
                          Detta kan ju klassas som vanlig otur.

                          Mitt stora problem är att de inte klarar av att byta skal. De vill ju gärna byta skal när de kommer ner i annat vatten.

                          Jag koppade in dem långsamt, under ca 4 timmar och de simmade runt lite efter att jag släppt i dem. De flesta började snabbt söka föda och även om de simmade lite då och då, så for de inte runt som tokiga eller verkade må dåligt på något vis.

                          Men i dag har två dött, ser ut som om skalet öppnats lite där det ska, vid ömsning. Men sen händer inget mer och räkan dör, en stor och en liten så här långt. Har även en liten som ömsat, men har skalrester kvar längst ute på stjärten.

                          Är det någon annan med Tigrar från Arninge som haft det här problemet ?.

                          MVH/Anita
                          Senast redigerad av Limia1; 03 February 2007, 16:26.

                          Kommentar

                          • Lamprologus
                            • December 2006
                            • 112

                            Jag har inte köpt några räkor från arninge (än),men det verkar konstigt att de dör av.Har du kollat alla vattenvärden, nitrit,nitrat osv.

                            Har förresten en egen fråga, har sett att en av mina amano-honor har fått rom, men att föda upp dem är inte så enkelt vad jag har förstått,så jag undra om någon annan har försökts sig på att "odla" amano-räkor och skulle gärna vilja veta mer om hur det går till,saltvattnet och så.

                            // Ludde
                            Freediving 4 ever

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              Limia1...

                              ... du måste berätta lite mer om ditt kar... jag kan inte tigerräkor speciellt men jag bor i Stockholm och har alltså typ samma vatten och Crystal som går jättebra... Sonja, drd eller nått annat proffs kanske vaknar snart...

                              Såg ni när kameramannen svimmade på "Lets dance".... Attans va läbbigt...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                Ursprungligen postat av Lamprologus
                                Har förresten en egen fråga, har sett att en av mina amano-honor har fått rom, men att föda upp dem är inte så enkelt vad jag har förstått,så jag undra om någon annan har försökts sig på att "odla" amano-räkor och skulle gärna vilja veta mer om hur det går till,saltvattnet och så.

                                // Ludde
                                Den här sidan innehåller en massa bra information, jag har själv dragit upp en kull efter att ha lusläst detta. Tyvärr verkar sidan ligga nere ofta, vet inte varför?
                                http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...