Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Ja, nu efter ha följt den här diskussionen lite till och från så har jag också fått räkfeber men det är en sak som jag undrar över. Behöver man ha täckglas till körsbärsräkor? Tänkte eventuellt ha dom i en petbox i lämplig storlek och det finns ju inga silikonskarvar som dom kan klättra på.

    Sen nästa sak som jag funderar på det är om man behöver ha någon filtrering för lite räkor?
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Filter...

      Ursprungligen postat av Glenn
      Ja, nu efter ha följt den här diskussionen lite till och från så har jag också fått räkfeber men det är en sak som jag undrar över. Behöver man ha täckglas till körsbärsräkor? Tänkte eventuellt ha dom i en petbox i lämplig storlek och det finns ju inga silikonskarvar som dom kan klättra på.

      Sen nästa sak som jag funderar på det är om man behöver ha någon filtrering för lite räkor?
      Hej,
      de har pratat om filtret här och luftdrivet verkar va de bästa... De gamla med vadd finns nästan inte längre så jag tog en med ett rör och två skumpatroner på... Som ett ankare då... Men attans vad det väsnas... Vet inte om det finns något bättre
      Min lilla fluval har slukat mina White Pearl i stora burken... O en kuhli Hur fan kom de in??? Tycker att det är så små springor!!!
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        Jag har vanliga små innerfilter i mina räkburkar men jag har dragit över en nylonstrumpa över dem...
        Min zoon

        Kommentar

        • Lamprologus
          • December 2006
          • 112

          Jag har en jätteliten elite "mini" tror jag den heter,mycket bra
          Freediving 4 ever

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            Ursprungligen postat av Katharina
            Hej,
            de har pratat om filtret här och luftdrivet verkar va de bästa... De gamla med vadd finns nästan inte längre så jag tog en med ett rör och två skumpatroner på... Som ett ankare då... Men attans vad det väsnas... Vet inte om det finns något bättre
            Min lilla fluval har slukat mina White Pearl i stora burken... O en kuhli Hur fan kom de in??? Tycker att det är så små springor!!!

            Nja vill inte ha ngt luftfilter då jag har tänkt att ha dom i sovrummet och där vill jag ha det knäpptyst när jag sover. Men om det nu blir räkor så kör jag nog ett litet innefilter med nylonstrumpa över som Nitra98 gör


            någon sm har svar på dom andra frågorna?
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              Jag har inte varit med om att någon av mina småräkor har klättrat ur någonstans (Körsbär, Crystal red och White pearl) , endast mina Amano och det var när deras kar "kraschade"... (Alltså, vattnet blev jättedåligt över natten, då hittade jag mina stackars amanosar på golvet morgonen efter, endast en levde fortfarande och hämtade sig faktiskt efter chocken!)

              Som tur var hade jag just dragit upp en kull amanoyngel, så nu har jag totalt 13 stycken kvar! (Sålde resten)
              Min zoon

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                ah okej då kanske man kan ha dom i ett vanligt akvarium utan täckglas då Förresten kom och tänka på att man kanske kan göra en egen bakgrund av korkbark till dom men kom då och fundera på om korkbarken sänker ph´t i akvariet?
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  Vet inte hur det är med korkbark, men jag vet hur det är med räkor...Börjar man så är det kört! Välkommen i räkträsket!
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • LinneaHYLK
                    • October 2006
                    • 206

                    Räkorna klättrar inte, men blir dom skrämda av fiskar eller kanske till och med jagar varandra så är dom duktiga på att hoppa ovan ytan. Så täckglas är att föredra om du inte tänkt ha låg vattennivå.

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Vet inte hur det är med korkbark, men jag vet hur det är med räkor...Börjar man så är det kört! Välkommen i räkträsket!

                      Ha ha, det var det sannaste jag har läst på ett tag!!

                      Glenn: Jag har ett av mina räkkar helt tekniklöst med bara en lampa. Det funkar bra än så länge.
                      Det är körsbär och killiyngel i det, plus en del hyallellor.
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        Ursprungligen postat av miiaoo
                        Ha ha, det var det sannaste jag har läst på ett tag!!

                        Glenn: Jag har ett av mina räkkar helt tekniklöst med bara en lampa. Det funkar bra än så länge.
                        Det är körsbär och killiyngel i det, plus en del hyallellor.

                        Oh det låter bra. Har helst ingen teknik alls i burken så ja får väl testa

                        Tror ni att det skulle bli snyggt/funka med en korkbakgrund? Tänkte isf silicona fast något tunnt finmaskigt nät uppepå ifa räkorna får för sig att klättra så dom inte kan ta sig ner bakom bakgrunden

                        Räkor får bli ett lite senare projekt då alla pengar går på diskusarna och 100L akvariet just nu

                        Men tänkte också om man får mycket yngel på räkorna så borde det väl gå att ge som lite levande foder till diskusarna?
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • LinneaHYLK
                          • October 2006
                          • 206

                          Jag har planer på ett low tech-kar med mest bara räkor i, bör man ha några fiskar också för att få balansen att stämma med jordbotten och växter?

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Jag har inte varit med om att någon av mina småräkor har klättrat ur någonstans (Körsbär, Crystal red och White pearl) , endast mina Amano och det var när deras kar "kraschade"... (Alltså, vattnet blev jättedåligt över natten, då hittade jag mina stackars amanosar på golvet morgonen efter, endast en levde fortfarande och hämtade sig faktiskt efter chocken!)

                            Som tur var hade jag just dragit upp en kull amanoyngel, så nu har jag totalt 13 stycken kvar! (Sålde resten)
                            jag har tyv. hittat ett otal som hoppat ur mitt ena kar... :/ inte ql att räkna vad dom kostar/st ...
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              Ursprungligen postat av LinneaHYLK
                              Räkorna klättrar inte, men blir dom skrämda av fiskar eller kanske till och med jagar varandra så är dom duktiga på att hoppa ovan ytan. Så täckglas är att föredra om du inte tänkt ha låg vattennivå.
                              Ursprungligen postat av MagicFingers
                              jag har tyv. hittat ett otal som hoppat ur mitt ena kar... :/ inte ql att räkna vad dom kostar/st ...
                              Jag har kanske haft väldig tur med mina då? Först hade jag guppy med räkorna men de fick flytta och sedan har räkorna bott själva med någon ampullaria som enda sällskap, kanske därför de inte sticker ut? Och så har jag flytväxter dessutom, så det kanske får räknas som "extra tak"? (Har visserligen täckglas också, men med rejäla potentiella flykthål i)
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • landstrykeren
                                • July 2006
                                • 440

                                Har för tillfället bara 4 körsbärsräkor, skulle gärna vilja ha fler, men dom är så förbannat dyra, 45 kr st!
                                EDIT: jajaja
                                Senast redigerad av landstrykeren; 08 January 2007, 20:00.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...