Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Sonja
    Vi kanske inte ska skriva om foto i räktråden Skriver PM i stället.
    Finns ju en avdelning som heter foto och film i forumet där faktiskt också andreassofus la in en fråga om just hans räkfoton
    Fotodiskussioner är intressanta att läsa för alla
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Finns ju en avdelning som heter foto och film i forumet där faktiskt också andreassofus la in en fråga om just hans räkfoton
      Fotodiskussioner är intressanta att läsa för alla
      Japp, nu har jag kopierat svaret och lagt den där den ska vara
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        ska ta en titt i min egna tråd oxå då
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          CR rejken bejbis!!!


          Jag har fått mina första CR bebbar!!
          Jag såg precis en liten en på pumpen!! Den har inte mycket färg så det kan vara många fler som inte syns än. Ränderna syns men inte det röda. Det kommer säkert sen..

          Äntligen!!!!! Sen kläcks det en omgång till inom en vecka och Wp om knappt tre veckor och så simmas det igen i karet..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            GRATTIS!! Ingen gång är som den första
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              Jag har nog 200 räkor i min kub numera, snart dax att kränga några kanske ?

              Vad kan man sälja körsbärsräkor för igentligen om nån butik vill köpa ?
              Ska förresten se om gänget jag stoppa ner i 720 karet lever idag.

              Tänkte ruska runt i ytväxterna o se om nån syns, tror annars att dom blitt altummat

              Risken är nog rätt stor att dom har det nämligen.
              Oddsen för överlevnad var nog inte så stora.

              Ca 15 st. en centimeters räkor i ett 720 med 30 cm skalarer och vf diskus.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av evus
                GRATTIS!! Ingen gång är som den första

                Nä, precis. Det är ju inte dom första räkbbebarna nånsin eftersom jag körsbär också. Men jag har haft riktiga problem i det karet så därför är det extra roligt!!! Jag har haft CR i ett halvår och nu kläcks dom första.. Phu.. Det går åt rätt håll numera..
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Hi hi..Nu har jag sett något häftigt!

                  En av Cr honorna sitter just nu och klämmer ut ny rom!! Man ser hur det liksom fylls på undermagen varje gång hon "krystar". Hon drar ihop kroppen och ut kommer några korn till.. Hon har hållt på i kanske 20 min(?). Hon sitter inne i en Anubias där hon får vara ifred för dom simmande hanarna..
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Inte sjutton vill mina räkor visa vare sig hur dom klämmer ner rom eller hur rommen kläcks
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      Jag hade turen att få se en WP klämma ner sin rom, jättekul att få se!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Ophelia
                        • December 2006
                        • 92

                        Hej.

                        Nu kommer jag med några frågor angående räkor. Då detta kommer att bli första gången jag skaffar ett akvarium med bara räkor. Nu mina frågor:

                        - Vad är en bra storlek på akvarium att börja med räkor i?
                        - Vilken typ av sand är bäst för växter samt räkorna?
                        - Vilken typ av växter är bra att börja med, för räkornas skull?
                        - Ska man ha syresten?
                        - Är körsbärsräkan en bra nybörjar räka?
                        - Funderar på att ha 1-2 äppelsnäckor tillsamman med räkorna, är det en bra kombination?
                        - När jag startar upp akvariet, kan jag ta lite av mitt stora akvariums vatten?
                        Kan ej ha räkorna i det stora akvariet då jag har glupska fiskar

                        JAg har ingen brådska med att ha räkorna, utan jag ska låta växterna få igång miljön i akvariet. Så inköp blir inte förren efter nyår.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Egentligen är ett så stort akvarium du får plats med bättre än ett superlitet. Jag har räkor i olika storlekar från typ 10-12 liter till 130 liter. Om räkorna trivs och börjar föröka sig så blir de allra minsta snabbt lite väl överbefolkade. Men visst sjutton kan du börja med ett så litet.
                          Jag har olika typer at filter i alla räkkar nu, men har även testa helt filterlöst med bara en luftsten för cirkulationen i det allra minsta karet. Det funkade filterlöst tills räkorna blev för många, då fick jag infusorier, tror jag det var. Vattnet blev helt grumligt hur mycket jag än bytte. När jag sen satte i ett litet ryggsäcksfilter med filtervadd inne i så klarnade det på något dygn.
                          Men man måste tänka lite på hur filtren är konstruerade så att man skyddar små räkyngel från att sugas in.
                          Det som annars funkar bra är små luftdrivna skumgummifilter. Dom är helt räkyngelsäkra.

                          Grus kan man ju välja på det man tycker är snyggt. Jag har 1 mm rådasand med några nävar grovt rådagrus ovanpå så det ser mer naturligt ut.
                          Javamossa är bra, där kan räkyngel hitta massor att äta av och även gömma sig lite i. Jag brukar också plantera små, små Cryptocoryner och liten anubias. Men man kan ju testa lite vad som helst som man tror på. Lite små flytväxter ser också fint ut. Sen är det bra att ha någon belysning som växterna blir lite glada av. Jag brukar använda såna där små energilampor på typ 7 W i små ljusramper.
                          Snäckor är bra, men äppelsnäckor blir stora så dom funkar bara en tid i de allra minsta karen. Om man får tag i posthornssnäckor är det bättre storleksmässigt.
                          Körsbärsräkan är nog den bästa nybörjarräkan.
                          Häll i lite av det gamla akvariets vatten då du startar upp räkkaret och lägg i antingen snäcka/or eller någon/några små fiskar som kan gå som startfiskar tills du köpter körsbärsräkorna. Då flyttar du tillbaks fiskarna, om dom är så stora så du tror att dom äter räkor/räkyngel.
                          Det jättebra om du låter det nya lilla räkkaret komma igång ordentligt med fisk/snäckor en tid innan du lägger i räkorna.

                          Och förresten... Välkommen till räkträsket
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Ophelia
                            • December 2006
                            • 92

                            Jag tänkte mig ett akvarium på drygt 30 liter. Det är vad som får plats för tillfället. Mitt andra på 180 liter står på familjens firam. Där huserar det b la botsia, siamesisk algätare och tetror. Det känns som om de största kan tycka att räkorna är goda.

                            Hade en räka när jag var drygt 12 år och tyckte att den var ball, men nu är det massor av år sedan.

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ja men 30 liter låter jättebra som räkkar. Då får du lite utrymme för att inreda lite. Något jag har i räkkaren är en liten rot som jag brukar sätta fast lite av javamossan på, och så trivs räkor bra med höstlöv på botten. Ek- och boklöv håller bäst. Det kan man passa på att plocka nu och låta torka ordentligt innan man förvarar dom luftigt i en papperskasse i t ex ett förråd eller så. Dom behöver inte ligga frostfritt i alla fall om man har ont om utrymme. Man kan plocka lite alkottar också och lägga ner några. Dom brukar räkorna också gilla att äta av.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Snygg tigerhona med rom

                                En av de två tigerräkorna från Simontorp som Evus fixade åt mig har fått ner rom för första gången. Dom här två räkorna är mycket snyggare än dom jag har sen tidigare. Den stora skillnaden är att dom här två har väldigt orangefärgade stjärtfenor.
                                Bifogade filer
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...