Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Ophelia
    Hur ska jag göra nu? Behöver lite hjälp.
    Zooaffären ringde för två dagar sedan och berättade att mina körsbär inte kom med i beställningen. Hon undrade om jag var intresserad av någon av de andra som var, bee, blå räka, amano, tiger, ng slags röd stjärtad räka ??, samt några andra minns ej namnet. Ska jag prova och köpa ett gäng av en av dessa. Inte amanon då. Eller vänta 2 veckor och hoppas att det då kommer körsbär.
    Hur var det... är det första räkorna du ska prova? Är karet dom ska gå i "moget" för räkorna? Får du de andra till samma pris som körsbär?
    Jag hade nog i alla fall gårr ner till affären och kollat hur dom andra ser ut. Men körsbär är nog bäst att börja med, tycker jag. Speciellt om man inte haft vanliga akvarier så länge heller.
    Fast jag är väldigt nyfiken på hur de "blå" ser ut
    Är det akvariebutiken i Åkersberga, precis bakom centrum, du handlar hos?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      Ursprungligen postat av Sonja
      Rätt ofta ömsar räkor skal då man flyttar dom och då tror jag de tappar rommen. Risken är väl störst om det är lite skillnad på de olika vattnen.
      Okej då förstår jag Blev mest nyfiken med tanke på att lagret tog över 200kr för "mammor med rom" men det har väl då kanske att göra med att dom själva förlorar på det. Såg för första gången idag en räkbäbis och den var sååå söt, tror inte den var mer än 2-3mm
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Paatsu
        • December 2006
        • 294

        Räkor med rom är faktist inte så svårt å flytta, speciellt om det är mellan egna kar.
        Men om man köper så får man koppa in den sakta, helst med droptekniken.
        Redbee.se » // Johnny

        Kommentar

        • Ophelia
          • December 2006
          • 92

          Ursprungligen postat av Sonja
          Hur var det... är det första räkorna du ska prova? Är karet dom ska gå i "moget" för räkorna? Får du de andra till samma pris som körsbär?
          Jag hade nog i alla fall gårr ner till affären och kollat hur dom andra ser ut. Men körsbär är nog bäst att börja med, tycker jag. Speciellt om man inte haft vanliga akvarier så länge heller.
          Fast jag är väldigt nyfiken på hur de "blå" ser ut
          Är det akvariebutiken i Åkersberga, precis bakom centrum, du handlar hos?
          Ja det är de första räkorna jag skaffar, frågade inte om jag fick de till samma pris, akvariet har varit igång sedan veckan innan jul och har inget nitrit eller nitrat.
          Det är affären i åkersberga.

          Kommentar

          • Paatsu
            • December 2006
            • 294

            Ursprungligen postat av Sonja
            Fast jag är väldigt nyfiken på hur de "blå" ser ut
            Är det akvariebutiken i Åkersberga, precis bakom centrum, du handlar hos?
            Hmm, kan det vara Blue Pearl må tro? En färgmutation av WP.
            Redbee.se » // Johnny

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Ophelia
              Ja det är de första räkorna jag skaffar, frågade inte om jag fick de till samma pris, akvariet har varit igång sedan veckan innan jul och har inget nitrit eller nitrat.
              Det är affären i åkersberga.
              Har du haft några småfiskar i karet under tiden också? Hm... gå ner och kolla och prata med dom i butiken om priser. Lite svårt att råda... det låter ju jättebra med akvariet och vattnet i Sthlmstrakten funkar bra för räkor. Men det vore bra synd om du köpte några som är lite svårare och dyrare och så funkar det inte.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Ophelia
                • December 2006
                • 92

                Jag har haft sedan tror det är 3-4 veckor tillbaka 2 svärdbärshonor, samt 2 äppelsnäckor i.
                Känns som om jag väntar på mina körsbär och hoppas på att dom kommer om två veckor då.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Ophelia
                  Jag har haft sedan tror det är 3-4 veckor tillbaka 2 svärdbärshonor, samt 2 äppelsnäckor i.
                  Känns som om jag väntar på mina körsbär och hoppas på att dom kommer om två veckor då.
                  Det låter vettigt Men om du inte bor så långt från centrum kan du kanske gå ner och kolla hur de "blå" ser ut och rapportera till oss
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Lamprologus
                    • December 2006
                    • 112

                    Jag har också varit och kollat på åkersbergas djuraffär, men de verkade inte ha fått in än.Däremot så har Arninge zoo(zookompaniet) många fina räkor,dock ganska dyra.
                    Freediving 4 ever

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      Jag köpte 5 nya Humlor där i dag varav 2 med rom för 29:-/st och det tyckte jag var ett överkomligt pris .

                      Btw om ni åker dit så prata med Johan som är "räkexpert" där.
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • Tintaglia
                        • January 2006
                        • 146

                        I dag känner jag mig mycket nöjd - tog några ancistrusyngel, for till djuraffären och bytte till mig 4 st Crystal Red. Jag håller fortfarande på att koppa in dem, så de är ganska ofärgade än så länge. Hoppas på en lagom blandning av hanar och honor i alla fall...

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          Ursprungligen postat av Tintaglia
                          I dag känner jag mig mycket nöjd - tog några ancistrusyngel, for till djuraffären och bytte till mig 4 st Crystal Red. Jag håller fortfarande på att koppa in dem, så de är ganska ofärgade än så länge. Hoppas på en lagom blandning av hanar och honor i alla fall...

                          Det lät mycket trevligt Längtar tills jag får koppa in räkor i min burk. Har precis silikonat dit en ny framruta och när jag ändå höll på så passade jag på att silikona om mitt 12L också
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Tintaglia
                            • January 2006
                            • 146

                            Ja, det är trevligt! Man börjar ana en svag röd ton på dem nu, och jag TROR att en av dem är en hona - tycker mig se en liten äggfläck genom skalet. Är inte så van att könsbestämma CR än så det är den jag måste gå efter...

                            Kommentar

                            • Lamprologus
                              • December 2006
                              • 112

                              Hehe,grattis

                              Vet någon var man kan köpa räkor privat?

                              Jag skulle gärna villa ha ett gäng cr också men de är så dyra i affär(i alla fall med min budget)
                              Freediving 4 ever

                              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                              Kommentar

                              • Glenn
                                • April 2002
                                • 3904

                                Ursprungligen postat av Lamprologus
                                Hehe,grattis

                                Vet någon var man kan köpa räkor privat?

                                Jag skulle gärna villa ha ett gäng cr också men de är så dyra i affär(i alla fall med min budget)
                                Bli guldis och sätt ut annons under köpes
                                Senast redigerad av Glenn; 27 January 2007, 20:38.
                                Mvh /Glenn

                                Min Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...