Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    nån som vet om man kan köra pmdd i ett kar med räkor och malar

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      Ursprungligen postat av Intercepter
      nån som vet om man kan köra pmdd i ett kar med räkor och malar
      Nema problema.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Fiddan
        • June 2006
        • 885

        Idag såg jag en fräsch räka kom inte ihåg namnet men Black-whithe perl någonting 250kr styck kosta de, å de hade 5st. Zoo mässan kungsbacka
        Senast redigerad av Fiddan; 20 December 2006, 18:26.
        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Fiddan
          Idag såg jag en fräsch räka kom inte ihåg namnet men Black-whithe perl någonting 250kr styck kosta de, å de hade 5st. Zoo mässan kungsbacka
          Hur såg dom ut då?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Ophelia
            • December 2006
            • 92

            Vad är bra växter att ha i starten av akvariet?
            Just nu har jag 1 portion javamossa samt ng som jag hoppas överlever och växerfast på roten. Har fått ett skott från ens modersplanta. Som var superball.
            Tänker komplettera med fler växter. Har en äppelsnigel i detta akvarium just nu. När kan man lägga i ett eller fler eklöv? Dom är torra nu, även alkottarna. Eller ska jag vänta tills jag har mina räkor?
            Räkorna kommer tidigast i januari/feberuari. Då jag vet att växterna ska ha aklamatiserat sig ordentligt.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Jag tycker att javaormbunkar är trevliga. Dom kan man sätta fast mot någon rot så växer dom utefter den. Det finns både liten smalbladig och en mer kraftig, som nog är vanligare.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Fiddan
                • June 2006
                • 885

                Kolsvarta med vita streck väldigt fina var de
                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Hej alla glada...

                  Hej, ännu en amatörräka här... Har som gammal Malawifreak en tanke om varför honan kan kasta romen om man flyttar henne... Kan det vara som med Malawin att man inte ska ta upp dem ur vatten utan hålla hoven i ett glas om hon är med bebisar?!
                  Bubblar av frågor, har inte plöjt igenom alla sidor än.. Jag gav mina CR gurka och kunde bara hitta den ena biten sedan. Har ett sällskapsakvarium på 115 L med ett litet innefilter, är det farligt??? Kan det bli mögel?? Jag borde ju ha hittat skalbiten eller har de smaskat i sig allt kanske... Ralp skrev nått om matrester...
                  Hur gör ni med maten?? Har glupska Endlers som efter att ha ätit sin mat damsuger botten och proppar i sig räkpellets så att de sedan ser ut som miniballongfiskar.. Tack och lov att ingen har dött av det.. Gurka och ärtor är det enda som får vara i fred för matvraken.. Men mina CR svälter inte än men de är bara 7 st än så länge och Big-mama är havande!!!
                  Det verkar vara många som har Endlerguppy också... Skulle vilja byta eller köpa flera, har roströda med svart och blåa tecken på kroppen... En kille med blogg hade förlorat alla sina Endler på en gång, erfaren akvarist, han trodde på inavel!? Vad tror ni, han hade salt i vattnet, kan det vara det? Vill CR ha salt??
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Hejsan!
                    Kul med fler räkfantaster
                    Rätt ofta så byter räkor skal då man flyttar dom mellan lite mer olika vatten och då behåller dom inte ev rom. Men jag har inte riktigt koll på om dom kastar rommen utan skalbyte vid flytt. Någon annan som sett något?
                    Hur länge låg gurkbiten innan du insåg att den försvann? Gurka innehåller ju så mycket vatten så det blir inte så mycket kvar. Men man ska vara lite försiktig att mata så mycket så det blir mat liggande för länge om man inte har snäckor som också hjälper till att städa.
                    Räkor brukar kunna sno åt sig matbitar och springa iväg med dom, tänker på mindre matbitar som pellets. Om du inte har enorma mängder guppys så tror jag nog räkorna hittar mat så det räcker.
                    Du får inte skriva annonser om att köpa/sälja i forumet. Det gör du bland annonserna
                    Endlers är så inavlade redan så jag tror inte på att det är orsak till att man förlorar alla. Det kan finnas massor av orsaker, t ex någon sjukdom/bakterie eller att vattnet blivit så dåligt av någon anledning så dom inte klarar sig längre.
                    Jag vet inte hur räkor funkar med salttillsats. Det använder jag bara till mina killis, inga andra fiskar/räkor.
                    Som Ralp brukar skriva: "Välkommen till räkträsket".
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Hej, ännu en amatörräka här... Har som gammal Malawifreak en tanke om varför honan kan kasta romen om man flyttar henne... Kan det vara som med Malawin att man inte ska ta upp dem ur vatten utan hålla hoven i ett glas om hon är med bebisar?!
                    Bubblar av frågor, har inte plöjt igenom alla sidor än.. Jag gav mina CR gurka och kunde bara hitta den ena biten sedan. Har ett sällskapsakvarium på 115 L med ett litet innefilter, är det farligt??? Kan det bli mögel?? Jag borde ju ha hittat skalbiten eller har de smaskat i sig allt kanske... Ralp skrev nått om matrester...
                    Hur gör ni med maten?? Har glupska Endlers som efter att ha ätit sin mat damsuger botten och proppar i sig räkpellets så att de sedan ser ut som miniballongfiskar.. Tack och lov att ingen har dött av det.. Gurka och ärtor är det enda som får vara i fred för matvraken.. Men mina CR svälter inte än men de är bara 7 st än så länge och Big-mama är havande!!!
                    Det verkar vara många som har Endlerguppy också... Skulle vilja byta eller köpa flera, har roströda med svart och blåa tecken på kroppen... En kille med blogg hade förlorat alla sina Endler på en gång, erfaren akvarist, han trodde på inavel!? Vad tror ni, han hade salt i vattnet, kan det vara det? Vill CR ha salt??
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Ops, ursäkta den ofrivilliga annonsen...
                      Jag letade efter gurkbiten dagen efter, var en smal halvskiva så de kanske åt upp den då...

