Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    Sonja måste bara såga att dina kort är grymmt bra vad har du för kamera? om man får fråga, läste det första 10 sidorna och de 10 sissta kanske.

    och drd dina räkor är inte dåliga häller.
    jag är bara nyfiken vart i tyskland skall man åka och vad heter affärera man kan hitta "riktiga/" räkor/..fisk?
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Fiddan
      Sonja måste bara såga att dina kort är grymmt bra vad har du för kamera? om man får fråga, läste det första 10 sidorna och de 10 sissta kanske.
      Jag har en Nikon D70s, ett Sigma makroobjektiv och extern blixt.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        Nu har det allt varit bra mycket prat om småräkor här tycker jag. Så jag berättar därför att jag just håller på att koppa in 4 nya glasräkor!! HURRA!!
        Jag har letat en del efter dom men till sist så blev det Fridhems akvarier som hade hemma..
        Trevliga var dom där också, och 10 % studentrabatt fick jag!! SUPER!!

        Nu återstår det att se om jag har en lagom blandning med honor och hanar för att göra ett odlingsförsök. Det verkar så än så länge. Men skenet kan bedra, kanske är det bara honor den här gången också..
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • fairing
          • October 2003
          • 574

          nils om du har bytt vatten nyligen så kan dom bli så det blir min dom blir jätte glada när dom får nytt vatten och simmar omkring
          www.akvarietorget.se

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av miiaoo
            Nu har det allt varit bra mycket prat om småräkor här tycker jag. Så jag berättar därför att jag just håller på att koppa in 4 nya glasräkor!! HURRA!!
            Jag har letat en del efter dom men till sist så blev det Fridhems akvarier som hade hemma..
            Trevliga var dom där också, och 10 % studentrabatt fick jag!! SUPER!!

            Nu återstår det att se om jag har en lagom blandning med honor och hanar för att göra ett odlingsförsök. Det verkar så än så länge. Men skenet kan bedra, kanske är det bara honor den här gången också..
            Dom här glasräkorna, vad heter dom på "riktigt"? Dom får såna där små larver ur rommen först va? Men behöver dom bräck-/saltvatten för att utvecklas?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Sonja
              Dom här glasräkorna, vad heter dom på "riktigt"? Dom får såna där små larver ur rommen först va? Men behöver dom bräck-/saltvatten för att utvecklas?

              Den heter såhär:

              Palaemonetes paludosus

              Och den behöver inte saltvatten/bräckvatten men ja, den har ett planktonstadie. Det ska bli riktigt intressant att se om det funkar att odla.
              Min äldre hona har fått ner rom idag efter att ynglingarna flyttade in så den rommen är nog inget. Men hon får rom ca var tredje vecka så det finns många chanser bara det är någon hane av dom nya.

              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Snygga! Är dom så där prickiga som på bilderna?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Snygga! Är dom så där prickiga som på bilderna?
                  Tänkte du på det orangea? En av de nya har orange markeringar längs simbenen. Den äldre har svarta markerigar längs sidorna och altid ljusgrön rom som syns igenom vid äggfläcken eller när hon bär den senare.

                  Dom har den äldre blivit lite grumlig och jag tror att hon är blind. Hon rör sig väldigt försiktigt i alla fall och verkar känna sig fram och använda luktsinnet som är extremt skarpt precis som Mustafa skriver.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • evus
                    • September 2006
                    • 729

                    Kopia "på begäran" ;-)

                    Här har jag hittat en graderingsskala för bedömning av Red Chrystal på nätet:



                    Kan det vara något för "Skaldjursregistret"??

                    Ha en bra kväll!!//Eva
                    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      Crystal red/körsbärsräkor

                      En fråga som antagligen ställts förut... Jag har försökt leta runt men inte hittat något. Det finns massor med trådar och inlägg om räkor nu!

                      Kan man ha crystal red och körsbärsräkor i samma kar? Jag menar, är det risk att dom korsar sig?
                      Man vill ju har rasrena räkbebisar.

