Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    GRATTIS!! Hos mig har det inte hänt någonting men den som väntar på något gott......
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Sonja
      En av de två tigerräkorna från Simontorp som Evus fixade åt mig har fått ner rom för första gången. Dom här två räkorna är mycket snyggare än dom jag har sen tidigare. Den stora skillnaden är att dom här två har väldigt orangefärgade stjärtfenor.

      Hipp hipp hurra!! Vilka duktiga räkor vi har!! Hoppas på Evus räkor nu också då.. Snart har vi en ny stam med snyggtigrar..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Tintaglia
        • January 2006
        • 146

        Hej - här kommer en till försiktigt nedklivande i räkträsket...med hjälp av 4 körsbär inhandlade igår! De var riktigt kavata och började så gott som genast pilla efter mat, och jag som trodde att de skulle springa och gömma sig direkt. En hona är full med rom men jag har förstått att risken är stor att hon släpper rommen för tidigt nu när hon har flyttat?? De bor i ett 20 L tillsammans med några guppyyngel och malajsiska sandsnäckor. Det är inrett med svart sand, en röd lavasten, några röda porfyrstenar, små vallisneria, anubias och hygrophlia polysperma.

        Nitra98 - jag kommer snart och handlar körsbär av dig... Scalarerna äter som hästar och växer så det knakar!

        Kommentar

        • CBR
          • January 2005
          • 292

          Har kommit lite längre in i planeringen av räkkaret nu. Det lutar åt att jag måttbeställer ett kar som anting är 30x30x30 eller 35x35x35. Planerar att köra det helt tekniklöst, slänga i ett gäng posthornssnäckor och en del snabbväxande växter, javamossa samt eklöv som ligger och torkar nu. Har inte bestäm om jag ska köra CR eller körsbär, förslag?
          The Zone

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            Ursprungligen postat av Tintaglia
            Nitra98 - jag kommer snart och handlar körsbär av dig... Scalarerna äter som hästar och växer så det knakar!
            (Det låter som att scalarerna trivs bra! Det har för övrigt gått jättebra med alla scalarer som jag har sålt, det känns skönt!)

            Om du köpte räkorna igår och honan fortfarande bär rommen så kan du ju hoppas att hon inte släpper den då, när jag fick körsbär så släppte honan sin rom redan i transportpåsen...

            Igår köpte jag för övrigt tre st Atyopsis molluccensis, undrar just om de går att odla?
            Min zoon

            Kommentar

            • Tintaglia
              • January 2006
              • 146

              Ursprungligen postat av Nitra98
              (Det låter som att scalarerna trivs bra! Det har för övrigt gått jättebra med alla scalarer som jag har sålt, det känns skönt!)

              Om du köpte räkorna igår och honan fortfarande bär rommen så kan du ju hoppas att hon inte släpper den då, när jag fick körsbär så släppte honan sin rom redan i transportpåsen...

              Igår köpte jag för övrigt tre st Atyopsis molluccensis, undrar just om de går att odla?

              Nu har jag studerat honan noga - rommen är kvar så jag håller tummarna...

              Kommentar

              • Ophelia
                • December 2006
                • 92

                Just nu känns det som om det kommer att vara hundra år innan jag kan införskaffa mina första räkor. Imorgon ska jag hämta mitt akvarium på alba, kan knappt vänta. Hoppas att det finns bra med växter som jag kan köpa med mig oxå.

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  någon som vet om "rudolph rednose shrimp" och "rödnosad räka" är samma räka?

                  ringde till zoomässan i kungsbacka och frågade om han hade rudolph , men han sa att han aldrig hade hört det namnet förut, men han hade några som hette "rödnosad räka"
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    någon som vet om "rudolph rednose shrimp" och "rödnosad räka" är samma räka?

                    ringde till zoomässan i kungsbacka och frågade om han hade rudolph , men han sa att han aldrig hade hört det namnet förut, men han hade några som hette "rödnosad räka"
                    Det är nog samma sort.
                    Kolla här:
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av CBR
                      Har kommit lite längre in i planeringen av räkkaret nu. Det lutar åt att jag måttbeställer ett kar som anting är 30x30x30 eller 35x35x35. Planerar att köra det helt tekniklöst, slänga i ett gäng posthornssnäckor och en del snabbväxande växter, javamossa samt eklöv som ligger och torkar nu. Har inte bestäm om jag ska köra CR eller körsbär, förslag?
                      Körsbärsräkor är bra att börja med, tycker jag. Dom är tåligare än t ex CR och om det funkar bra och du faller för räkor kommer du nog att skaffa fler småkar i alla fall
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        någon som vet om "rudolph rednose shrimp" och "rödnosad räka" är samma räka?
                        Skulle tro det. Kärt barn har många namn. Kallas väl även för pinocchio-räka om jag inte minns fel? Lite svårare att odla än t ex körsbär och humlor. Larverna genomgår olika nymfstadier (Rätt ord?) och kräver saltvatten om jag inte är ute och seglar. Jag minns att när jag läste artbeskrivningen (som Sonja länkade mig, tack!) så tänkte jag att de var lika lätta att odla som amano = svårt!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Skulle tro det. Kärt barn har många namn. Kallas väl även för pinocchio-räka om jag inte minns fel? Lite svårare att odla än t ex körsbär och humlor. Larverna genomgår olika nymfstadier (Rätt ord?) och kräver saltvatten om jag inte är ute och seglar. Jag minns att när jag läste artbeskrivningen (som Sonja länkade mig, tack!) så tänkte jag att de var lika lätta att odla som amano = svårt!

                          ok tack för det. ja dom ska väl va lite svåra att odla kanske, men jag tyckte dom va så roliga ändå så det gör inget.

                          jag har testat att få lite amanongel en gång utan gott resultat. alla larver dog med en gång nästan när ja satte dom i saltbadet.
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • CBR
                            • January 2005
                            • 292

                            Var inne hos Janne idag och såg räkor "live" för första gången. Vad små de är
                            The Zone

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av CBR
                              Var inne hos Janne idag och såg räkor "live" för första gången. Vad små de är
                              Kände du inte lite habegär
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • CBR
                                • January 2005
                                • 292

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Kände du inte lite habegär
                                Självklart, men sen ska jag ju köpa ett gäng snart.
                                The Zone

                                Kommentar

                                Arbetssätt...