Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Draupner
    • February 2006
    • 111

    Ny på räkor

    Hej på er. Har bestämt mig för att skaffa räkor efter att ha läst denna tråd ett bra tag nu. De räkor jag funderar på är antingen Körsbär eller CR.

    Jag köpte några riktigt små och billiga Amano mest för att se om mina fiskar skulle se dem som mat. Hitintills har fiskarna inte på något sätt visat intresse för räkorna vilket borgar för en lyckad introduktion av en ny sort.

    Däremot lyckades, efter ett tag, två av de tre små rackarna att ta sig ur akvariet via sladdhålen på baksidan av toppkåpan. Förhoppningsvis led de inte så länge innan de vandrade vidare... För att förhindra en upprepning tänkte jag denna gång täcka igen hålen med myggnät och likaså filterinsugen till mitt juwel innerfilter.

    Vad tror ni, är det tillräckligt finmaskigt eller slinker småyngel ändå förbi och in i filtret?

    Om jag nån gång får lust att motionera, så lägger
    jag mig bara på soffan och då brukar det gå över.
    ~ George S.Kaufman ~

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Körsbärsräkor är lite mindre än amano och deras yngel är pyttesmå. Har du räkorna med hungriga fiskar är risken att dom äter upp ev yngel.
      Jag har en del olika smårökor, bl a körsbär och CR, men ingen av räkorna har klättrat ur något kar för mig. Iofs har jag bara fisk i några av räkkaren och då bara väldigt små fiskar så räkorna blir aldrig jagade. Kanske därför dom håller sig kvar i karen.
      Myggnät borde vara tillräckligt finmaskigt för att hindra yngel att krypa in i filtret.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        Hej
        KAn man se i vilket stadie rommen befinner sig på räkorna, om den är på väg att kläckas och släppas eller om den är ny? Hur lång tid bär honorna på rommen?

        Anledningen till att jag frågar är att en Cherryräka bär på helt ljus rom samtidigt som en av mina CR bär på helt svart rom. Är detta artskillnader eller beror det på att rommen befinner sig i olika stadier?

        Flyttade förresten över mina CR till ett lite större akvarium, ca 6 liter. Fram tills nu har de gått knappt två månader relativt ostörda, för att inte säga negligerade i ett mörkt treliters akvarium proppfullt med javamossa. Jag har matat max en eller två gånger i veckan med lite fiskmat. Till min stora förvåning var akvariet fullt av små genomskinliga räkbebisar. :-) Ibland verkar det gå bäst när man inte bryr sig alls...
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Hej
          KAn man se i vilket stadie rommen befinner sig på räkorna, om den är på väg att kläckas och släppas eller om den är ny? Hur lång tid bär honorna på rommen?

          Anledningen till att jag frågar är att en Cherryräka bär på helt ljus rom samtidigt som en av mina CR bär på helt svart rom. Är detta artskillnader eller beror det på att rommen befinner sig i olika stadier?
          Körsbärsräkor går tre veckor med rommen och den kan vara från rätt ljus till knallgul.
          CR har rom som är riktigt blänkande mörkbrun. Dom går med rommen i fyra veckor och ett kort tag innan kläckning så blir romväggarna lite mer genomskinliga och man kan se ögonen på ynglen och ev lite av ynglens ränder genom rommen. Men man måste komma riktigt nära och ha bra ljus för att se det.
          Jag tror att CR-rom som är obefruktad är rätt blek. Har sett några såna bleka korn ihop med mörkbrun rom på samma hona.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • ChristianM
            • June 2006
            • 111

            Nu har jag tröttnat på att aldrig se mina räkor så nu är det dags för projekt räk-skål, d.v.s. räkor i en guldfiskskål eller liknande. Var på akvarielagret idag och pratade lite och det skulle inte va några problem om man antingen har en liten pump eller byter vatten med lite tätare frekvens än vanligt.

            Nu har jag hittat en lampformad version av en guldfiskskål (jag lägger upp bild när jag fått igång det så ni förstår vad jag menar) men ett problem kvarstår innan jag köper det. Belysning finns nämligen inte som tillbehör till denna skål och det måste jag ju ha, så är det någon som har nåt tips på en spotlight liknande sak som man skulle kunna använda ? Kanske någon som har en bra spotlight till sin guldfiskskål redan ? Eller skulle det funka med en vanligt spotlight från IKEA, och vad bör man ha för ljusstyrka i så fall för att få avsedd effekt utan att vattnet når kokningstemperatur ? ;-)

            Tacksam för tips.

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              jag kör ju en 75W ovanpå en 10l flaska så och mina é inte kokade ännu ;

              allt é beroende av avståndet till vattenytan, oc om du kör en spot så é det ju lätt att fortfarande få ner ljus om du har den på ett långt avstånd...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                Tre mjölkpaket brevid varandra...

                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Flyttade förresten över mina CR till ett lite större akvarium, ca 6 liter. Fram tills nu har de gått knappt två månader relativt ostörda, för att inte säga negligerade i ett mörkt treliters akvarium proppfullt med javamossa. ...
                Daniel - vet du att räkor har simfötter (och gärna använder de)? Tre liter är otrolig litet. Sex liter är inte heller direkt någon lyxbostad. Fast räkor är ryggradlösa djur så tycker jag att man skall vara lika aktsam som med fiskar när det gäller minigränsen. Att de föröker sig är inget garanterad tecken på att de trivs ... men det känner du ju till ur fisksammenhang ...

