Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Jag funderade på hur själva det som lyser ser ut? Det som är bakom liksom. Glödlampa är det väl knappast.
    Har du byggt den själv?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      ser ut som halogenspottar från ikea.

      g5 sockel...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Lamprologus
        • December 2006
        • 112

        Ursprungligen postat av MagicFingers
        ser ut som halogenspottar från ikea.

        g5 sockel...
        Jaa....jag tror de kommer från Ikea
        Kan man ha halogenspottar i ett akvarium?
        Freediving 4 ever

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

        Kommentar

        • Lamprologus
          • December 2006
          • 112

          Ursprungligen postat av Sonja
          Jag funderade på hur själva det som lyser ser ut? Det som är bakom liksom. Glödlampa är det väl knappast.
          Har du byggt den själv?
          Själva det som lyser är en liten miniatyrglödlampa som är ca 2.5 cm lång
          Och nej, jag har inte byggt den själv
          Freediving 4 ever

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            Bra tips jag fick!

            Ursprungligen postat av Lamprologus
            På fråga om spotlights och sånt så kan jag passa på att fråga om mitt nya räk-kars belysning.

            Vad tycker ni?/www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=609522&gid=1076098

            obs:jag har inget i akvariet än,bara en rot och lite växter


            Dessa spottar ska jag också ha över mina räkor, tack för bilderna.

            Kommentar

            • Lamprologus
              • December 2006
              • 112

              Hehe,dessa spottar såg jag av en slump då syrran har bytt säng till en "vanlig" som står på marken,från en sådan här "loftsäng" som hon hade haft spottarna under
              Freediving 4 ever

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                Ursprungligen postat av ralp
                Det finns folk - även här på räkfaktatråden - som tycker att det är ok med tre eller "mjölkpaketsvolym" till räkor. Argumentet är då oftast att de föröka sig jo - det tar man som tecken på att de trivs. Jag tycker ABSOLUT inte det. Jag blir nästan förbannad när jag läser det.
                Hej
                Jag gissar att du bland andra syftar på mig. Jag har fyra cherryräkor i en hög cylindervas (ca 1m) med levande mangroveskott fylld till 1/4-1/3 del med vatten.

                Jag undrar på vilket sätt du menar att dessa räkor inte trivs?

                1. Menar du att den lilla vattenvolymen gör att vattenkvalite och liknande inte kan upprätthållas?

                2. Eller att de skulle ha ett fysiskt rörelsebehov som inte kan tillfredställas, att de inte får tillräckligt med motion och dåligt utvecklad muskulatur, och att de skulle bli svaga på grund av detta?

                3. Eller att de inte trivs i en mer psykologiskt, emotionellt vis? Dvs att de har tråkigt och blir deprimerade?

                4. Eller något annat?

                Jag hoppas vi kan diskutera detta utan att det leder till en dålig stämning i tråden. Ämnet är viktigt.

                Jag anser mig hålla en ganska sträng etik när det kommer till djurhållning. Det tydligaste uttrycket för detta är att jag sedan drygt tio år inte äter något som helst kött som kommer från djur som stått i bur eller boxar eftersom jag anser att de ibland behandlas på ett sätt som gör att de mår dåligt. Jag skulle inte heller kunna tänka mig att hålla stora ciklider (15-20 cm+) ens i mitt 720-litersakvarium. Så om någon kan övertyga mig om att dvärgräkor i ett litet akvarium mår dåligt flyttar jag dem direkt. Idag är jag övertygad om att så inte behöver vara fallet.

                Beträffande punkterna ovan:
                1. Vattenkvaliten har jag inte haft något problem med i det lilla akvariet. pH ligger stabilt på ca 7.5 och ingen nitrat är mätbar. Räkornas biolgiska belastning på vattnet kan nog anses vara extremt liten, den animaliska biomassan är knappast mer än några få gram totalt. Samtidigt står det tre knappt en meter höga mangroveskott i vasen som lär stå för en betydande biologisk rening, växtbiomassan är extremt stor i jämfört med ett vanligt akvarium med akvarieväxter som knappast väger något.

