Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Små tomtar...

    ... jag tycker om när det är mycket rött och riktigt tomterött... Sen är det snyggt med de där smala vita banden som lyser i det röda... jag vill inte ha 50/50 och transparant vitt... Men det är som jag ser det...

    Många av mina har ett vitt band mellan ögonen och det gör att de får ett mer markerat huvud.. Snyggt... Nä, man kanske ska jobba lite också...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Paatsu
      • December 2006
      • 294

      Undrar om crystal i namnet Crystal red syftar på den vita färgen eller den transparenta delen. Fast i Japan får man inte kalla sina räkor för Crystal red på grund av att patenten ägs av den första som odlade fram CRS. Så de kallas istället för Red bee.
      Redbee.se » // Johnny

      Kommentar

      • CBR
        • January 2005
        • 292

        Så har man blivit räkägare då, köpte 10 stycken körsbär igår. Blev lite förvånad över att de springer omkring så mycket som de faktiskt gör, trodde att de skulle vara lugnare.
        The Zone

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av CBR
          Så har man blivit räkägare då, köpte 10 stycken körsbär igår. Blev lite förvånad över att de springer omkring så mycket som de faktiskt gör, trodde att de skulle vara lugnare.
          Grattis! Jo räkor är rätt rörliga när dom trivs och inte har fiender i karet som dom måste gömma sig för. När sen någon hona är parningsklar blir hanarna tokiga och simmar runt, runt och letar efter henne. Då är det fart i karet
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Ursprungligen postat av Katharina
            ... jag tycker om när det är mycket rött och riktigt tomterött... Sen är det snyggt med de där smala vita banden som lyser i det röda... jag vill inte ha 50/50 och transparant vitt... Men det är som jag ser det...

            Många av mina har ett vitt band mellan ögonen och det gör att de får ett mer markerat huvud.. Snyggt... Nä, man kanske ska jobba lite också...
            jag kan ta hand om de du inte vill ha.... Det vita bandet mellan ögonen Skall finnas där om de skall vara riktigt fina tycker jag med. Tunna vita band är ok, men då skall det röda vara riktigt mättat....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av Katharina
              ... till alla som funderar på att skaffa räkor... Man blir helt klart lite knorrlig i knoppen... om man inte var det innan...
              DET skriver jag gärna under på...!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                Måste bara berätta:

                Jag såg en amanohannes intensiva försök till uppvaktning idag! Han hängde envist efter en särskild hona (hon hade inte fått ner någon rom än, kanske kan vara intressant för de värsta räknördarna här? ) och försökte hoppa upp på henne. Emellanåt såg det nästan ut som om de dansade då han försökte kliva på och hon försökte undvika det, så de snurrade runt runt varandra. Ibland lyckades han faktiskt hoppa på henne varpå hon ryckte och sprättade tills han ramlade av igen, men han gav sig inte för det..! Har suttit och glott på dem hur länge som helst nu och han tycks inte tröttna...! Stackars hona... Men kul att se på i alla fall!
                Min zoon

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Vi galningar är mycket roade...

                  ... av liknande storys... Min "brunstiga" hona simmade helt sonika iväg... Han försökte simma efter men tappade vittringen och började sina frivarv runt karet igen... "var sjutton tog hon vägen"???
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Nitra98
                    Måste bara berätta:

                    Jag såg en amanohannes intensiva försök till uppvaktning idag! Han hängde envist efter en särskild hona (hon hade inte fått ner någon rom än, kanske kan vara intressant för de värsta räknördarna här? ) och försökte hoppa upp på henne. Emellanåt såg det nästan ut som om de dansade då han försökte kliva på och hon försökte undvika det, så de snurrade runt runt varandra. Ibland lyckades han faktiskt hoppa på henne varpå hon ryckte och sprättade tills han ramlade av igen, men han gav sig inte för det..! Har suttit och glott på dem hur länge som helst nu och han tycks inte tröttna...! Stackars hona... Men kul att se på i alla fall!
                    Rommen kommer inte ner förrän efter parningen.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Rommen kommer inte ner förrän efter parningen.
                      Ah, på grund av något tidigare inlägg (eller ngn annan tråd?) hade jag fått för mig att rommen blir befruktad efter den kommit ner...Fast jag tyckte nog det verkade lite fel. Hmm, kom att tänka på att jag inte sett någon av mina WP gå med rom trots att de har romfläck...Har bara honor nämligen, är det så att de kastar rommen direkt om de inte blivit befruktade, istället för att "få ner den"...?
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Paatsu
                        • December 2006
                        • 294

                        Romfläcken är ju obefruktade rom.
                        Redbee.se » // Johnny

                        Kommentar

                        • Ophelia
                          • December 2006
                          • 92

                          Hur ska jag göra nu? Behöver lite hjälp.
                          Zooaffären ringde för två dagar sedan och berättade att mina körsbär inte kom med i beställningen. Hon undrade om jag var intresserad av någon av de andra som var, bee, blå räka, amano, tiger, ng slags röd stjärtad räka ??, samt några andra minns ej namnet. Ska jag prova och köpa ett gäng av en av dessa. Inte amanon då. Eller vänta 2 veckor och hoppas att det då kommer körsbär.

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Ah, på grund av något tidigare inlägg (eller ngn annan tråd?) hade jag fått för mig att rommen blir befruktad efter den kommit ner...Fast jag tyckte nog det verkade lite fel. Hmm, kom att tänka på att jag inte sett någon av mina WP gå med rom trots att de har romfläck...Har bara honor nämligen, är det så att de kastar rommen direkt om de inte blivit befruktade, istället för att "få ner den"...?
                            Jag vet inte hur det funkar med honor utan hanar. Du kan väl rapportera om vad du ser hos dina WP-honor.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              Hur är det om man flyttar honor som har "fått ner" den? Slänger dom rommen eller funkar det?
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Glenn
                                Hur är det om man flyttar honor som har "fått ner" den? Slänger dom rommen eller funkar det?
                                Rätt ofta ömsar räkor skal då man flyttar dom och då tror jag de tappar rommen. Risken är väl störst om det är lite skillnad på de olika vattnen.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...