Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Eftersom mina båda arter dog lika snabbt (respektiv långsamt) så kan jag knappast kallar mig expert. Men enligt några tyska foren är Humla (eller NewBee) inte lika "lätt" odlad som CR/Bee (röd- eller svartvit).

    Personligen tror jag inte att räkgranulatet spelade så stor roll hos dig eftersom du ge de iallafall ytterst varierande kost. Snarare din tålamod.

    Hejhopp. R
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Jo visst, dom får inte bara räkgranulat. Men det är rätt lustigt att bägge "humlesorterna" börjat få yngel ungefär samtidigt fast dom jag köpte av Janne Wester har jag haft bra mycket längre.
      Men dom från Tyskland verkar tåligare. Inte en av de vuxna har dött än.
      drd verkar ju också lite tåligare, fast det kan ju vara vattnet också... det är spännande med räkor
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        PH och okläckt rom???

        Ursprungligen postat av ralp
        Mina WP klarade inte vattnet (8 i PH). Crystal Red gick sålänge jag mixtrade med destilerad vatten. De fick även rom men blev aldrig några bebisar. De ända som klarar sig någorlunda bra är körsbärs...

        Hejhopp. R
        Mina Crystal har rom trots alltså PH på 7,8 eller något sådant... Det har inte gått så lång tid än men vet någon om högt ph kan göra så att romen inte kläcks eller vad beror de på om det händer???
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Det skulle kunna vara vattnets hårdhet som inverkar mer än ph, även om ett för högt ph inte heller är bra.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            Ursprungligen postat av ralp
            Först är jag tveksam om korkbarken verkligen kommer påverker PH värden. Men allt är ju relativt. Att sänka PH kan ju vara bra beroende på utgångsläge. Vilka vattenvärden har du nu? Här i Nyköping t.ex. har vi alldeles för högt PH (rund 8) och ganska hård också. Därför lyckades jag aldrig med lite mer känsligare räkor såsom CR, Bi och Humla. Enbart Körsbärs verkar vara oberörda av det. Nu har jag dock skaffad en omvänd osmosanläggning. Skall blir spännande att se när jag väl har installerad den...
            Ph´t här ligger på 8,2 och kh på 5-6

            Släng i några snäckor som tar effektivt hand om matrester. Dessutom snabbväxande växter.
            Då får vi köra på det senare då

            Fel prioritering - tycker jag personligen.
            Där delar vi inte åsikt iaf


            Men får se, tror att man kanske ska testa sig på räkor lite längre fram
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Choffe
              • June 2005
              • 288

              sonja; tycker det var förfäligt länge sen du la upp bilder! do it samma sak med drd (specielt intresserad av hur det går med ynglen!), och alla andra såklart!

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm
              4 kar med tanganyika och räkor...

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Choffe
                sonja; tycker det var förfäligt länge sen du la upp bilder! do it samma sak med drd (specielt intresserad av hur det går med ynglen!), och alla andra såklart!

                mvh christoffer
                Oj då
                Och jag som inte ville tråka ut er med räkbilder. Jag ska se vad jag kan göra
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Några bilder

                  Här kommer två nytagna bilder från idag.
                  Första är på mina tigerräkor som kommit igång bra med förökningen.

                  Andra är på en av mina "tyskräkor" Caridina sp. "Breviata". Dom har tappat lite av sin vita färg, men är rätt snygga ändå och nu har det börjat synas lite yngel hos dom då och då. Som mest fyra pyttesmå samtidigt då jag lyste runt med en ficklampa häromnatten

                  klicka upp dom i större format så ser man bättre
                  Bifogade filer
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Oj då
                    Och jag som inte ville tråka ut er med räkbilder. Jag ska se vad jag kan göra

                    eehh, tråka ut oss med superbra bilder??!! Nä, du!! Det är ju nästan det som är roligast i den här tråden, att få se räkor hemma hos andra räkioter..
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Lamprologus
                      • December 2006
                      • 112

                      Jaaa....håller med,mera räkbilder åt folket
                      Freediving 4 ever

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        eehh, tråka ut oss med superbra bilder??!! Nä, du!! Det är ju nästan det som är roligast i den här tråden, att få se räkor hemma hos andra räkioter..
                        Ursprungligen postat av Lamprologus
                        Jaaa....håller med,mera räkbilder åt folket
                        He! he! Ni vet inte vad ni gör då ni uppmuntrar en räknörd med massor av räkor hemma och en kamera
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Breviataräka

                          Jag har lyckats ta en bild på ett av de pyttesmå breviatayngeln mitt i natten, akvariet släckt och skärpan ställd i skenet av en försiktig ficklampa. Sen en blixt rätt in i karet på den stackaren som förskräckt försökte gömma sig.

                          Nu har jag klippt in den lilla räkbebisen i en bild på en vuxen på samma plats så man kan få ett uppfattning om storleken på ynglet. Nu är inte den vuxna så himla stor heller. Tror det är en hane.
                          Bifogade filer
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Lamprologus
                            • December 2006
                            • 112

                            Änligen har jag fått det klart..inga räkor än dock men jag är nöjd för det

                            Vill gärna ha kommentarer om karet,specielt av Sonja och drd
                            Här är det:www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1087225
                            Freediving 4 ever

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Mina kar ser nästan helt likadana ut. Jag brukar sätta fast lite javamossa tunnt runt roten så den kan växa fast. Och så har jag flytväxter upptill och löv på botten. Jag tror räkorna kommer att trivas, men ha inte för bråttom nu. Sätt ner ett par småfiskar som starters som får gå där några veckor, helst en månad. Det kan vara 2-3 guppys eller liknande. Eller om du har yngel av något annat.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Lamprologus
                                • December 2006
                                • 112

                                Ja,fast sanningen är den att jag inte haft råd med någon doppvärmare än , så jag väntar med fiskarna ett litet tag också,
                                Jag kan passa på och fråga om dett är möjligt att ha typ CR eller körsbär(inkl räk-yngel) med 8 st platysar i ett 54liters kar?

                                //Nybliven räk-fanatiker
                                Freediving 4 ever

                                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                                Kommentar

                                Arbetssätt...