Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av robinason
    ok, ska nog ha tur om jag kan hitta specialfoder här i mina trakter. Men ska skriva upp namnen. Kan ju kanske passa på vid något besök i storstan:-)

    En annan, kanske dum, fråga. När jag tittade på bilderna på tiger-räkorna, så blev jaghelimpad av de blå, men de röda, är inte de väldigt lika CR? Är dom släkt på något vis?

    Som sagt, de blå var AS-COOLA;-)
    Om du hittar en akvariebutik vilken som helst så kan du alltid fråga om dom kan beställa hem ett speciellt foder.

    Vilken bild på röda tigrar såg du? Var det den som Ralf länkade till? Tiger och CR är inte samma räka men dom kan korsa sig har jag läst.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • robinason
      • March 2006
      • 117

      stämmer att det var den han länkade till. Visst är dom lika!?:-)

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av robinason
        stämmer att det var den han länkade till. Visst är dom lika!?:-)
        Jag som har både tiger och CR tycker inte den är lik CR utan en blek tiger med röda ränder. Jag tittar på hur ränderna ser ut med tjocklek och hur ränderna lutar. Då ser den inte ut som en CR i mina ögon. Men hade jag inte haft tiger själv hade jag nog tyckt den var rätt lik CR
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          Hej
          Är det någon mer än jag som har upplevt att belysningen räkorna fått spelar stor roll för vilken färg de uppvisar? Och då framför allt tillgång på naturligt solljus. Det gäller körsbärs och CR.

          Jag hade räkor som levde under ganska dålig belysning och som då var ganska bleka. När jag flyttade dem en vas i ett fönster blev de betydligt skarpare färgade på någon vecka eller så. Det gällde både det röda (körsbärs och CR) och det vita (CR).

          Jag har upprepat fönstertricket en gång med körsbärsräkor och fick samma resultat då. På något sätt tycks ljuset ha betydelse för deras pigment. Om det stämmer är frågan om det är ljuset som påverkar pigmentet direkt eller om ljuset gett upphov till alger som de ätit och som då fungerat som färgfoder?

          Det sägs ju att vissa fiskar, tex koi, inte blir så praktfulla om de inte utsätts för direkt solljus. Kanske gäller det samma för räkorna? Riktigt bra konstbelysning skulle naturligtvis kunna ge samma positiva inverkan som solljus.

          Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter?
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Det jag sett på mina räkor är att de ser väldigt olika ut i olika slags lysrörsbelysning och mot olika slags bottenfärg. Speciellt det röda kan bli riktigt lysande rött. Jag har också sett på körsbärsräkor att de ändrar färgintensitet ibland. Men hur riktigt solljus påverkar vet jag inte men det är intressant.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              egentligen inte något specielt, men jag lyckades äntligen få till lite hyfsade bilder på amanoräkorna...
              Bifogade filer
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Trevliga bilder. Vilket fint ljus du har i akvariet.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  Det är ett walstadakvarium med jordbotten och rätt mycket rötter, så vattnet är väldigt tefärgat. Köpte dock ett litet innerfilter idag och tänka göra om det till ett "vanligt" kar igen, för räkor, snäckor, gurami och kampfisk (och kanske nån liten rasbora)
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    Äntligen!!!

                    Såg precis att jag fått Crystal Red-bebisar! Från början köpte jag 6 st CR men 4 st dog...Kvar var vad jag HOPPADES var en hona och en hane. Tydligen var det så, för nyss fick jag syn på 2 st yngel, ca 2 mm stora så då antar jag att det finns fler också.
                    Var tvungen att ropa ut min glädje här i Världens Mesta Räktråd!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • evus
                      • September 2006
                      • 729

                      GRATTIS!! Om de bara har kommit igång brukar det inte finnas någon hejd på hur många bebisar som dyker upp. Jag började med 8 CR för ett år sedan. 1 dog men av de 7 som överlevde har jag fått hundratals. Trots att jag har sålt massor så har jag alltid c:a 10 honor med rom.
                      Igen: GRATTIS
                      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Grattis Nitra98 vad kul. Är dom 2 mm är dom nog väldigt nykläcka. Du kommer säkert att se fler och fler för varje gång du sätter dig och spanar in i karet.
                        Själv räknar jag in rätt nya tigeryngel från två kullar. Igår såg jag sju som mest Det skulle kunna finnas uppåt 50-60 st, men det gör det nog inte.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Världens Mesta Räktråd!

                          Ja, det är det verkligen!!!

                          Jag vill också ropa ut lite glädje!! En mina fina mörka tigrar har rom!!! Och välfylld är hon också!!

                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            Är det en av de som kommer från Arninge?? Spännande, tänk om de blir blåa småttingar!!
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Ursprungligen postat av evus
                              Är det en av de som kommer från Arninge?? Spännande, tänk om de blir blåa småttingar!!

                              Japp, jag har bara därifrån. Jag vill inte blanda upp dom med mindre färgade. Men jag tycker att mina tigrar är väldigt bruna med baraen blå ton. Det ska bli kul att få se alla på en gång nån gång. Jag har bara sett 2 eller 3 hittills. Och jag tror att det är samma som visar sig gång på gång.

                              Spännade är det!!!!!!! Jiiihooo!!! Jag tycker att det är så fantastiskt roligt med räkor!!!
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Grattis Nitra98 vad kul. Är dom 2 mm är dom nog väldigt nykläcka. Du kommer säkert att se fler och fler för varje gång du sätter dig och spanar in i karet.
                                Själv räknar jag in rätt nya tigeryngel från två kullar. Igår såg jag sju som mest Det skulle kunna finnas uppåt 50-60 st, men det gör det nog inte.
                                Tack, och grattis själv och Grattis till miiaoo också! Ja, när jag väntade på körsbärsyngel så tog det en evighet innan jag såg något trots att jag visste att flera honor hade gått med rom, men när jag väl fick syn på yngel så kryllade det över hela burken! Och då var det redan ca 3 olika kullar, det syntes på de olika storlekarna. Så jag hade inte räknat med att få se Cr-yngel så tidigt, särskilt med atnke på att jag bara har en enda hona...!
                                Hur fort växer CR-yngel? *ivrig*
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...