Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ja jag tror att Crystal black och tiger kan korsa sig. Jag tror mer på att dom kan göra det än att Crystal black korsar sig med de humlor jag hade innan (New bee?).
    Det brukar väl varnas att tiger och CR kan korsa sig och CR är en Crystal black utan svart pigment.
    Men jag är inte säker på något känns det som. Så det skulle ju vara bra om t ex Ralf berättade vad han känner till om det
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Blissan
      • March 2006
      • 151

      Ursprungligen postat av Sonja
      Ja jag tror att Crystal black och tiger kan korsa sig. Jag tror mer på att dom kan göra det än att Crystal black korsar sig med de humlor jag hade innan (New bee?).
      Det brukar väl varnas att tiger och CR kan korsa sig och CR är en Crystal black utan svart pigment.
      Men jag är inte säker på något känns det som. Så det skulle ju vara bra om t ex Ralf berättade vad han känner till om det
      Okey Tack för tipset!
      Då ska jag nu övertyga sambon om att ytterligare ett kar ska startas upp
      Fast han börjar bli rätt härdad nu Har ju faktiskt 2 tomma nere i källaren och så blir ju mitt Endlers kar tomt nästa helg,alla ska bort på auktion.
      Kanske ska man blanda Humlorna med de Svartvita i alla fall
      Det kryllar av räkor i min hjärna nu,håller kanske på att tappa förståndet men det är det värt

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        Ursprungligen postat av Sonja
        Ja jag tror att Crystal black och tiger kan korsa sig. Jag tror mer på att dom kan göra det än att Crystal black korsar sig med de humlor jag hade innan (New bee?).
        Det brukar väl varnas att tiger och CR kan korsa sig och CR är en Crystal black utan svart pigment.
        Men jag är inte säker på något känns det som. Så det skulle ju vara bra om t ex Ralf berättade vad han känner till om det
        Men CR och humlor korsar sig ju enligt det här schemat??? Så då måste väl samma sak gälla för Crystal Black och humlor?
        Min zoon

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Jo jag vet att det står olika på olika ställen. Det finns flera olika sv/v räkor som lite slarvig kallas humleräkor allesammans fast dom är olika sorter. Jag skriver bara det jag testar själv, men jag råder ingen annan att göra samma sak. Det är första gången jag blandar räkor, det blev akut karbrist och jag hade inte gjort det om de två sorterna varit snyggare.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            Okej, då utnämner jag dig officiellt till försöksperson så får du reda ut hur det egentligen är, korsar de sig eller inte!
            Min zoon

            Kommentar

            • fiskprincessa
              • December 2006
              • 51

              Ursprungligen postat av MagicFingers
              ser ut som en väldigt dåligt randig tiger räka....
              Tack för ditt svar, MagicFingers. Kan färgen på den öka med åldern? Just nu är den under 2 cm.

              Har funderingar på att fixa ett akvarium med enbart räkor i och undrar vilka saker som är ett måste. Kan man ha ett lowtech kar med räkor i? Eller kräver räkor både filter och luftpump? Köpte ett 45 l kar för ändamålet.
              Tacksam för alla svar.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av fiskprincessa
                Tack för ditt svar, MagicFingers. Kan färgen på den öka med åldern? Just nu är den under 2 cm.
                Nej jag kan nog rätt säkert säga att den får inte mer ränder eller färg när den blir äldre. Snarare tvärt om.
                Men blir den parad med en snyggt randad hane kan ungarna bli snygga.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Niklas Sundqvist
                  • December 2005
                  • 88

                  tjenare jag har inte skafat mig några räkor än men det är på G. kan man se skilnad på kön om honan ej bär på rom?

                  Kommentar

                  • fiskprincessa
                    • December 2006
                    • 51

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Nej jag kan nog rätt säkert säga att den får inte mer ränder eller färg när den blir äldre. Snarare tvärt om.
                    Men blir den parad med en snyggt randad hane kan ungarna bli snygga.
                    Tack Sonja!

                    Det spelar egentligen ingen roll, det med färgen, då jag tycker att min lilla räka är söt ändå. Var mest nyfiken på vad det var för en och det har jag fått veta.

                    Det roliga är att de små busar är så fascinerande, jag kan titta på de hur länge som helst.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Niklas Sundqvist
                      tjenare jag har inte skafat mig några räkor än men det är på G. kan man se skilnad på kön om honan ej bär på rom?
                      På en del sorter ser man ganska lätt skillnad bara dom är tillräckligt stora.
                      T ex körsbärsräkor och White pearl syns honans obefrukade rom under nackskölden (äggfläcken). På Crystal red och tiger är det svårare eftersom de är med täckande i färgen men ibland i vissa ljus kan man se den mörka fläcken på honorna. Sen är CR och tigerhonor lite kraftigare byggda med djupare buk/bröstparti. Honor som börjat få rom har också ett... djupare? skal på stjärten. Den delen av stjärtskalet som går ner på sidorna och skyddar rommen.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Niklas Sundqvist
                        • December 2005
                        • 88

                        okej tackar så mycket sonja

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Jag håller på att lära mig...

                          ... att se skillnad på dem men bara när jag har en hona och en hane bredvid varandra.. så man lär sig med tiden...
                          Så småningom lär man sig att känna igen täckningen också om man inte har för många så klart...
                          Min stora hanne är alltid så jätteröd också, ser slankare ut än honorna och är nästan alltid framme medan honorna kan krypa undan oftare.. han är ju den som simmar sina uppvisningsturer också...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Lamprologus
                            • December 2006
                            • 112

                            Ursäkta att jag bryter disskutionen lite men måste bara få visa mitt nya
                            25 liters räk-kar där lite cr och wp skall gå

                            Kolla på "Ny inredning" i galleriet.

                            Räk-kar:https://www.zoonen.com/perzoonen/gal...22&gid=1076098

                            Kommentarer godtags gärna...
                            Freediving 4 ever

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                            Kommentar

                            • evus
                              • September 2006
                              • 729

                              JÄTTESNYGGT!! Där kommer säkert dina räkor att trivas. De gillar ju att ha mycket att plocka med..............
                              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Ursprungligen postat av Lamprologus
                                Ursäkta att jag bryter disskutionen lite men måste bara få visa mitt nya
                                25 liters räk-kar där lite cr och wp skall gå

                                Kolla på "Ny inredning" i galleriet.

                                Räk-kar:www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=609522&gid=1076098

                                Kommentarer godtags gärna...

                                snyggt! Vilken bra idé att fästa mossa på en rot som går så högt upp i karet!
                                Fint!
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...