Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Ja,fast sanningen är den att jag inte haft råd med någon doppvärmare än , så jag väntar med fiskarna ett litet tag också,
    Jag kan passa på och fråga om dett är möjligt att ha typ CR eller körsbär(inkl räk-yngel) med 8 st platysar i ett 54liters kar?

    //Nybliven räk-fanatiker
    Men du, kolla hur varmt det är karet utan doppvärmare. Jag har 25 grader i mina räkkar, utan doppvärmare. Troligtvis funkar det finfint att köra utan värmare i ditt kar också. Det ser fint ut förresten. Jag har ett som ser nästan likadant ut.
    Jag la in bilder i tråden med bilder på räkkar som du startade för ett tag sen. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97783

    Jag har testat att ha räkor med platy och mina platys jagade räkorna. Inga räkor syntes till efter den första blev jagad.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Jag tror att om du har MASSOR av växter så kan lite räkyngel säkert klara sig, men räkorna blir skyggare om det finns fisk som jagar dom. Fast du kan bergis ha lite platyyngel bland räkorna tills dom blir för stora, platyna alltså. Å andra sidan är det inte säkert att platyna börjar jaga räkor jättemycket om dom är uppväxta med räkor i karet och det är väldigt mycket räkor. Det brukar bli det om räkorna trivs.

      Jag håller med Miiaoo, kolla tempen först. Du behöver antagligen ingen värmare. Speciellt om du har körsbär är det helt onödigt om du bor i en vanlig lägenhet/hus med normal värme inne.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        Äntligen har jag fått ordning på mitt räkkar med körsbärsräkor har ca 12 st, minst 2 är med rom är jätteglad. Innan av någon anledning, troligen matat för mycket har de dött. Men nu ta i trä verkar det funka

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Jo det kan säker vara en orsak om det inte funkar, att man har i för mycket mat så att vattnet blir dåligt. Dom är lite känsliga för vattenkvalitén.
          Det låter fint att det börjar funka nu i alla fall. Hoppas du får små späda räkyngel snart då
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • miluhe
            • June 2006
            • 2090

            Jag har ändå bytt ca 20% vatten varannan dag. Så något har varit fel när de dött. Men sista månaden har alla klarat sig. Akvariet står ljust så det bildas mycket alger. Nu matar jag lite var 3:e dag. Har eklöv i. Är samtidigt rädd de får för lite mat. Litet kar 27l med pump.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Är det bara jag och Sonja som har WP-räkor? Mina ynglar av sig något otroligt.....inte för att jag klagar!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                Ursprungligen postat av tummen
                Är det bara jag och Sonja som har WP-räkor? Mina ynglar av sig något otroligt.....inte för att jag klagar!
                Nejdå, jag har också WP! Fast av 10 stycken så dog 5 och kvar är BARA honor....Så några yngel kan jag nog se mig i stjärnorna efter...!
                (Vill förstås ha tag i fler, men "min" djuraffär tar inte in dem och det är väl för kallt för att skicka några om jag skulle köpa av någon, så det får vänta till våren..)
                Min zoon

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Nej låt ingen skicka nu, vänta till våren för räkornas egen skull
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    Ursprungligen postat av tummen
                    Är det bara jag och Sonja som har WP-räkor? Mina ynglar av sig något otroligt.....inte för att jag klagar!

                    Har oxå men jag är rädd att jag snart har korsning på WP och antingen körsbärsräkor eller black´n white räkorna för dom simmar alla i samma kar
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av tummen
                      Är det bara jag och Sonja som har WP-räkor? Mina ynglar av sig något otroligt.....inte för att jag klagar!

                      Jag har också WP. Men nu är det bara två hanar kvar efersom det är något som gör att honorna dör..??! Mycket mystiskt eftersom dom bor i samma kar som väldigt produktiva CR. 5 kullar kläckta sen början på december och jag hade inte mer än 10 vuxna då..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Jag har också WP. Men nu är det bara två hanar kvar efersom det är något som gör att honorna dör..??! Mycket mystiskt eftersom dom bor i samma kar som väldigt produktiva CR. 5 kullar kläckta sen början på december och jag hade inte mer än 10 vuxna då..
                        Vi skulle bott närmare varann så har vi kunna bytt en WP-hane mot ett par honor!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Lamprologus
                          • December 2006
                          • 112

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag håller med Miiaoo, kolla tempen först. Du behöver antagligen ingen värmare. Speciellt om du har körsbär är det helt onödigt om du bor i en vanlig lägenhet/hus med normal värme inne.
                          Ja...jag trodde det gick jag också,men hur jag än gör håller sig temperaturen vid 17-18 ,så jag tror det är för riskabelt att släppa ner ett gäng CR än.
                          Vad jag än gör så måste jag släppa ner 2 halvuxna platysar med räkorna för att jag inte kan ha dem någon annanstans.
                          Freediving 4 ever

                          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av drd
                            Har oxå men jag är rädd att jag snart har korsning på WP och antingen körsbärsräkor eller black´n white räkorna för dom simmar alla i samma kar
                            WP och körsbär kan korsa sig med varandra men inte med de sv/v.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              Det var ju tur det sonja

                              Annars hade man kanske haft nån ny skum variant på halsen
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av drd
                                Det var ju tur det sonja

                                Annars hade man kanske haft nån ny skum variant på halsen
                                Du kan ju fortfarande på korsning på körsbär/WP, men det viktigaste är väl att sv/v inte korsas på något sätt.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...