Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    Ursprungligen postat av landstrykeren
    Har för tillfället bara 4 körsbärsräkor, skulle gärna vilja ha fler, men dom är så förbannat dyra, 45 kr st! Så om nån har över så köper jag gärna ett parti
    Ajaj, inga "annonser" i forumet!
    Min zoon

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      Ursprungligen postat av Glenn
      ... Behöver man ha täckglas till körsbärsräkor? Tänkte eventuellt ha dom i en petbox i lämplig storlek och det finns ju inga silikonskarvar som dom kan klättra på.
      Alla min kar är öppna. Jag har aldrig haft problem med räkrymlingar. Men jag har dock inte heller haft några Amanos. De kan nog rymma.

      Sen nästa sak som jag funderar på det är om man behöver ha någon filtrering för lite räkor?
      Det KAN fungerar men för enkelhetens skull har jag ryggsäksfilter med skumpatron över insuget. Perfekt för räkor. Ett trevligt porlande ljud är det ända. Jag personligen tycker att det är mysigt men det kan ju visserligen blir problem för några ... Speciellt i sovrumet

      Hejhopp. Ralp

      OFFTOPIC:
      Ursprungligen postat av Lamprologus
      Lite utav nyfikenhet bara,vart kommer du då ifrån?
      Tyskland. Norra Tyskland
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        Ursprungligen postat av Glenn
        ... Förresten kom och tänka på att man kanske kan göra en egen bakgrund av korkbark till dom men kom då och fundera på om korkbarken sänker ph´t i akvariet?
        Först är jag tveksam om korkbarken verkligen kommer påverker PH värden. Men allt är ju relativt. Att sänka PH kan ju vara bra beroende på utgångsläge. Vilka vattenvärden har du nu? Här i Nyköping t.ex. har vi alldeles för högt PH (rund 8) och ganska hård också. Därför lyckades jag aldrig med lite mer känsligare räkor såsom CR, Bi och Humla. Enbart Körsbärs verkar vara oberörda av det. Nu har jag dock skaffad en omvänd osmosanläggning. Skall blir spännande att se när jag väl har installerad den...

        Oh det låter bra. Har helst ingen teknik alls i burken så ja får väl testa
        Släng i några snäckor som tar effektivt hand om matrester. Dessutom snabbväxande växter.

        Räkor får bli ett lite senare projekt då alla pengar går på diskusarna och 100L akvariet just nu
        Fel prioritering - tycker jag personligen.

        Men tänkte också om man får mycket yngel på räkorna så borde det väl gå att ge som lite levande foder till diskusarna?
        Samma här...

        Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Lamprologus
          • December 2006
          • 112

          Vet någon om det går att ha platys i ett 54liters räkkar med
          Crystal red yngel ?
          Freediving 4 ever

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            Ursprungligen postat av LinneaHYLK
            Jag har planer på ett low tech-kar med mest bara räkor i, bör man ha några fiskar också för att få balansen att stämma med jordbotten och växter?
            Jag skulle TROR att du får problem båda med räkorna och själva walstad-lowtech idén. Räkorna är känsligare än fiskar när det gäller "dålig" vattenkvalité och samtidig är de troligen för lite biomassa så att metoden kommer inte funkar för det. Men det är rena spekulationer.

            Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Lamprologus
              • December 2006
              • 112

              Ralp: vet du om det går att ha Platysar med crystal red-räkor och deras "barn"?
              Freediving 4 ever

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Skulle bara slänga iväg ett inlägg om räkors känslighet med olika ph värden.

                Jag har i mitt räkakvarium aldrig högre ph än 6.5 och vanligtvis så ligger det så lågt som under 6.0 och eftersom räkorna förökar sig som bara den så antar jag att det är idealiskt för dom med så lågt ph.
                Både white pearl,cherry red och black´n white räkorna ger mängder av småttingar varje månad nu.

                Mina mätvärden i karet ikväll är nitrit 0, ph 5.9 ,microsiemens 160 och temp 26 grader.
                Senast redigerad av drd; 10 January 2007, 12:16.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  Platys är nog lite stora för att gå ihop med räkorna Lamprologus !
                  Allt som kan hamna i munnen på dom blir nog mat förr eller senare.
                  Framför allt yngel från räkorna lär bli mat, lite mer tveksam på vuxna räkor dom är ju ändå rätt stora ibland.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Olika bud...

                    Ursprungligen postat av drd
                    Skulle bara slänga iväg ett inlägg om räkors känslighet med olika ph värden.

                    Jag har i mitt räkakvarium aldrig högre ph än 6.5 och vanligtvis så ligger det så lågt som under 6.0 och eftersom räkorna förökar sig som bara den så antar jag att det är idealiskt för dom med så lågt ph.
                    Både white pearl,cherry red och black´n white räkorna ger mängder av småttingar varje månad nu.

                    Mina mätvärden i karet ikväll är nitrit 0, ph 5.9 och temp 26 grader.
                    Hej, det är så olika bud på PH för räkorna???
                    Härom dan läste jag att någon sa att de vill ha högt PH och plockade genast ut alkottarna eftersom jag dessutom har en stor trärot i räkkaret... Mitt kranvatten ligger straxt över 8 tror jag så det blir mycket jobb om jag ska ner till 6... Blir väl så bärnstensfärgat att jag inte ser räkorna en gång...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      Hmm, mitt vatten håller ph 8 från kranen, det hamnar på 7,5 i karen och mina räkor mår utmärkt och förökar sig också! Så du måste nog inte ner på 6!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Tackar...

                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Hmm, mitt vatten håller ph 8 från kranen, det hamnar på 7,5 i karen och mina räkor mår utmärkt och förökar sig också! Så du måste nog inte ner på 6!
                        Mitt hamnar också där... Antar att de små liven anpassar sig... Man kanske ska va försiktigt me å handla från andra orter... "Inkoppning droppvis" som de pratade om att de gör i Tyskland...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          Ursprungligen postat av Katharina
                          ... Mitt kranvatten ligger straxt över 8 tror jag så det blir mycket jobb om jag ska ner till 6...
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Hmm, mitt vatten håller ph 8 från kranen, det hamnar på 7,5 i karen och mina räkor mår utmärkt och förökar sig också! Så du måste nog inte ner på 6!
                          Jag tror inte heller att man behöver går ner så mycket som discus-drd gör men en lägre PH än 8 är klart att föredra. Mellan 6,5 och 7 lär nog vara bäst och gärna mjukt. Synd att sånt vattnet inte kommer ur min kran.

                          Vilka räkor har du Nitra - förutom Amano?

                          Hejhopp. R
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            Ursprungligen postat av ralp
                            Vilka räkor har du Nitra - förutom Amano?

                            Hejhopp. R
                            Jag har Crystal red, White pearl och körsbärsräkor. (Fast mina WP förökar sig inte, 5 av 10 dog och det är BARA honor kvar... ) Oj, och så har jag 3st Atyopsis moluccensis!
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              Mina WP klarade inte vattnet (8 i PH). Crystal Red gick sålänge jag mixtrade med destilerad vatten. De fick även rom men blev aldrig några bebisar. De ända som klarar sig någorlunda bra är körsbärs...

                              Hejhopp. R
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ralp, tror du att de sv/v randiga (bee, humla mm) egentligen behöver lite lägre ph än t ex CR klarar?
                                Fast iofs har mina sv/v börjat få yngel nu efter jag började mata med räkgranulat. Dom är helt klart mycket mer kinkiga än CR i alla fall.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...