Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Ursprungligen postat av Neptun
    Så har även jag upptäckt räkyngel i mitt lilla akvarium. Trodde inte de skulle klara sig eftersom jag har en grupp Black Molly där, så jag har inte tittat efter dem. Men idag tog jag en titt och hittade mycket riktigt ett 3-4 mm körsbärsyngel på bakre glaset inne bland växterna.
    Grattis! Visst är de söta?!
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      Mina räkor vill jag ge så mycket utrymme jag kan, om inte annat för att se dem förflytta sig som de vill. Har ett 54 liters och de är överallt.

      Kommentar

      • Lamprologus
        • December 2006
        • 112

        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        eller är den nöjd om den finner bra mat och sexiga partners inom ett ganska begränsat område?
        så tror jag att det är,de lever ju ganska mycket på instinkten ju och då har dom ju allt dem behöver....
        Freediving 4 ever

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

        Kommentar

        • Lamprologus
          • December 2006
          • 112

          Är det någon som har en bild på ett "Amano" kar,dvs med svart grus, massa mossor och små trevliga räkor......
          Skulle behöva lite inspiration till min 25 litare
          Freediving 4 ever

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

          Kommentar

          • Lamprologus
            • December 2006
            • 112

            Hehe,tredje inlägget i rad
            Jag måste fråga er: Behöver man slamsuga ett räk-kar och om, hur?
            Freediving 4 ever

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              Ursprungligen postat av Lamprologus
              Är det någon som har en bild på ett "Amano" kar,dvs med svart grus, massa mossor och små trevliga räkor......
              Skulle behöva lite inspiration till min 25 litare
              Här har du en länk till en sida med Amano-inspirerade akvarium:

              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • Lamprologus
                • December 2006
                • 112

                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Här har du en länk till en sida med Amano-inspirerade akvarium:

                http://www.adaeuro.com/gallery.asp
                Tack, typ sådana jag menade
                Freediving 4 ever

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                Kommentar

                • Vic
                  • November 2006
                  • 1533

                  Hur länge är en Körsbär "gravid"?
                  Mvh Viktor


                  Apistogramma för hela slanten!

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                    Hur länge är en Körsbär "gravid"?
                    3 veckor.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Jag gissar att du bland andra syftar på mig.
                      Nej - Daniel - det gör jag faktiskt inte. Vi hade jo faktiskt en liten disput om detta redan.

                      Jag undrar på vilket sätt du menar att dessa räkor inte trivs?

                      1. Menar du att den lilla vattenvolymen gör att vattenkvalite och liknande inte kan upprätthållas?
                      Inget problem tror jag eftersom de flesta som håller till här är ganska inbitna akvarister och de känner av i rätt tid när något inte funkar som det skall. Möjligtvis blir det ett "problem" för nybörjare.

                      2. Eller att de skulle ha ett fysiskt rörelsebehov som inte kan tillfredställas, att de inte får tillräckligt med motion och dåligt utvecklad muskulatur, och att de skulle bli svaga på grund av detta?

                      3. Eller att de inte trivs i en mer psykologiskt, emotionellt vis? Dvs att de har tråkigt och blir deprimerade?
                      Ingen aning om detta. Jag är ingen biolog bara glad hobbyist/lekman.

                      4. Eller något annat?
                      Ja. Men du (ni) måste har överseende med mig. Svenska är inte mitt modersmål så jag tror att jag har det svårt att får fram mina synpunkter. Som sagt kan jag inte ge dig några vettiga svar till dina ovanstående punkter. Men jag vill vända på frågan: Varför tar det osäkra framför det "säkra"?

                      Dvärgräkorna har blivit så populär (och kommer blir ännu populärare) just på grund ut av att man "kan/får" håller de djuren i så pass litet volym. Lite ut av guldfiskskål-effekten fast utan dålig samvete. Minirekommendatioen till hållningen av dvärgräkor är här på Zoopet 15cm/10 liter (i Tyskland och andra internationeller foren 12 liter). HUR man har kommit fram till detta eller OM de "gränserna" är vettiga spelar egentligen ingen roll.

