Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lamprologus
    • December 2006
    • 112

    uusch!!

    Fick en hemsk chock i morse når jag såg hur en till synes död räka låg i javamossan, men efter ett par minuter av panik kunde jag konstatera att det bara var ett ömsat skal

    PS: har ni några tips om hur man får ner ph-värdet lite granna, jag runt 7.8 vilket jag tror är lite för hårt för dem små
    Freediving 4 ever

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      pH och hårdhet är inte samma sak. Men du kan prova att lägga i lite rötter, löv, torv eller alkottar, det ska sänka pH en aning.
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • Blissan
        • March 2006
        • 151

        Ursprungligen postat av Katharina
        ... Tropical, Shrimp Sticks om de är tubformade... de köpte jag på Akvarielagret i Bromma när jag köpte räkorna... de slåss om dem...
        Sen fick jag rekommenderat en grön platt tablett för bottenfiskar men den ligger kvar... Har jämfört innehållet och det är mer köttprodukter och mindre alger och vegetabiler i den de ratar...
        Janne på Södermalm hade en mörkbrun tubfärgad tablett som han sa var en favorit men de var slut då... Någon som har provat???
        Kanske är det Aquatic Nature,Shrimp Exel Food du menar? jag köpte av Janne På Södermalm,kanonfoder! Små grönbruna"pinnar" som räkorna älskar.Allderles lagom för en liten räka att stoppa under armen och kila iväg med!! Rätt dyrt men otroligt drygt.Har sett att det även fanns på nån akvariesida på nätet att beställa men minns inte vilken...sök på namnet så hittar du nog.

        Kommentar

        • Emmma
          • January 2007
          • 340

          Jag har ganska akut fått överta den enda räka (och en mal) som överlevde då en kompis akvarium gick sönder i helgen, lite olägligt då jag väntar på att flytta mina fiskar till större ett akvarium (väntar egentligen bara på golvläggaren) men den stackars räkan ligger bara under pumpen och jag börjar tycka väldigt synd om den - klarar den sig ensam till att det större akvariet är startat och de andra fiskarna flyttat dit? Vill helst inte trycka in fler i det rätt trångbodda akvariet (54l)

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            Ursprungligen postat av Lamprologus
            uusch!!

            Fick en hemsk chock i morse når jag såg hur en till synes död räka låg i javamossan, men efter ett par minuter av panik kunde jag konstatera att det bara var ett ömsat skal

            PS: har ni några tips om hur man får ner ph-värdet lite granna, jag runt 7.8 vilket jag tror är lite för hårt för dem små

            En av mina vuxna svartvita dog igår.....antagligen av ålder då han var störst av alla i kuben
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              Förresten appropå räkkäk så kan jag meddela att dom är galna i Hikaris malkäk för corydoras.
              Hikari "sinking wafers" heter dom.
              Små runda platta tabletter som finns i zoobutikerna med en corydoras på utsidan.
              Den bilden jag tog och satte en pratbubbla på var från ett matningstillfälle med dom och det såg ni ju att det drev dom helt galna av suget efter mat.
              Dom är dock inte svälta på nåt vis här hos mig för dom får mat flera ggr om dan och med minst 5-6 olika kärsorter varje dag
              Bifogade filer
              Senast redigerad av drd; 02 February 2007, 10:25.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ja jäklar, jag skrattar varje gång jag ser ditt foto drd
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Lamprologus
                  uusch!!

                  Fick en hemsk chock i morse når jag såg hur en till synes död räka låg i javamossan, men efter ett par minuter av panik kunde jag konstatera att det bara var ett ömsat skal

                  PS: har ni några tips om hur man får ner ph-värdet lite granna, jag runt 7.8 vilket jag tror är lite för hårt för dem små
                  Ja den "misstaget" har jag också gjort. trodde ett ömsat skal var en döing. Dom ömsar ofta skal när man byter miljö/vatten och det är därför det är lite dumt att flytta gravida honor. Vad jag läst så tappar dom rommen då dom ömsar skal.

                  Det är kh som visar på hårdheten. Jag tror att det ska funka bra med det ph du har. Jag har något lägre från kranen. Men precis det Isolde81 skriver har jag i mina kar.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ja, du är bäst...

                    Ursprungligen postat av drd
                    Förresten appropå räkkäk så kan jag meddela att dom är galna i Hikaris malkäk för corydoras.
                    Hikari "sinking wafers" heter dom.
                    Små runda platta tabletter som finns i zoobutikerna med en corydoras på utsidan.
                    Man ser tydligt efterfrågan och t om prislappen!!!
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Ja jäklar, jag skrattar varje gång jag ser ditt foto drd

                      hehehe det var rena invasionen av räkor när dom serverades dessa tabletterna.
                      Trodde inte där var så många räkor ens
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Man ser tydligt efterfrågan och t om prislappen!!!

                        Erkänner att jag igentligen inte köpt maten till räkorna utan till mina L333 yngel men dom vill inte ha dom så då testa jag dom i räk kuben då där oxå är 7 cory´s nere.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Berserken
                          • December 2005
                          • 472

                          Då har man fastnat för räkor Köpte 5 Amano för en vecka sen

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            Ursprungligen postat av Berserken
                            Då har man fastnat för räkor Köpte 5 Amano för en vecka sen
                            Jaha, välkommen i "fördärvet" då, härifrån kan det bara gå utför!
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Många gissningar... Samma märke iaf... Shrimp Sticks är riktigt roströda, är Supertabin det??? Men den är inte tubformad va??? Har den till bottenfiskar... Har du sett om räkorna gillar den???
                              Ja supertabin är riktigt röda, nästan precis samma färg som Shrimp sticks. (Har såna också! ) Mest använder jag supertabin till mina pansarmalar, men stoppar ner nån till räkorna ibland och de gillar dem, fast de behöver lösas upp lite innan de kan äta så bra.

                              (Och Malinitzis tabletter var ju bulliga, inte tubformade, och så var det ju just "tabletter"....)
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                JBL har också ett räkfoder, det heter Novo Prawn. Det tycker jag är bra. Fodret är i pelletsform och löser inte upp sig.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...