Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ja det är dom här två sorterna som är flest. Finns mycket körsbär också men dom gömmer sig lite mer och är mer stillsamma. Sen är inte alla körsbärshonor så där kanonröda heller så dom syns inte så bra.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av MagicFingers
      kanske dax för lite urvalsodling på dessa?
      Jo det har jag funderat på. Men då måste jag ha många fler kar. Fast jag har börjat flytta bort dom med sämst teckning. Dom får gå hos mina Corydoras sterbai i stället. Jag brukar fundera på urvalsodling ungefär varje gång jag går förbi karet
      Men jag är egentligen mer intresserad av mina nyaste humleräkor. Det finns en ganska fin hona med rom där nu. Skulle jag ha sån tur att det blir yngel så måste jag absolut börja plocka undan de snyggaste... fast då måste jag ha fler kar

      Hur går det med dina blåa räkor Magic? Ser du till dom något? Ingen rom? Var det ingen som fotade dom när ni hade träff hos er?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Choffe
        • June 2005
        • 288

        Ursprungligen postat av Sonja
        Dom kan bli många med tiden. Jag började med sex st pyttisar på ca 8 mm, en dog. Sen har jag köpt in 2-3 st från annat håll också. Jag fick dom första för knappt ett år sen.

        Här är mina WP:
        nu när jag sett dels denna bild, men också bilden på alla crystal red, så kan jag inte FATTA hur du lyckas få en räka på varje bild annars!??!?!?
        Christoffer Lundholm
        4 kar med tanganyika och räkor...

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Choffe
          nu när jag sett dels denna bild, men också bilden på alla crystal red, så kan jag inte FATTA hur du lyckas få en räka på varje bild annars!??!?!?
          Ha! ha! Ja det är ett stort problem. Bl a därför jag inte skickat in så många WP-bilder, eller CR, på sista tiden. Tigerräkorna, och Burmaräkorna, är inte så många så dom står på varandra hela tiden. Visst skulle jag kunna göra iordning ett speciellt fotoakvarium. Det behöver ju inte vara stort alls. Men jag har inte lyckats få något kar över för det
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            Ursprungligen postat av Sonja
            Jo det har jag funderat på. Men då måste jag ha många fler kar. Fast jag har börjat flytta bort dom med sämst teckning. Dom får gå hos mina Corydoras sterbai i stället. Jag brukar fundera på urvalsodling ungefär varje gång jag går förbi karet
            Men jag är egentligen mer intresserad av mina nyaste humleräkor. Det finns en ganska fin hona med rom där nu. Skulle jag ha sån tur att det blir yngel så måste jag absolut börja plocka undan de snyggaste... fast då måste jag ha fler kar

            Hur går det med dina blåa räkor Magic? Ser du till dom något? Ingen rom? Var det ingen som fotade dom när ni hade träff hos er?
            snart dax att ni hittar en större lya ...

            dom blå, ja jo.. jag har ju dom i en "misskött" rund guldfiskssål :/, sköter dom rätt dåligt, vet iaf att jag har EN kvar men mer än så vet jag tyv. inte...

            mina räkkar är ju på gång... m,en får vänta på slimlinesen jag beställt....
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              Finns det arter som man bör undvika att placera i samma kar pga kärlek över gränserna eller av andra anledningar?

              Vill gärna ha iaf två sorter i karet, en som är mer på botten och en som är mer bland växterna.
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                En länk till schema över korsningsrisk: http://www.garnelenforum.de/ftopic1538.html
                Min zoon

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Även om du hittar två som inte korsar sig finns "risken" att en av dom "tar över" karet. I två småkar med räkor hos mig har jag väldigt små fiskar som håller sig lite mer upptill. Det är Boraras maculatus och B.brigittae. Dom funkar ihop med räkorna. Speciellt brigittaen som är lite mindre än maculatus och dessutom mycket mer färggrann.
                  Men har du någon räka som trivs och förökar sig så finns den över hela karet så småningom. Speciellt om du har en del flytväxter också. Då sitter dom gärna där och letar mat.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Neptun
                    • March 2004
                    • 719

                    Ursprungligen postat av Nitra98
                    En länk till schema över korsningsrisk: http://www.garnelenforum.de/ftopic1538.html

                    Tack, den tabellen är ju toppen!
                    "Failure does not require planning"

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Även om du hittar två som inte korsar sig finns "risken" att en av dom "tar över" karet. I två småkar med räkor hos mig har jag väldigt små fiskar som håller sig lite mer upptill. Det är Boraras maculatus och B.brigittae. Dom funkar ihop med räkorna. Speciellt brigittaen som är lite mindre än maculatus och dessutom mycket mer färggrann.
                      Men har du någon räka som trivs och förökar sig så finns den över hela karet så småningom. Speciellt om du har en del flytväxter också. Då sitter dom gärna där och letar mat.
                      Ok, den jag är mest intresserad av i dags läget är CR, kanske skall hålla mig till bara den så länge... i det ena karet...

                      Funderar på att ha dem tillsammans med antingen någon av alla vackra Pseudomugil eller m
                      öjligtvis Iratherina werneri.
                      Senast redigerad av Neptun; 07 November 2006, 22:59. Anledning: stavning
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Neptun
                        Ok, den jag är mest intresserad av i dags läget är CR, kanske skall hålla mig till bara den så länge... i det ena karet...

                        Funderar på att ha dem tillsammans med antingen någon av alla vackra Pseudomugil eller m
                        öjligtvis Riatherina werneri.
                        Jag har faktiskt funderat på just Iriatherina werneri ihop med räkor. Dom har ju så väldigt små munnar.
                        Sen så har jag redan Pseudomugil gertrudae med körsbärsräkorna. Det är ju också en fisk som håller sig enbart uppe i ytan. Men jag mistänker att den tar lite räkbebbar då och då. Nu spelar det ingen roll, körsbären förökar sig bra endå.
                        Annars så skulle jag tro att t ex furcatus är för stor och signifer, som jag haft fast intemed räkor, den är rätt tuff och håller sig överallt i karet. Den skulle säkert kunna ge sig på räkorna.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          ...Tyckte dina humlor var jättesnygga. Jag har två som ser faktiskt snyggare ut än dina men fem som inte alls har de breda ränderna.
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Hum ja... trodde det var dina humlor och tänkte: Sjutton, dom är ju lika snygga som drds humlor, och det var dom
                          Bi. Bi. Biräkor är det vad drd har - inga humlor. Black&white biräkan är altså en genom urvalsodlingen "förbättrade" form av en vanlig biräka. Crystal Red är också en urvalsodlingsform av samma räka - biräkan.

                          Vad sa de i Duisburg - drd - vad det var? Vad pröjsade du?

                          Hejhopp. R
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ja det har blivit så att jag skriver humla om alla svart/vitrandiga räkor. Hur ska man veta om det är Bee, New bee, humla eller diamond när man köper i butik och dom inte har en aning om vad dom säljer och grossisterna är lika frågande då man ringer. Det är tråkigt tycker jag. Jag vill ju vbeta vad det är för sorter jag har.
                            Är lite missnöjd med att inte veta vad mina Burmaräkor är för något heller.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              Verkar som att man ska bo i Tyskland eller åtminstone ha möjlighet att åka dit för att få tillgång till fina räkor och bra information runt dem...Och, såklart, vara duktig på tyska!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ja det där med tyskan är ju knepigt Men jag har i alla fall kommit på att om man lyckas hitta information om räkor på tyska så kan man översätta till engelska med altavistas babelfishfunktion. Då blir det i alla fall lite lättare.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...