                      Jag har inte så många stora guppys än men en hel skock småttingar redan, CR blir modigare hela tiden, sist såg jag en halvstor som makade sig fram bland ivriga guppys för att kolla vad de stimmade om på botten. Men alla sorters pellets blir det ett himla slagsmål om och sedan har jag simmande ballongfiskkopior så jag vågar inte ge det mer...

                      När jag hade Malawi för ett antal år sedan fick jag lära mig någonstans att röra om i sanden innan vattenbyten och sedan tog filtret hand om resten. När jag läser skötselråd nu så står det aldrig något om det. Är det inte bra?? Nu har jag så mycket växter så det blir mest att peta runt lite...

                      Hur i all världen byter ni vatten när ni har småttingar???
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ja jag är nästan aldrig nere i botten och rotar, men gör ordentliga vattenbyten oftare. Det är egentligen bara ett av karen där jag har rätt många (för många) stora Corydoras som jag bottensuger lite någon gång ibland.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          för ett par månader sen köpte jag 5st red crystal räkor och stoppade i mitt 19l yngelkar. kollade efter dom varje dag.. men nu efter 2 månader har jag gett upp.. dom är spårlöst försvunna.. har inte sett en enda räka sen dom var i påsen..
                          har även haft ur mycket av inredningen och kollat men inte lyckas se nån..
                          konstigt tycker jag,,
                          dom måste ju ha dött och gått upp i rök eller nåt
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            Har du något filter som de kan gömma sig i???
                            När en räka dör så brukar man ganska tydligt se rosa lik ligga och "drälla".
                            Konstigt att alla har försvunnit....
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              jepp, har öppat o kollat i filtret men inga räkor där.
                              en gång så tror jag det var en räka som va i filtret, för helt plötsligt sprakade de till o ut genom utblåset kom det en massa små saker som kan ha varit en räka.. vet inte men??
                              är dom så hårda att det skulle spraka o knastra så?
                              kan dom ha krypit ur akvariet kanske?
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                Vilket bottennapp...

                                Attans tråkigt.. Många verkar ha svårt med CR.. Killen i Zooaffären såg smått avundsjuk ut när jag berättade att det fungerade för mig med CR som är en total amatör!!! Alla hans hade krypit in i filtret och dött där... Kanske dina också är där???

                                Är sugen på den där White Pearl och Körsbär som är så relativt lätta att få bebisar av...

                                Min karl tyckte först att det var okey med max 100 liters akvarium, nu börjar han att bli fisk o räkbiten så i julklapp ska jag få ett tjusigt 250 liters... Ryms mycket räkor o fiskar då

                                Så här gjorde jag, (för 1,5 månad sedan) när jag startade.. Ny sand o rötter, inte begagnat. I med en bakterietablett o vänta en vecka. Byter 10-20 liter 2 gånger i veckan (av 115)och petar som sagt i sanden... Har ett litet Fluval som bara är satt på ca 300 L/H. Trärötter för matsmältningen. Ganska kalkrikt vatten här i Nacka tror jag. Jag visste inte då att man ska låta akvariet vara igång ett tag innan så att det blir lite alger och jag förlorade 2 stycken stora av 5, säkert pga det. Verkar bättre att ta lite mindre exemplar, av dem överlevde alla.. Försöker variera kosten, ska satsa på fryst artemia sen för Sonja gör reklam för det som räkfavorit, har nått annat smått fryst idag... Är det nått du gjorde annorlunda???
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...