Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Räkätande filter alltså...

    På Zoo visade de ett filter för 139 kr som man hakar på med ett skumgummi runt utsuget... Tror att det var sånt gänget här pratade om förrut??? Tänkte ha det när jag får igång yngel akvariet...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      Nu e dom lite större än sist och det syns flera små nykläckta randiga rackare hela tiden även och körsbärsräkorna är klart mest dominanta hos mig
      Bifogade filer
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av drd
        Nu e dom lite större än sist och det syns flera små nykläckta randiga rackare hela tiden även och körsbärsräkorna är klart mest dominanta hos mig
        Jag är så avundsjuk Det blir inga sv/v-randiga yngel hos mig inte. Jag såg ett för ett tag sen då jag råkade rafsa i javamossan. Men sen har jag inte sett något. Fast dom vuxna verkar överleva i alla fall.
        Trevligt foto. Jag gillar verkligen den diffusa bakgrunden. Hade skärpan suttit bara lite bättre på pyttisen hade det varit en riktig vägghängare Du har haft ordenligt kort skärpedjup. Vad körde du för bländare?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av andreassofus
          för ett par månader sen köpte jag 5st red crystal räkor och stoppade i mitt 19l yngelkar. kollade efter dom varje dag.. men nu efter 2 månader har jag gett upp.. dom är spårlöst försvunna.. har inte sett en enda räka sen dom var i påsen..
          har även haft ur mycket av inredningen och kollat men inte lyckas se nån..
          konstigt tycker jag,,
          dom måste ju ha dött och gått upp i rök eller nåt
          Det där är ju otroligt skumt. Du hade inga fiskar i karet va? Jag har hört att folk råkat ut för att räkor som CR har klättrat ut, men jag har aldrig varit med om det själv. Som Evus skriver borde du sett något lik om dom dött i karet. Så få räkor hinner inte äta upp en död kompis så himla fort.
          Du kan inte ha fått med dom ut då du gjort vattenbyte eller något sånt?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            Jag har två frågor om räkors färg.

            1. För knappt två månader sedan köpte jag några körsbärsräkor av en odlare i Malmö Akvarieförening. Några var riktigt små och bleka. Nu när de vuxit till sig har alla utom en blivit ordentligt röda. En av dem verkar helt sakna pigment utom i ögonen, den är helt genomskinlig. Är detta vanligt hos körsbärsräkor?

            2 I tyskland köpte jag ett gäng CR billigt. De har nu vuxit till sig och ynglar av sig. De vuxna är dock inte lika snygga som de CR jag haft tidigare, de har betydligt mindre vitt i sig, även om det finns där. Hur stor brukar variationen vara bland CR av samma stam, finns det någon realistisk chans att några av de yngel jag fått visar sig ha betydligt mer vitt i sin teckning?
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag är så avundsjuk Det blir inga sv/v-randiga yngel hos mig inte. Jag såg ett för ett tag sen då jag råkade rafsa i javamossan. Men sen har jag inte sett något. Fast dom vuxna verkar överleva i alla fall.
              Trevligt foto. Jag gillar verkligen den diffusa bakgrunden. Hade skärpan suttit bara lite bättre på pyttisen hade det varit en riktig vägghängare Du har haft ordenligt kort skärpedjup. Vad körde du för bländare?
              Fick mitt nya 60 mm macro från canon av en polare som köpte åt mig i usa igår så jag var tvungen att testa det ordentligt ju
              Lite info om bilden:f/5,ISO 400,1/250s

              Kan hålla med om att den kanske kunde blitt skarpare men då ska man veta att räkan på kortet är max 4 mm stor !