                      En sak till angående crystal red. Hur ser man skillnad på könen? Dom i affären var otroligt små, men randiga och söta!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        En länk till schema över korsningsrisk: http://www.garnelenforum.de/ftopic1538.html

                        Minns inte vem som la in den här från början, men den behöver visst upprepas...!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147


                          Lägger in den artbeskrivning som jag just gjort

                          Caridina sp. ”crystal red”
                          Atyidae
                          Caridina sp. ”crystal red shrimp”
                          Red crystal räka, crystal red räka
                          Avelsform framodlad i Japan men med sannolikt ursprung i sydöstra Asien.

                          temp 20-25
                          storlek 3
                          Min. akvarium 15 cm/10 L
                          pH - 6-7.5
                          Kräver landdel – nej
                          Svårighet att odla 2
                          Svårighetsgrad 3
                          Grupp - Räkor

                          Omnivor (allätare). I akvarium är de inte så kräsna utan äter foderrester, flingfoder (gärna grönfoder), maltabletter, granulat, växtdelar, exkrementer från fisk, smått fryst foder, spenat etc.. Håller man dem i akvarier med fisk behöver de inte utfodras i någon större utsträckning – de tar också en del alger. Den röda färgen kan förstärkas med hjälp av foder som innehåller karotin. En viktig beståndsdel i dieten är också döda bruna blad (gärna från ek som plockas efter lövfällningen på hösten och fått torka).
                          Arten är ganska lättodlad och honorna bär 20-30 ägg i ca. 20-30 dagar. Avkomman är fullt utvecklade minikopior (ca. 1.5 mm) av föräldrarna när de föds.
                          Crystal red-räkan är fredlig och rör inte ens sin egen avkomma. Man kan hålla dem i akvarium ihop med små och fredliga fiskar även om man nog får räkna med att ett och annat yngel då blir uppätna av dessa. Snäckor är också bra sällskap. Man bör helst skaffa minst 10 räkor.
                          Ett lämpligt akvarium kan gärna innehålla en hel del finbladiga växter som <i>Ceratophyllum, Najas</i>, javamossa etc. Vattnet får inte vara för varmt.
                          Honorna är ofta något bredare än hanarna samt har mindre simfötter. Ofta kan man också se när honorna bär ägg. Man skall inte hålla denna art tillsammans med ”arter” små arter som i kroppsform påminner om denna art (t.ex. bee, black, tiger, zebra, humla) eftersom korsningsrisken då är mycket stor.
                          De som finns i handeln kan variera mycket i färg (intensiteten, hur distinkta banden är, hur vita de är) och utomlands (främst i Japan) finns det ofta olika ”kvalitéer där de dyraste kan kosta tiotusentals kronor.
                          Denna avelsform förekommer i två ”varianter” i handeln – dels en som har sitt ursprung i <i>Caridina</i> sp. ”bee” (dessa är korta och kompakta samt har ett kort huvud) och dels en mer långsträckt som sannolikt har sitt ursprung i <i>Caridina serrata</i>.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            Tack för hjälpen!
                            Intressant med artbeskrivningen! Kul när den kommer igång!!!

                            Länken om korsningsrisken har jag lagt in bland Favoriter nu!

                            Så, om man summerar.

                            Ingen risk att Crystal Red och körsbärsräkor korsar sig.
                            Och svårt se könsskillnad på Crystal Red...

                            Rätt uppfattat?
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Ursprungligen postat av Birgitta W
                              Ingen risk att Crystal Red och körsbärsräkor korsar sig.
                              Och svårt se könsskillnad på Crystal Red...
                              Bortsett från att jag inte gillar ordet "Ingen" risk (borde kanske vara minimal risk) så stämmer det
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Birgitta W
                                Tack för hjälpen!
                                Intressant med artbeskrivningen! Kul när den kommer igång!!!

                                Länken om korsningsrisken har jag lagt in bland Favoriter nu!

                                Så, om man summerar.

                                Ingen risk att Crystal Red och körsbärsräkor korsar sig.
                                Och svårt se könsskillnad på Crystal Red...

                                Rätt uppfattat?
                                Rätt uppfattat Men köper du ett gäng med Crystal red så är det inte speciellt troligt att det bara blir ena könet. Dom minsta antal jag skaffat av olika caridinaräkor är 6-7 och det har hittills alltid varit nästan hälften hanar och hälften honor.
                                Men det finns en liten risk när man blandar olika sorter även om dom nu inte korsar sig, men att en sort är mycket mer produktiv och nästan tar över hela karet så dom andra inte syns speciellt mycket.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...