                2. Jag har inte uppfattat det som att dessa djur skulle ha ett särskilt stort instinktivt rörelsebehov. De rör sig mest när de får/letar mat, i fortplantningstagen eller blir skrämda. I övrigt verkar de vilja röra sig så lite som möjligt, vilket är logiskt eftersom rörelse kostar energi. Vissa djur, tex fiskar som lever i öppet, strömmande vatten eller djur som i naturen rör sig stora sträckor kan ha ett inbyggt rörelsebehov. Så har jag inte uppfattat räkorna. Dessutom, i förhållande till räkornas längd har de även i min vas relativt långa sträckor att röra sig på, minst tio gånger sin kroppslängd, jämfört med en del fiskar i akvarium.

                3. Jag tvivlar på att räkor har ett så pass utvecklat intellekt att de kan må psykiskt dåligt. De kan säkerligen reagera på dåliga vattenvärden och liknande öch söka sig mot bättre vatten, men detta tror jag sker instinktivt utan känslomässiga och intellektuella överväganden. Att tro att de vantrivs på emotionellt sätt anser jag är att 'förmänskliga' dem. Denna punkt är naturligt mycket svår att verifiera åt något håll, debatten kring levande agn vid fiske förra året belyser detta. (Jag är övertygad om att fiskar har ett många gånger mer utvecklat emotionellt och intellektuellt liv än räkor.)

                Med hopp om en konstruktiv debatt kring räkors behov av yta.
                Daniel
                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 05 January 2007, 22:19.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Har dom 1 m på höjden så är det ju rätt mycket jämfört med andra småakvarier. Men räkor rör sig bra mycket mer än du tror bara dom har möjlighet, och känner sig trygga. Jag har t ex CR i ett 120-liters och där ser man alltid ett gäng som simmar omkring i lugn och ro som små missiler, dom mellanlandar på något blad och fortsätter snart sina rundor.
                  Tigerräkorna går i betydligt mindre kar, 37-liters, dom simmar också väldigt mycket.
                  Men t ex mina bägge sv/v-randiga varianter är lugnare och klättrar hellre runt på och under växterna.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Har dom 1 m på höjden så är det ju rätt mycket jämfört med andra småakvarier.
                    Nej det var ju bara fyllt till en fjärdedel (tredjedel?) med vatten, ca 25-30 cm då...
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Men räkor rör sig bra mycket mer än du tror bara dom har möjlighet, och känner sig trygga. Jag har t ex CR i ett 120-liters och där ser man alltid ett gäng som simmar omkring i lugn och ro som små missiler, dom mellanlandar på något blad och fortsätter snart sina rundor.
                      Tigerräkorna går i betydligt mindre kar, 37-liters, dom simmar också väldigt mycket.
                      Men t ex mina bägge sv/v-randiga varianter är lugnare och klättrar hellre runt på och under växterna.
                      Mina erfarenheter av deras rörelsebehov grundar sig även på större akvarium än vasen, och på knappt två års studerande av dem. [Eftersom jag ett tag hade amanoräkor i mitt 720 kvalar jag nog även in i klassen 'störst räkakvarium' ;-).]

                      Visst kan de röra sig längre sträckor, men det är inte samma sak som att de har ett behov av det.

                      Jag har uppfattat att de gör det för att se om de hittar mer och bättre mat eller en hona osv på nästa blad eller vad det är de nu slår sig ner på. Jag tvivlar starkt på att rörelsen är ett självändamål, att de gör det som ren rekreation och framför allt på att de skulle må dåligt om de inte kan simma längre sträckor i en riktning.