              Har testat lite kort med min nye speedlite 430 EX blixt oxå men ja vill ha lite fler möjligheter att ha den på akvariet och använda den som lös blixt ovanifrån.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                Ursprungligen postat av Sonja
                Det där är ju otroligt skumt. Du hade inga fiskar i karet va? Jag har hört att folk råkat ut för att räkor som CR har klättrat ut, men jag har aldrig varit med om det själv. Som Evus skriver borde du sett något lik om dom dött i karet. Så få räkor hinner inte äta upp en död kompis så himla fort.
                Du kan inte ha fått med dom ut då du gjort vattenbyte eller något sånt?

                jo jag har platyyngel i där, och nu även svärdbäraryngel på några mm .. platyna har nu blivit ca 1cm men när jag hade i räkorna var dom större än platyna så jag tror inte att dom kan ha ätit upp räkorna. tycker att det är väldigt skumt de här.. tror inte att jag har fått med någon vid vattenbyte heller för jag suger bara från ytan och ner i en hink, och där kollar jag alltid innan jag häller ut ifall jag har fått med något yngel .

                jag har en hög med javamossa i karet.. kanske dom har grävt ner sig i den?? ´men de tycker jag ändå att man skulle se..

                får kolla i pumpen igen men jag har svårt att tro att dom skulle va i där eftersom jag har kollat där en gång tidigare.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Försvunna räkor...

                  Jag såg heller aldrig mer röken av de två stora som försvann. I och för sig hade jag en lite stor öppning på täckglaset så de kan ha hoppat ur om de nu gör det... Har täckt över där nu... Men oavsett om det var en räka i pumpen som knastrade så kan ju din pump "mala sönder" så.. Eller det kanske alla pumpar kan... Har fått uppfattningen här att vissa pumpar är "räksäkra", expertisen kanske kan ta upp tråden igen???

                  En mindre hona har rom idag ... Hon har kastat (?) sin rom en gång förut så nu håller vi tummarna. Big Mamas rom börjar se ljusare ut, hon måste vara i 3-4 veckan nu så vi väntar med förtjusning
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                    Jag har två frågor om räkors färg.

                    1. För knappt två månader sedan köpte jag några körsbärsräkor av en odlare i Malmö Akvarieförening. Några var riktigt små och bleka. Nu när de vuxit till sig har alla utom en blivit ordentligt röda. En av dem verkar helt sakna pigment utom i ögonen, den är helt genomskinlig. Är detta vanligt hos körsbärsräkor?

                    2 I tyskland köpte jag ett gäng CR billigt. De har nu vuxit till sig och ynglar av sig. De vuxna är dock inte lika snygga som de CR jag haft tidigare, de har betydligt mindre vitt i sig, även om det finns där. Hur stor brukar variationen vara bland CR av samma stam, finns det någon realistisk chans att några av de yngel jag fått visar sig ha betydligt mer vitt i sin teckning?
                    1. Jag har inte sett några helt genomskinliga körsbär hos mig, däremot tigerräkor. Men hanarna har betydligt mycket mindre färg än honorna. Hur är storlek och kroppsform om du jämför röd och genomskinlig?

                    2. CR brukar inte bli snyggare än föräldrarna. Snarare så "försvinner" mer och mer av det täckande vita och det röda försvinner lite nertill om man låter dom hålla på själva och föröka sig och inte plockar bort dom "fula" (usch vad hemskt det låter ).
                    Men om du stoppar ner några snygga så får du ner lite nytt blod och ynglen blir bättre. Men man får nog plocka bort de med sämst färg också.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av drd
                      Fick mitt nya 60 mm macro från canon av en polare som köpte åt mig i usa igår så jag var tvungen att testa det ordentligt ju
                      Lite info om bilden:f/5,ISO 400,1/250s

                      Kan hålla med om att den kanske kunde blitt skarpare men då ska man veta att räkan på kortet är max 4 mm stor !

                      Har testat lite kort med min nye speedlite 430 EX blixt oxå men ja vill ha lite fler möjligheter att ha den på akvariet och använda den som lös blixt ovanifrån.
                      Jo jag vet precis hur svårt det är att få till skärpan på småräkor och småfisk. Kan du lägga blixten ovanpå akvariet? Eller ställa den vid sidan om sidorutan? Då kan man få till riktigt snyggt sidoljus i alla långa spröt dom har.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        jo jag har platyyngel i där, och nu även svärdbäraryngel på några mm .. platyna har nu blivit ca 1cm men när jag hade i räkorna var dom större än platyna så jag tror inte att dom kan ha ätit upp räkorna. tycker att det är väldigt skumt de här.. tror inte att jag har fått med någon vid vattenbyte heller för jag suger bara från ytan och ner i en hink, och där kollar jag alltid innan jag häller ut ifall jag har fått med något yngel .

