Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Snäckskal...

    Hej igen, en fråga till...

    Snäckskal som ni gamla räkfreakar skriver om kan ni berätta för en ny räkfreak vad det är??? Sådan där stor kalkbit som sköldpaddor får eller snäcksand som man har till fåglar??? Finns det något annat??? Jag slet åt mig sköldpaddskalk och tänkte knacka loss en bit när jag startar min lilla burk...
    Endlers gillar väl inte kalk så det kanske inte är så bra i sällskapsakvariet..

    Vad har ni för PH när era räkor mår bra??? Mitt ligger på 8, lite i högsta laget eller???

    Ha de´
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      Ursprungligen postat av ralp
      Tycker att det är inte alls konstig. Har en räka väl dött och den ligger inte precis framme så att man hinner upptäcka den då går det väldig fort tills ingenting är kvar. Snäckor, räkor och andra fiskar (även dina platyyngel) tar gärna chansen av lite extraprotein. Eller varför tror ni att räkmix är en populär fiskfoder

      Jag satsar på att dina räkor har dött p.g.a. dålig vattenkvalité - för högt/lågt ph, nitrat/nitrit eller koppar) och sedan har andra invånare tagit hand om liken. Några (eller kanske alla) har blivit räkmix i filtret. Att ha filtret räk(yngel)säker är otrolig viktig eftersom ett bra inkörd filter bjuder på alldeles för mycket mums för räkor. Dit dras de - även av ren "nyfikenhet". Finns det minsta lilla möjlighet att ta sig in så kommer de hittar det - förre eller senare. Skumpatron över insuget är ett måste.

      Hejhopp i julgalopp. Ralp

      mina vattenvärden är det inget fel på. ph ca 7 kh ca 4 och nitrit 0.
      antar att räkorna ska överleva och må bra i dom värdena??

      ja köpte räkorna på auktion i norge så man kan ju aldrig veta vad man har köpt egentligen... dom kanske inte mådde så bra efter många timmar i en plastpåse med lite vatten i?

      men det är nog som du säger då,, dom hgar dött av någon anledning och sen försvunnit.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        Ursprungligen postat av ralp
        Det är nog en Black&White Biräka. Altså en urvalsodling på vanliga Bi-räkan som är mindre kontraststark och har lätt orange stjärt. Här på Zoopet kallas den även DRD-räka

        Hejhopp. Ralp

        Jo man tackar det var ju första gången nån döpt en räka efter mig minsann
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Ophelia
          • December 2006
          • 92

          Ursprungligen postat av ralp
          Jag föredrar (och även mina räkor hoppas jag) alla sorters mossa såsom Javamossa, Dammlevermossa, X-mossa, Weeping osv. Då kan de klättrar på och hitta alltid lite mat. Utan CO2 och gödning - funkar bra hos mig.

          Det är bra att ha tålamod och inte släpper in räkorna för tidig. Inte för växternas skull altså. Karet skall vara inkörd ordentlig annars kan det sluta illa för dina räkor.

          Lycka till. Hejhopp. Ralp

          (Och välkommen i räkträsket - ifall ingen annan eller jag själv har redan gjord det... )
          Hur ser X-mossan ut? Heter den så eller kallas den bara så?

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            nu har det hänt igen.. började låta o krasa från pumpen, och ut dom små bitar som troligtvis har varit en liten räka.
            då hade dom nog gömt sig där i ändå.
            mina fiskar blev i alla fall glada över att få lite räkmix.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av andreassofus
              nu har det hänt igen.. började låta o krasa från pumpen, och ut dom små bitar som troligtvis har varit en liten räka.
              då hade dom nog gömt sig där i ändå.
              mina fiskar blev i alla fall glada över att få lite räkmix.
              Öppna pumpen igen och kolla riktigt ordentligt i alla skrymslen. Kanske du kan rädda några som fortfaranade bor där.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Ophelia
                Hur ser X-mossan ut? Heter den så eller kallas den bara så?
                Jag tror det är Christmasmoss som menas?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Hej igen, en fråga till...

                  Snäckskal som ni gamla räkfreakar skriver om kan ni berätta för en ny räkfreak vad det är??? Sådan där stor kalkbit som sköldpaddor får eller snäcksand som man har till fåglar??? Finns det något annat??? Jag slet åt mig sköldpaddskalk och tänkte knacka loss en bit när jag startar min lilla burk...
                  Endlers gillar väl inte kalk så det kanske inte är så bra i sällskapsakvariet..

                  Vad har ni för PH när era räkor mår bra??? Mitt ligger på 8, lite i högsta laget eller???

                  Ha de´
                  Egentligen vet jag inte om det behövs något extra kalk. Räkors skal är väl ändå inte av kalk utan av kitin?
                  Men för att vara på den säkra sidan brukar jag bryta en liten bit av sepiaskal, sånt man brukar hänga in hos undulater att gnaga på. Den låter jag flyta runt hos räkorna tills den sjunker, sen petar jag in den så den inte syns bakom något.

                  ph på 8 låter lite högt. Vet du vad KH ligger på? Om vattnet är för hårt blir det problem med förökning hos i alla fall CR (antagligen tiger och olika humlor också). Medan körsbär är tåligare.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Tack för svaret Sonja...

                    Jag vet inte, lämnade in på Zoo och han sa att det var bra... Men han tyckte i och för sig att PH 8 var okey också så jag vet inte om han är att lita på

                    I Nacka har vi tydligen 8,5 men jag har två stora trärötter i akvariet så jag trodde att det skulle gå ner mer... Har du tester och hur påverkar du värdena???

                    Gud va dessa små rackare är bra på att gömma sig, nu har jag sett alla 9. Den enda som jag har förlorat var en nyfödd som hängde med när jag köpte de andra. Båda stora damerna har romen kvar, de har bara synts en i taget... Jag som har gluttat så mycket...
                    Nu har jag dragit igång yngelburken, 50/50 från kranen och stora akvariet. Har haft i Aqua safe. I med en stor rot och på med syre o filter. Hur länge bör jag vänta innan jag flyttar över damerna??? Om jag får tag på dem...

                    Ha de´ bäst
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag har ph på ca 7.5 och KH 2. Det verkar funka väldigt bra till alla utom sv/v-randiga räkors yngel.

                      Jag skulle inte flytta honor med rom om jag väldigt gärna vill ha yngel. Räkor som flyttas ömsar ofta skal och bär dom rom då så blir det inget.
                      Varför vill du flytta honorna?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Därför att mina glupska Endlers lär smaska i sig dem... Tror du inte... Har ju 115 L och mycket växter mm men på Akvarielagret sa de att småttingarna inte har vett att gömma sig...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Därför att mina glupska Endlers lär smaska i sig dem... Tror du inte... Har ju 115 L och mycket växter mm men på Akvarielagret sa de att småttingarna inte har vett att gömma sig...
                          ta bort endlersarna ist.
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Det hade jag också gjort
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Jag tror det är Christmasmoss som menas?
                              Visst. Tack Sonja. X-mas tänkte jag skriver.

                              Hejhopp. ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                • November 2005
                                • 5643

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Öppna pumpen igen och kolla riktigt ordentligt i alla skrymslen. Kanske du kan rädda några som fortfaranade bor där.

                                jepp jag ska göra det.. tyvärtr hinner jag inte göra det förrän efter jul (ska åka bort) men förhoppningsvis kanske jag hittar någon
                                undrar varför alla räkor kryper in i pumpen,, vad som drar dom dit.. nåt måste det ju vara?
                                Mvh Andreas
                                min zoon
                                msn adress

                                Kommentar

                                Arbetssätt...