Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Gravid cherry red räka
    Man kan nästan se ögonen på äggen oxå

    En på ena white pearlräkan oxå med stor äggfläck

    Och en på den ena b´n w biräkan alá DRD style me ägg
    Bifogade filer
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      Ursprungligen postat av andreassofus
      ...undrar varför alla räkor kryper in i pumpen,, vad som drar dom dit.. nåt måste det ju vara?
      Ursprungligen postat av ralp
      ...Att ha filtret räk(yngel)säker är otrolig viktig eftersom ett bra inkörd filter bjuder på alldeles för mycket mums för räkor. Dit dras de - även av ren "nyfikenhet". Finns det minsta lilla möjlighet att ta sig in så kommer de hittar det - förre eller senare. Skumpatron över insuget är ett måste.
      Hejhopp. R
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        Jag har 2 filter i min räkkub som är helt yngelsäkrade genom att det sitter svampfilter på utsuget till det ena som är ett eheim 2213 ytterfilter.

        Det andra är ett luftdrivet skumfilter som där sitter en stor filterpatron.

        Alla räkorna sitter på filterna och kalasar på smått som fastnar där nån gång.

        Ibland så om dom inte fått mat av mig på ett dygn så sitter det helt fullt med olika räkor på filterna och letar käk.

        Nu får dom dock gott om mat av mig så dom inte svälter, dom får både Dr.Bassleer´s granulat, diskusgranulat,fryst artemia,röda mygg,algtabletter och ibland lite flingfoder.
        Sen har dom alltid löv i akvariet som dom kan jaga smått käk på för dom allra minsta ynglens skull
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          drd, du pysslar ju lika mycket med dina räkor som jag låter det som
          Snygga foton. Visst ser man ögon på körsbärsräkans rom, och den där bihonan är ju så otroligt snygg. Vad har du för vattenvärden och temp i karet där dom får yngel?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            Hehe...jo det blir en del pyssel hos dom men ändå inte så värst mycke.
            Sitter faktiskt mer och tittar på dom än på 720 karet med diskusarna o altumen !

            Idag så är det dock tänkt att dom ska få nytt julevatten hos sig så dom ska mår fint över helgen

            Kanske stoppa ner lite nya bok och ekblad och slänga några gamla.

            Appropå vattenvärdena så ligger tempen på 26 grader och ph´t på 6 för det mesta.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Hej alla glada...

              Ursprungligen postat av MagicFingers
              ta bort endlersarna ist.
              Ha ha skulle bli lite trångt i yngellådan.. Den är väl på 30 L tror jag, 8-kantigt 30 i diameter och 35 högt.. Det blir alltså typ 20 L att simma på om jag tänker rätt...

              Min underbara karl har köpt ett 250 L idag så kanske kan jag hinna få igång det och övertala karln att räkorna får vara kvar i 115 L

              GOD JUL PÅ ER ...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • becky_be
                • August 2005
                • 473

                Ursprungligen postat av drd
                Gravid cherry red räka
                Man kan nästan se ögonen på äggen oxå
                En av mina Körsbärsräkor ser ut sådär som din. Är så härligt att se den med ägg. Det är min första! Bara väntar på att få se smått pluppa ut! Hoppas allt går bra!
                @-{-{--
                Rebecca

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  vad gör min räka?
                  Bifogade filer
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Mina gör så där då och då. Jag har trott att dom bara kliar sig/håller sig rena.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      jag fick för mig att hon släppte sina ägg, för jag tror det var en av honorna som bar på rom. men det är ju så svårt attse dom fördom syns ju knappt.. men dom kanske inte ser ut så när dom släpper rommen?

                      såg väldigt dumt ut i alla fall
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        Räkig fakta var en bra ide. Vill ha räkor (helst par) och vet inte vilken art jag ska börja med. Vilka är lätta, vilka är svåra?. Hur många ska jag skaffa på en gång.? Ser man skillnad på könet på alla arter? Vill inte ha elaka räkor, ska kunna komplettera med andra smådjur senare.

                        Kommentar

                        • robinason
                          • March 2006
                          • 117

                          Tror nog att du kan ha rätt med "romsläppning" Såg en av mina CR pressa fram romkornen och det såg ut ungefär sådär.

                          /Robert

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            tog ett snabbt kort på en körsbärs hona. hon verkar bara ha 2 romkorn.. "kvar".. konstigt...
                            Bifogade filer
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Malinitzi
                              • December 2006
                              • 2088

                              Kolla med Bromma Zoo (vid flygfältet). Tyckte jag såg något liknande då jag var där men kanske inte samma?

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Malinitzi
                                Räkig fakta var en bra ide. Vill ha räkor (helst par) och vet inte vilken art jag ska börja med. Vilka är lätta, vilka är svåra?. Hur många ska jag skaffa på en gång.? Ser man skillnad på könet på alla arter? Vill inte ha elaka räkor, ska kunna komplettera med andra smådjur senare.
                                Hejsan
                                Räkor är snälla, det är dom andra "djuren" som kan vara "dumma"
                                Sen så skulle jag inte skaffa bara två räkor. Dom vill ha sällskap och är tryggare och syns mer ju fler dom är. Tio st är en bra siffra, men visst funkar det väl med mindre, kanske sex.
                                Det kan vara svårt att se skillnad på kön innan dom är stora. Men köper man 6-10 st så blir det nog inte bara av ena könet.
                                Körsbär är bra att börja med. När de inte är för små så är honorna mer intensiva i färgen medan hanarna är rätt grå hela tiden. Sen får honorna en gul "sadel", den sk äggfläcken som finns under nackskölden. Det är rom som blir befruktad och vandrar ner till under stjärten sen.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...