Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    Ursprungligen postat av Katharina
    Hej, jag har haft problem med vattenvärden i mitt räkkar och när det inte var bra, mycket nitrit, så var de passiva... Nu har jag fått ned värdena på 0,2 och nu är hela gänget framme, hannarna simmar omkring...

    Sen tycker jag att de är mer aktiva morgon och kväll, de verkar vila mer under dagen...

    Visst är det så att det är full nattaktivitet??? Vad säger proffsen som är utrustade med nattbevakningsutrustning???
    De brukar gömma sig rätt ofta när de är få. Men lyckas man få en kull räkor så blir de snabbt många och lite modigare. Men självklart kan det också bero på vattenkvalitén att de gömmer sig.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • becky_be
      • August 2005
      • 473

      Hur vågar man städa akvariumet när det finns fullt av mm stora miniräkor? Mina körsbärsräkor har fått smått för första gången, och jag skulle behöva städa. Men jag vågar inte använda slamsugaren som jag har.

      Har ni andra tips på hur man kan göra rent? Är rädd för mina småttingars skull...
      @-{-{--
      Rebecca

      Kommentar

      • Paatsu
        • December 2006
        • 294

        Ursprungligen postat av becky_be
        Hur vågar man städa akvariumet när det finns fullt av mm stora miniräkor? Mina körsbärsräkor har fått smått för första gången, och jag skulle behöva städa. Men jag vågar inte använda slamsugaren som jag har.

        Har ni andra tips på hur man kan göra rent? Är rädd för mina småttingars skull...
        Undvik slamsuga ifall du är rädd, men räkyngel brukar ha blixtsnabb reflex, men du kan ju försöka slamsuga försiktigt och kolla extra noga i hinken efteråt ifall du fick med några yngel.
        Redbee.se » // Johnny

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          Varför skulle du vilja städar? Jag städar aldrig mina räkkar. Glasrutorna tar mina snäckor hand om. Och "sk*ten" eller resterna eller "mulm" som det kallas i Tyskland låter jag ligger kvar. Det finns massvis med små organismer i det som är bra mat framförallt till räkbebisar.

          Hejhopp. R
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            Ursprungligen postat av Paatsu
            Undvik slamsuga ifall du är rädd, men räkyngel brukar ha blixtsnabb reflex, men du kan ju försöka slamsuga försiktigt och kolla extra noga i hinken efteråt ifall du fick med några yngel.
            Just det. Glömde säger det. Var EXTRA försiktig när du gör vanliga vattenbyten. Titta i hinken. Jag tror nog att jag hällde ut några yngel innan jag fattade hur små de var ...

            Lycka till. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Det var helt klart vattnet...

              Ursprungligen postat av Paatsu
              De brukar gömma sig rätt ofta när de är få. Men lyckas man få en kull räkor så blir de snabbt många och lite modigare. Men självklart kan det också bero på vattenkvalitén att de gömmer sig.
              Hej, det var samma antal och jag såg direkt när jag fick ned nitriten att de började komma fram ur sina gömmor... Bebisarna har kommit senare...

              Ha de´
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av becky_be
                Hur vågar man städa akvariumet när det finns fullt av mm stora miniräkor? Mina körsbärsräkor har fått smått för första gången, och jag skulle behöva städa. Men jag vågar inte använda slamsugaren som jag har.

                Har ni andra tips på hur man kan göra rent? Är rädd för mina småttingars skull...
                Jag har en slang med en böjd bit av ett elrör i den änden jag hänger ner i karet. Andra delen kopplar jag till duschblandaren med snabbkoppling och tar loss när jag tömmer från akvarierna.
                Delen som är i karet har jag satt en bit filermatta på och trätt en bit av en nylonstrumpa över som jag satt fast med ett litet buntband upptill över elrörskroken. Inga små räkyngel som kommer in där inte.
                Men man får vara försiktig så inget yngel klamrar sig fast i nylonstrumpan då man skiftar kar.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  Jag tänkte skippa räkkaret, det blir för dyrt så dom får hamna i mitt sällskapskar istället. Men hur tror ni att räkor går ihop med fjärilsciklider?
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Ursprungligen postat av Glenn
                    Jag tänkte skippa räkkaret, det blir för dyrt så dom får hamna i mitt sällskapskar istället. Men hur tror ni att räkor går ihop med fjärilsciklider?

                    Hur dom skulle gå ihop? Ja, bra som snabbmat för cikliderna..
                    Nä, skaffa nu ett riktigt räkkar! Janne på söder har ju små kar från 220 kr!!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Paatsu
                      • December 2006
                      • 294

                      Här har du listan som jag fick av Janne.

                      21 x 30 x 25 cm (lxbxh) 16 liter kostar 220:-. (3 st. passar
                      tillsammans under en 65 cm ramp, 18 W lysrör)
                      24,5 x 30 x 25 cm (lxbxh) 18,5 liter kostar 250:-. (2 st. passar
                      tillsammans under en 50 cm ramp, 15 W lysrör)
                      32 x 30 x 30 cm (lxbxh) 29 liter kostar 310:-. (2 st. passar
                      tillsammans under en 65 cm ramp, 18 W lysrör)
                      50 x 30 x 30 cm (lxbxh) 45 liter kostar 375:-. (1 st. passar
                      tillsammans under en 50 cm ramp, 15 W lysrör)
                      65 x 30 x 30 cm (lxbxh) 58,5 liter kostar 460:-. (1 st. passar
                      tillsammans under en 65 cm ramp, 18 W lysrör)
                      Redbee.se » // Johnny

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Hur dom skulle gå ihop? Ja, bra som snabbmat för cikliderna..
                        Nä, skaffa nu ett riktigt räkkar! Janne på söder har ju små kar från 220 kr!!
                        meh, meh meh Där gick dom planerna åt h*lvete

                        Nä då får faktist räkorna vänta ännu längre
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          Ingen som har erfarenhet av lite räkor med typ fjärilsciklider?

                          Btw, jättesnällt att du skrev mått och priser på kar så men vet till framtiden om det nu absolut inte skulle funka
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Nja, alltså det kan funka med vuxna amanoräkor, men troligtvis inga miondre räkor. Glasräkor funkar nog också.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              men amano känns så off på något sätt men då får det helt enkelt bli en räkburk senare då
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                ah, jag har ju också planer på att skaffa räkor till mitt fjärilskar... har haft vuxna amano tillsammans med dem o det gick jättebra, men nu ville jag ha körsbärsräkor... fast går tydligen inte...?
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...