                      Intressant det där med dina skilda erfarenheter av olika arter! Jag undrar om man på något sätt kan koppla det till hur deras naturliga biotop ser ut.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 05 January 2007, 23:54.
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Nej det var ju bara fyllt till en fjärdedel (tredjedel?) med vatten, ca 25-30 cm då...
                        Helt rätt. Vattennivån varierar lite, det avdunstar rätt fort eftersom akvariet är öppet och antagligen också till viss del beroende på att mangroveplantornas fotosyntes förbrukar vatten och avdunstning från deras blad.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Intressant det där med dina skilda erfarenheter av olika arter! Jag undrar om man på något sätt kan koppla det till hur deras naturliga biotop ser ut.
                          Det borde ha med det att göra. Det är så pass stor skillnad på dom, speciellt de sv/v jämfört med alla andra jag har.
                          Dessutom det att dom så gärna hänger uppochner under flytväxterna även som fullvuxna. Det gör ingen av mina andra sorter (har sex till).
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Lamprologus
                            • December 2006
                            • 112

                            Jag tror inte att räkorna har ett lika "advancerat" känsloliv som t.ex en hund eller en katt eller ett marsvin..
                            Men detta betyder INTE att de har inte har lika stor rätt till ett bra liv som t.ex ett marsvin eller en kanin,tänk på att de är lika mycket djur som vi.....
                            Freediving 4 ever

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

                            Kommentar

                            • Neptun
                              • March 2004
                              • 719

                              Så har även jag upptäckt räkyngel i mitt lilla akvarium. Trodde inte de skulle klara sig eftersom jag har en grupp Black Molly där, så jag har inte tittat efter dem. Men idag tog jag en titt och hittade mycket riktigt ett 3-4 mm körsbärsyngel på bakre glaset inne bland växterna.

                              Dessa yngel är inte decendenter från vilken körsbärsräka som helst. Utan härstammar från en grupp som är framtagen av en mycket välrenommerad odlare från Göteborg. I vissa kretsar är känd vid namnet Lenmar...
                              "Failure does not require planning"

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                • April 2002
                                • 1103

                                Ursprungligen postat av Lamprologus
                                Jag tror inte att räkorna har ett lika "advancerat" känsloliv som t.ex en hund eller en katt eller ett marsvin..
                                Men detta betyder INTE att de har inte har lika stor rätt till ett bra liv som t.ex ett marsvin eller en kanin,tänk på att de är lika mycket djur som vi.....
                                Diskussionen handlar INTE om det är OK att vanvårda räkor. Det tycker jag definitivt inte det är, vilket torde ha framgått av mitt inlägg ovan. Som jag skrev; om någon kan övertyga mig om att räkorna inte har det bra i det lilla akvariet så flyttar jag dem direkt.

                                Frågan är vad som är ett bra liv för en räka? Uppskattar den stora simytor bara för ytans skull eller är den nöjd om den finner bra mat och sexiga partners inom ett ganska begränsat område?

                                Kan den känna 'Usch vad jag har det tråkigt, jag kan inte simma mer än ett par dm åt varje håll innan jag måste svänga.'? Det tror inte jag.

                                Jag tror inte heller de har en kropp som kräver mer motion än vad de kan få i min burk. Jag övertygad om att de flesta räkor i naturen gör allt för att hålla sig undan strömmar och annat som skulle tvinga dem att röra sig mer än nödvändigt.

                                Det är kanske föga konstruktivt, men för perspektivets skull kan man ju fråga sig vilka räkägare som tycker det är OK att hundratusentals kräftor kokas levande varje sensommar. Har de förmågan att känna vantrivsel på sådant sätt som en del tycks vilja tillskriva dem är ett sådant förfarande utan tvekan totalt förkastligt. Och det kanske det är; kom med argument!

                                /Daniel, som tycker diskussionen är mycket intressant och viktig, men kanske ska vi inte låta den ta över den här tråden. Kanske riskerar vi att skrämma bort potentiella räkägare.
                                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 January 2007, 13:34.
                                Malmö Akvarieförening
                                no hope, no harm, just another false alarm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...