Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Ursprungligen postat av Katharina
    Hur gör man en sådan??? Nått bottenmaterial måste man väl ha under lr???
    Vad för mossa kör man då??? Skulle va nått i mitt lilla räkkar... Och mumma för bebisarna...
    Jag hade tänkt att isf ha lide rådasand eller blästersand som botten och sen ta en skifferplatta som är lika stor som karet och knyta fast javamossa med hjälp av fiskelina. Sen kanske ha mossbollar som går upp till ytan som fästs på någonting med hjälp av något
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Åh va tjusiga...

      Sonja, nu hittade jag... Var och letade förrut men såg bara närbilder på dina små älsklingar.. tjusigt...

      Miiaoo, tjusigt... speciellt det första föll mig på läppen... så mycket att läppen började hänga ner... vill också haaaa...
      Min karl går aldrig med på en burk till... Han behöver nog längre invänjning, skaffade ju första karet i nov -06... Han har aldrig haft förrut... men han sitter där och tittar emellanåt...

      Jag är jättenöjd med mitt stora men behöver jobba mer på räkkaret... Nitriten håller sig på 0,2 nu iaf, fortsätter byta varje dag... Ska åka och titta efter fler växter till räkorna... De simmar glatt nu och jag har sett 3 bebisar iaf...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        Ursprungligen postat av Glenn
        Jag hade tänkt att isf ha lide rådasand eller blästersand som botten och sen ta en skifferplatta som är lika stor som karet och knyta fast javamossa med hjälp av fiskelina. Sen kanske ha mossbollar som går upp till ytan som fästs på någonting med hjälp av något
        Då måste det tömmas alltså... Ska åka och titta lite på Zoo nu... Man kanske kan plantera någonting som sprider sig??? Mossa trivs väl även direkt i sanden??? Det skulle vara attans snyggt med en grön "gräsmatta" till röda räkor och stor trärot och flytväxter...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Ursprungligen postat av Katharina
          Miiaoo, tjusigt... speciellt det första föll mig på läppen... så mycket att läppen började hänga ner... vill också haaaa...
          Min karl går aldrig med på en burk till... Han behöver nog längre invänjning, skaffade ju första karet i nov -06... Han har aldrig haft förrut... men han sitter där och tittar emellanåt...

          He he..Tack..

          Jag kan ju skriva vad det är i det karet i växtväg då. Dom låga är anubias och mossbollar. De höga i bakkant är Cryptocoryne var. balansae. Sen är det en klick med javamossa som faktiskt inte alls är populär hos räkorna i det karet.. Jag tippar på att det är för att dom inte behöver den som skydd mot tex fisk.

          I ett av se större karen så har jag ett sjok med javamossa som har vuxit ihop med diverse anubias och annat och det är poppis blend räkorna. Men så lever dom med 15 hungriga rosentetror också..

          I hallakveariet så är det mest riccia som flyter på ytan med lite andra växter som också flyter. Där bor ungar och gravida räkor..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Javamossa...

            Mina räkor sitter inte så ofta i mossan heller men jag har ju inte heller fisk i det karet... Men mossan är ren iaf så de måste ju vara där och putsa emellanåt... Ska åka och titta på växter nu som sagt... Blev så sugen...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              Ursprungligen postat av Katharina
              Då måste det tömmas alltså... Ska åka och titta lite på Zoo nu... Man kanske kan plantera någonting som sprider sig??? Mossa trivs väl även direkt i sanden??? Det skulle vara attans snyggt med en grön "gräsmatta" till röda räkor och stor trärot och flytväxter...
              Vad menar du med: "Då måste det tömmas alltså"?

              Det finns ju en hel del olika växter som sprider sig. tex, glosstigma, nålgräs, lilaeopsis, mfl.

