Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Ursprungligen postat av andreassofus
    tänkte bara visa min ena amanoräka som jag har tagit med min nya compaktkamera för 1000kr skärpan blev inte den bästa men ja tycker ändå inte att det blev en så dålig bild på en skitkamera

    Fin bild!! Jag tycker att bilden är bra och att den möjligtvis kunde beskäras lite i underkant för att slippa oskärpan..

    Räkan är snygg också..
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      Mina tio körsbärsräkor som Lenmar håvade åt mig i söndags, går i mitt 110-liters akvarium tillsammans med fyra Black molly och två äpplesnäckor. De verkar trivas o har färgat ut riktigt bra. Har inte heller sett några försök till räkjakt i akvariet. =)
      Längre fram kommer det nog bli ett par små regnbågsfiskar i akvariet oxo.
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        Ursprungligen postat av Neptun
        Mina tio körsbärsräkor som Lenmar håvade åt mig i söndags, går i mitt 110-liters akvarium tillsammans med fyra Black molly och två äpplesnäckor. De verkar trivas o har färgat ut riktigt bra. Har inte heller sett några försök till räkjakt i akvariet. =)
        Längre fram kommer det nog bli ett par små regnbågsfiskar i akvariet oxo.
        Åh, vad skönt att höra!! Tackar för rapporten!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          jo skärpan är inte den bästa,, men det är min första räkbild någonsin sen har jag aldrig behandlat eller beskärt en bild förr. ska kolla de programmet nån dag.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av andreassofus
            tänkte bara visa min ena amanoräka som jag har tagit med min nya compaktkamera för 1000kr skärpan blev inte den bästa men ja tycker ändå inte att det blev en så dålig bild på en skitkamera
            Inte dåligt alls. Du har fått till riktigt fint ljus som ger fina färger på växter, räka och grus. Man ser att skärpan hamnat lite bakom räkan. Skulle du få till den skärpan som ligger på växten bakom så att den hamnar precis på räkan skulle det bli riktigt, riktigt fint.
            Fota mera på samma sätt och kolla hur skärpan hamnar och fota lite till för det där är en jättebra början.
            Kolla hur nära du kan få skärpan som närmast. Kanske närgränsen ligger där det är skarpast nu, då får du antingen vänta på att räkan är lite, lite längre bort eller backa lite själv.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              tack för kritiken sonja inte lätt o fota i karet. har säkert tagit 200 krit idag på karet, dom flesta fick jag naturligtvis slänga sta ta o öva varje dag så ja vet lite vad det handlar om.

              såg oxå att skärpan hamnade bakom räkan tyvärr, men det kunde ha varit värre (kollar på mina andra kort)
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Fotot är bra förutom att skärpan är lite bakom själva motivet. Du kan aldrig ana hur mycket fisk- och räkfoton jag tagit som blivit helt kassa. Det blir bättre ju mer man övar precis som med allt annat.
                Det syns ju på bilden att det kan bli riktigt kanonbra med lite mer tur. För visst sjutton behövs tur också.
                Med min kamera som jag haft lite drygt ett år har jag tagit nästan 20 000 kort nu. Då är väldigt mycket riktigt dåligt förstås, men en liten del är bra. Fast jag fotar inte bara akvarier.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  jo än så länge är det bara ren tur o jag får till ett bra foto för jag har ingen aning om vad ja gör
                  vad har du för kamera? jag har tänkt att köpa en systemkamera när jag får råd, men ja köpte en billig kompaktkamera till att börja med.

                  ska kolla in på ditt fotogalleri så får jag se dina foton.

                  20000 foton låter mycket tycker ja.. själv har jag bara tagit ca 250st och de tyckte ja va mycket
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Jag började med en Konica Minolta dimage X3 som är en lite mer avancerad kompaktkamera. Det var den jag bl a tog min mygglarvsbild som jag vann Zoopets fototävling 2005 med, och så använde jag den inbyggda blixten fast jag kunde ställa ner styrkan lite. Jag kunde fota med helt manuella inställningar med den och det tyckte jag var viktigt.

                    När jag tyckte jag vuxit ifrån kameran så köpte jag den jag har nu, en Nikon D70s och ett Sigma makroobjektiv 150/2.8 plus en extern blixt som jag kan hålla eller ställa lite vid sidan om i stället för rakt på.

                    Jag har fnulat lite med en hemsida nu. Finns inte så mycket på den än, men har en länk i min signatur om du är lite nyfiken. Det är lite räkbilder och lite annat. Alla bilder där är tagna med min Nikon.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      ska titta på det. idag ska ja öva mer tänkte jag.. hoppas bara räkorna är framme väldigt svårt o ta kort på fiskarna tycker jag, dom rör sig ju hela tiden.
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ha! ha! Ja räkor står ju ofta still långa stunder. Fast spröten åker ju fram och tillbaks och kan hamna så fel ibland, skymma ögonen eller så.
                        Du kan ju prova att fota guppys någongång. Nästan omöjligt
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          varje gång jag ska ta ett kort på någon fisk så blir nästan fisken alltid helt vit, helt lysande. har jag för mycket blixt då? vet inte riktigt om man kan ändra blixten hur som helst på en kompaktkamera.
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Vi kanske inte ska skriva om foto i räktråden Skriver PM i stället.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              sorry alla för att ja snodde tråden lite
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              • Lenmar
                                • February 2004
                                • 6154

                                Ursprungligen postat av andreassofus
                                sorry alla för att ja snodde tråden lite
                                Fruktansvärt mycket ursäktad!!
                                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...