                      Ett vanligt tolv liters "kar" har en bottenyta på t.ex. hela 30*20 cm (vid en höjd på 20 cm). Det är ju redan så litet att alla har väl plats för det. På skrivbord eller en hylla i köket. Så VARFÖR skall man "chansa" och drar en miniminigräns? De "leksaksakvarie" som jag syftar på typ Red Sea Deco Art (ca. 4 liter) eller de som köptes av några vid Duisburg-resan (ca. 5,5 liter) har väl iallafall en ställyta på 18*18 cm. Hur trångt bor folk egentligen om de inte kan "lyxa" till med en yta på 25*25 cm (vid en höjd på 25 ungefär 16 liter)?

                      Vad är drivkraften bakom bedriften att minimera så mycket som möjligt?
                      1. Pengar? Knappast. Ett standard tolv liters "kar" är väl svårslagen prismässig.
                      2. Plats/vikt? Nej. Se ovan.
                      3. Esthetik/ Design/ Mode? Hmm... Kanske. Jag faller själv på den biten. T.ex. Tropicas Aquacube (20*20*20 = 8 liter) är världens snyggaste skrivbordsakvarie - den måste man bara har. Men jag tycker att den är för liten och letar därför efter alternativer.
                      4. Ego? Troligen inte. Det kan väl ligger bakom hos de som ha Bonsai som hobby.

                      Jag TROR att det är en kombination ut av esthetik/ design/ mode-aspekten och LATTHET att leta rätt respektiv bristande TÅLAMOD att vänta så länge tills man har lyckats med det. Dvs. Man tycker att det är ballt/dekorativt med små minikar(-vaser) (jag med - bara att det inte blir missförstånd här ), man skulle ha plats för större MEN det finns inget rätt utbud (änsålänge) och därför får det blir denna IKEA-vas eller liknande. För räkorna är ju ryggradslösa djur och står därmed ännu längre ner som t.ex. fiskar. (usch - det var polemiskt - man kan bara inte låter bli )

                      Sist men inte minst. Som inte ha uteslutande med den här "räk"-diskussionen att göra så är jag URTRÖTT på att folk drar slutsatsen med att fiskar/räkor föröka sig altså TRIVS de. Det finns ingen logik i detta. Lås en man och en kvinna i ett 4 qm stor rum i flera år utan p-piller och kondom ... Barn blir det kanske - men om de trivs?

                      Jag hoppas vi kan diskutera detta utan att det leder till en dålig stämning i tråden. Ämnet är viktigt.
                      Jag håller med dig att ämnet är viktig men tror knappast att det blir dålig stämning. Eftersom vi är ju trots allt allihopa räkioter här

                      Hejhopp. Ralp
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • Lamprologus
                        • December 2006
                        • 112

                        Ursprungligen postat av ralp
                        Svenska är inte mitt modersmål så jag tror att jag har det svårt att får fram mina synpunkter
                        Lite utav nyfikenhet bara,vart kommer du då ifrån?





                        Lås en man och en kvinna i ett 4 qm stor rum i flera år utan p-piller och kondom ... Barn blir det kanske - men om de trivs?
                        LOL,Bra talat
                        Freediving 4 ever

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                        Kommentar

                        • fairing
                          • October 2003
                          • 574

                          jag måste fråga när honan har rom den har ramlat ner vid säga sitter under magen och är svart brun är den då befruktad.
                          www.akvarietorget.se

                          Kommentar

                          • Lamprologus
                            • December 2006
                            • 112

                            Vilket räk-art är det?
                            Freediving 4 ever

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                            Kommentar

                            • fairing
                              • October 2003
                              • 574

                              crystalred förlåt att ajg inte berättade det
                              www.akvarietorget.se

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Jag tycker det verkar som om när den är glänsande brun, som pollygodisar ungefär, då är den befruktad medan enstaka korn kan vara blekare och sakna lyser. Dom blekare kornen verkar obefruktade.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...