Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ophelia
    • December 2006
    • 92

    Ursprungligen postat av miiaoo
    Det låter väl alldeles utmärkt för räkor det!
    Vad har du för sorter och har du någon rot i karet?
    Jag har tre små rötter två med javamossa och en med windelöv, valleria, en fin liten krusig smalbladig som valleria (minns ej hur det stavas), en mini rödrosa näckros (köpt för att se om det går), mossbollar + ng jag inte minns namnet.

    Jag hämtar mina körsbär på torsdag , det blir mina första någonsin. HAr väntat och väntat och bara kört in karet i flera veckor ca 6-7 veckor. Har sedan 3 v tillbaka haft 2 svärdbärshonor i.

    Kommentar

    • Ophelia
      • December 2006
      • 92

      Kom på detta. Jag har även en sorts flytväxt samt riccia.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Ophelia
        Kom på detta. Jag har även en sorts flytväxt samt riccia.
        Allt låter kanonbra
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          Ursprungligen postat av Katharina
          Jag tycker inte att White Pearl syntes emot min sjösten nåe vidare... Det är lite tråkigt eftersom det är där man oftast kollar in dem... Någon annan sa att körsbär inte syns emot den där lersanden som Janne på Södermalm säljer...
          Visst man kan ju se dem på rötter, löv osv men jag kommer inte köpa fler WP...
          Jag vet inte heller om Crystal är störst av de små??? Ingen var på dem iaf när de gick i stora...
          jag är inte ens hundra på om jag ska ha någon sand som dom kan knata på utan funderar på att kanske göra en mossbotten men vi får se hur det blir
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Å va häftigt...

            Ursprungligen postat av Glenn
            jag är inte ens hundra på om jag ska ha någon sand som dom kan knata på utan funderar på att kanske göra en mossbotten men vi får se hur det blir
            Hur gör man en sådan??? Nått bottenmaterial måste man väl ha under lr???
            Vad för mossa kör man då??? Skulle va nått i mitt lilla räkkar... Och mumma för bebisarna...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              Här finns en länk om hur det går till:

              How to Create a Moss Wall. Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.


              Snart har jag tillräckligt med riccia för att våga göra ett försök
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Tackar...

                Ursprungligen postat av evus
                Här finns en länk om hur det går till:

                How to Create a Moss Wall. Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.


                Snart har jag tillräckligt med riccia för att våga göra ett försök
                Länken är sparad... Men kilar inte räkorna under??? Hur har du fått tag i "riccia"??? Det är en mossa antar jag, och den är bäst??? Har du odlat mer hemma då lr???
                Många frågor blev det...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • evus
                  • September 2006
                  • 729

                  Jo, risken finns alltid, men jag tänker göra ett litet mellanrum mellan bakvägg och "mossvägg" så de kan krypa fram om de vill .

                  Risken är nog liten att den blir så kompakt att räkorna inte kan tränga sig emellan. Om man vill kan den ju också sluta en bit från ytan eller botten.

                  Riccia är en flytväxt som passar utmärkt till att göra roliga saker med tex mossbollar. Ta ett finmaskigt nät och stoppa i en klump Riccia och efter några veckor så har du en levande decorativ boll som räkor och yngel älskar (enda abret är att den måste hållas efter och friseras annars så kan den ruttna innifrån).

                  Vad det gäller odling så har jag många småakvarium hemma för räkor och killis och min ricca trivs jättebra med räkornas putsande så den växer som ogräs
                  This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                  Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ja, de städar mossan fint...

                    Jag tänkte ju ha mossa i såfall istället för sand... men jag antar att man kan lämna en bit öppet på baksidan då med...
                    Man kanske ska hänga upp roten då så den inte tynger ner mossbotten...

                    Det som känns svårt är ju att fånga upp bebisarna när man ska byta bort sanden i såfall... Attans svårt att få syn på dem... Man kanske ska skopa ut sanden först, lite i taget... Hur gör ni när ni gör rent till räkorna när ni har bebisar???
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Hur gör ni när ni gör rent till räkorna när ni har bebisar???

                      Jag antar att du menar på bottnen.. Inte alls blir mitt svar då. Jag upplever inta alls att det blir skitigt av räkorna, de är ju väldigt bra renhållare själva.

                      Det enda jag gör i mina räkkar är byta vatten och rensa lite bland växterna så det inte blir alldeles igenväxt. Dom sköter resten så bra själva så det är ingen mening med att störa dom mer än nödvändigt. Jag lärde mig själv det av Sonja. Å henne går det ju bra för på räkfronten..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Aha...

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Jag antar att du menar på bottnen.. Inte alls blir mitt svar då. Jag upplever inta alls att det blir skitigt av räkorna, de är ju väldigt bra renhållare själva.
                        Det enda jag gör i mina räkkar är byta vatten och rensa lite bland växterna så det inte blir alldeles igenväxt. Dom sköter resten så bra själva så det är ingen mening med att störa dom mer än nödvändigt. Jag lärde mig själv det av Sonja. Å henne går det ju bra för på räkfronten..
                        Du gör alltså aldrig rent hela karet??? Ja, jag kan inte det där med små akvarier... Det stora har jag en underbar balans i men en massa yngel strulade till balansen i de små... Har inte så mycket plats för växter i räkkaret eftersom det är 8 kantigt med en stor trärot... Försöker satsa på mossa och flytväxter... Därför lät det ju bra med mossa på botten...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • evus
                          • September 2006
                          • 729

                          Jag gör som miiaoo.

                          Eftersom jag har väldigt fint grus för räkorna att pyssla med så skulle allt försvinna upp i häverten
                          This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                          Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Bilder...

                            Kan ni inte lägga in bilder på era räkkar så man får se hur ni har inrett dem och så... Eller har ni gjort det redan någonstans???
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Jag har tre räkkar inlagda här på zoopet. Om du går in på min profil hittar du dom längst ner och kan trycka upp dom i storlek och med liten beskrivning samt några få bilder till.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Kan ni inte lägga in bilder på era räkkar så man får se hur ni har inrett dem och så... Eller har ni gjort det redan någonstans???

                                Den här tråden handlar bara om bilder på räkkar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97783

                                Mina finns med där om man scrollar ner på sidan.
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...