                "Shrimps are friends - not food"

                Hejhopp. Ralp
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  Ursprungligen postat av ChristianM
                  Nu har jag tröttnat på att aldrig se mina räkor ...
                  Varför? Vad har du för kar? Vilka räkor? Fisksällskap? Inredning? Storlek? Kan du beskriva?

                  Hejhopp. ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • ChristianM
                    • June 2006
                    • 111

                    Ursprungligen postat av ralp
                    Varför? Vad har du för kar? Vilka räkor? Fisksällskap? Inredning? Storlek? Kan du beskriva?

                    Hejhopp. ralp
                    Jag har 54 liter, crystal red räkor. 3 Platys, 1 kampfisk, 7 neontetror samt 3 pitbull plecos. Inrett med en rot, javarombunke, flytväxter och en del andra växter som jag tyvärr inte vet namnet på Men det finns gott om gömställen och gott om växter så det borde inte va där problemet ligger.

                    Det jag noterade igår när jag köpt lite javamossa var att de faktiskt var framme och visade sig efter att jag satt fast mossan på en rot. Så jag får se, det kanske var det som behövdes för att de inte skulle gömma sig under roten hela dagarna. Fiskarna har aldrig visat något intresse för räkorna så jag tror det är mer en naturlig reaktion som ligger bakom, än att de faktiskt jagats av någon av fiskarna i akvariet. Mina räkor borde inse att fiskarna faktiskt är snälla ;-)

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av ChristianM
                      Jag har 54 liter, crystal red räkor. 3 Platys, 1 kampfisk, 7 neontetror samt 3 pitbull plecos. Inrett med en rot, javarombunke, flytväxter och en del andra växter som jag tyvärr inte vet namnet på Men det finns gott om gömställen och gott om växter så det borde inte va där problemet ligger.

                      Det jag noterade igår när jag köpt lite javamossa var att de faktiskt var framme och visade sig efter att jag satt fast mossan på en rot. Så jag får se, det kanske var det som behövdes för att de inte skulle gömma sig under roten hela dagarna. Fiskarna har aldrig visat något intresse för räkorna så jag tror det är mer en naturlig reaktion som ligger bakom, än att de faktiskt jagats av någon av fiskarna i akvariet. Mina räkor borde inse att fiskarna faktiskt är snälla ;-)
                      Jag tror nog att räkorna håller sig undan pga fisksällskapet hur snälla dom än verkar.
                      Sen så syns dom förstås mer ju fler dom är. Det gör dom tryggare, och precis som Ralp skriver så simmar gärna räkor omkring. Speciellt hanarna även om honor med rom mycket väl klarar av det också.
                      Jag har CR i bl a ett 120-literskar, enbart räkor och posthornssnäckor. Där är det full rulle precis hela tiden, men så har dom blivit väääldigt många också
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • ChristianM
                        • June 2006
                        • 111

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jag tror nog att räkorna håller sig undan pga fisksällskapet hur snälla dom än verkar.
                        Sen så syns dom förstås mer ju fler dom är. Det gör dom tryggare, och precis som Ralp skriver så simmar gärna räkor omkring. Speciellt hanarna även om honor med rom mycket väl klarar av det också.
                        Jag har CR i bl a ett 120-literskar, enbart räkor och posthornssnäckor. Där är det full rulle precis hela tiden, men så har dom blivit väääldigt många också
                        Jo det var det jag misstänkte och därav min avsikt att starta upp ett eget litet akvarie åt dem så de slipper leva hela sina liv under en rot för det kan ju inte va särskilt kul i längden

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          Ursprungligen postat av ralp
                          Daniel - vet du att räkor har simfötter (och gärna använder de)? Tre liter är otrolig litet. Sex liter är inte heller direkt någon lyxbostad. Fast räkor är ryggradlösa djur så tycker jag att man skall vara lika aktsam som med fiskar när det gäller minigränsen. Att de föröker sig är inget garanterad tecken på att de trivs ... men det känner du ju till ur fisksammenhang ...

                          "Shrimps are friends - not food"

                          Hejhopp. Ralp
                          Det där med akvariestorlek är ett omdiskuterat och ibland känsligt område. Jag har dock inga betänkligheter att hålla ca 6 vuxna CR plus några yngel i ett akvarium som är tillräckligt stort för att fungera som permanent odlingsakvarium för mycket små fiskar tex dvärgtandkarp och Pseudoepiplatys annulatus.

                          Förresten är det nog lite mer än 6 liter, det är ett komplett akvarium med heltäckande ramp osv, dock av minsta modell. Trelitersakvariet var bara en tillfällig lösning under ommöblering.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • robinason
                            • March 2006
                            • 117

                            En liten räkfråga...Har körsbärsräkor i ett kar här på jobbet. Det är ett rent räk-kar, med ganska gott om alger i, och jag kör det utan pump, bara en "syre"-sten.

                            Idag när jag kom till jobbet, låg tre körsbärsräkor döda, det verkade som att det var de största som strukit med, jag såg oxå tre ömsade skinn. Att de är känsligare under ömsningen har jag gissat, men vad kan ha förorsakat deras död? Några kvalificerade gissningar, ellerlösningar på mitt problem? Vill ju inte att de andra ska gå samma öäde till mötes när de ömsar....

                            /Robert

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Bild på en av mina gravida tigerräkor. Den blå.
                              Bifogade filer
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Vilken tjockis. Där blir det mycket yngel.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...