                        jag har en hög med javamossa i karet.. kanske dom har grävt ner sig i den?? ´men de tycker jag ändå att man skulle se..

                        får kolla i pumpen igen men jag har svårt att tro att dom skulle va i där eftersom jag har kollat där en gång tidigare.
                        Nej jag tror inte att platy- och svärdbäraryngel äter upp räklik så att alla spår är helt borta.
                        Skumt alltså. Även om räkor är väldigt förtjusta att ligga inne i javamossan och äta så brukar i alla fall just CR synas så bra med den fina röda färgen.
                        Och om du tappar ner vatten i en hink och kollar så tror jag inte dom försvunnit den vägen heller.
                        Kanske dom dyker upp så småningom ändå? Skriv mer om du kommer på vad som hänt.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          Ursprungligen postat av Fiddan
                          Idag såg jag en fräsch räka kom inte ihåg namnet men Black-whithe perl någonting 250kr styck kosta de, å de hade 5st. Zoo mässan kungsbacka
                          Det är nog en Black&White Biräka. Altså en urvalsodling på vanliga Bi-räkan som är mindre kontraststark och har lätt orange stjärt. Här på Zoopet kallas den även DRD-räka

                          Hejhopp. Ralp
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            Ursprungligen postat av Ophelia
                            Vad är bra växter att ha i starten av akvariet?
                            Jag föredrar (och även mina räkor hoppas jag) alla sorters mossa såsom Javamossa, Dammlevermossa, X-mossa, Weeping osv. Då kan de klättrar på och hitta alltid lite mat. Utan CO2 och gödning - funkar bra hos mig.

                            ...Tänker komplettera med fler växter. Har en äppelsnigel i detta akvarium just nu. När kan man lägga i ett eller fler eklöv? Dom är torra nu, även alkottarna. Eller ska jag vänta tills jag har mina räkor? Räkorna kommer tidigast i januari/feberuari. Då jag vet att växterna ska ha aklamatiserat sig ordentligt.
                            Det är bra att ha tålamod och inte släpper in räkorna för tidig. Inte för växternas skull altså. Karet skall vara inkörd ordentlig annars kan det sluta illa för dina räkor.

                            Lycka till. Hejhopp. Ralp

                            (Och välkommen i räkträsket - ifall ingen annan eller jag själv har redan gjord det... )
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              Ursprungligen postat av andreassofus
                              ...kollade efter dom varje dag.. men nu efter 2 månader har jag gett upp.. dom är spårlöst försvunna.. har inte sett en enda räka sen dom var i påsen..
                              Tycker att det är inte alls konstig. Har en räka väl dött och den ligger inte precis framme så att man hinner upptäcka den då går det väldig fort tills ingenting är kvar. Snäckor, räkor och andra fiskar (även dina platyyngel) tar gärna chansen av lite extraprotein. Eller varför tror ni att räkmix är en populär fiskfoder

                              Jag satsar på att dina räkor har dött p.g.a. dålig vattenkvalité - för högt/lågt ph, nitrat/nitrit eller koppar) och sedan har andra invånare tagit hand om liken. Några (eller kanske alla) har blivit räkmix i filtret. Att ha filtret räk(yngel)säker är otrolig viktig eftersom ett bra inkörd filter bjuder på alldeles för mycket mums för räkor. Dit dras de - även av ren "nyfikenhet". Finns det minsta lilla möjlighet att ta sig in så kommer de hittar det - förre eller senare. Skumpatron över insuget är ett måste.

                              Hejhopp i julgalopp. Ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                                Jag har två frågor om räkors färg.

                                1. Är detta vanligt hos körsbärsräkor?
                                Nej - det är kanske en hane? Eller ingen körsbär alls? Eller en mutation. Men vanlig är det nog inte.

                                2 ...Hur stor brukar variationen vara bland CR av samma stam, finns det någon realistisk chans att några av de yngel jag fått visar sig ha betydligt mer vitt i sin teckning?
                                Som Sonja skriver. Urvalsodlingen är det som gäller. Samma sak som hos fiskar. Mendel regerar...

                                Hejhopp. Ralp
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...