              Javamossa kan fästa i bottensubstratet om det är grovkorningt, vet inte alls hur det blir om den är finkorning

              En annan sak som skulle vara snyggt skulle vara nålgräs i hela akvariet och ha en stor "klippa" till vänster och en lite mindre "klippa" till höger och på dessa ha javamossa. Jag kan inte sluta tänka på inrdning till mitt 17,5L hehe
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Har ju bebisar...

                .. vi pratade om det förrut... att det är svårt att se räkbebisarna så det är ju lite läskigt om man måste tömma burken... man lär ju missa ett gäng... Idealet vore ju att köpa en nu burk och anlägga gräsmatta först och flytta räkorna pö och pö allteftersom man får syn på dem men min karl vill inte ett kar till... Nu måste jag åka och kolla på mossor...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  ah okej I see!

                  Du får göra dig av med ett kar och köpa ett större och dela av det med hjälp av glasskivor, då får du ju möjlighet att ha fler räkor men du har inte skaffat massa akvarium utan det är fortfarande bara 1
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ha ha..

                    Problemet är att jag sa till honom att de små karen bara är tillfälliga för tillväxten... Sen ska allt ner i stora...

                    Min kära mor däremot såg alldelles grön ut när hon fick höra att vi köpt fler akvarium och sa "jag var rädd för det"... Så fort jag pratar djur i någon form så får hon hybris...
                    När jag var liten så var det mycket djur och alltid bebisar...

                    Jag hittade ingen mossa... Urk... Ska shoppa på stan STHLM i helgen... Vet ni någon välsorterad Zooaffär som har bra mossor som bildar en "matta"??? De där mossbollarna, är alla upplindade på något som man kan linda upp och lägga på botten???
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      Möjligen att södermalms akvarieaffär kan ha någon mossa. På akvarieleasing och akvarielagret så tycker jag det är dåligt med mossor iaf.
                      Näe mossbollarna är inte upplindade på något utan det är bara en boll med mossa. Brukar se mossbollar här i mälaren på försommaren, hmmmm nu fick jag en ......
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ha ha...

                        Ursprungligen postat av Glenn
                        Möjligen att södermalms akvarieaffär kan ha någon mossa. På akvarieleasing och akvarielagret så tycker jag det är dåligt med mossor iaf.
                        Näe mossbollarna är inte upplindade på något utan det är bara en boll med mossa. Brukar se mossbollar här i mälaren på försommaren, hmmmm nu fick jag en ......
                        Tänk va mycket skumma typer du skulle få med in då... Sitta med pincett och plocka parasiter... å maskar i sanden...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Tänk va mycket skumma typer du skulle få med in då... Sitta med pincett och plocka parasiter... å maskar i sanden...
                          fast skilladen med dom här mossbollarna är att dom flyter
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Aha...

                            ..men då borde det ju finnas mossa på botten också... man kanske ska dyka lite i sommar... så svår å se i sötvatten bara.. häromkring har vi mycket skogssjöar med sånt där "colavatten"... man ser inte ett dugg...

                            Jag skulle vilja ha sån mossa som är i bollarna över hela botten... Attans va läcker det skulle vara... Mörkgrön... emot tomteröda Crystal...

                            Jag trodde att min körsbärshanne inte hade vuxit till sig än men nu har jag sett att alla hannar är mindre... så blek och liten... han simmar som en galning i karet idag fast hans hona precis har blivit med rom... det är 2 crystalhonor som har romfläck... då måste han reagera på det med.. crystalhannarna simmar också omkring...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              Men självklart så kan mossbollarna från mälaren innehålla skit men man kan ju testa i något kar där man kanske har ngot yngel från någon räka

                              Men en sak jag har funderat över, hur ofta kan räkorna få små bäbisar?
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                Tycker inte javamossa bildar så speciellt snygg matta.
                                Själv gillar jag den här såkallade flamemoss http://aquamoss.net/Flame-Moss/Flame-Moss.htm

                                Importerade hem lite som håller på och växer på en rostfritt galler.
                                Verkar växa mycket saktare än javamossa, men ack så snygg.
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...