Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    hur länge går körsbär med rom?

    efter ungefär hur lång tid kan man ana ögon på dom små ynglen? tänkte så man typ kan gissa sig till ungefär när dom kläcks.....

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Choffe
      hur länge går körsbär med rom?

      efter ungefär hur lång tid kan man ana ögon på dom små ynglen? tänkte så man typ kan gissa sig till ungefär när dom kläcks.....

      mvh christoffer
      3 veckor, vet dock inte när man kan se ögonen igenom..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Lustigt nog har jag inte kunnat ana ögon i just körsbärsräkornas rom, bara CR, WP och tiger. Inte har jag sett att rommen ändrar färg före kläckning heller. Men det kan bero på att jag inte tittat tillräckligt noga
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          finns det någon affär i stockholm som säljer ninjaräkor?

          Kommentar

          • ChristianM
            • June 2006
            • 111

            Hur stora bör räkorna vara innan man säljer dem ? Har första kullen som är ca 4 veckor gamla och sen är det en ny kull på gång snart...

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              Hittade ett stort gäng chrystal redräkor som var på promenad med mammsen i räkkuben igårkväll

              Skitsöta små rackare, max 5 mm stora.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av ChristianM
                Hur stora bör räkorna vara innan man säljer dem ? Har första kullen som är ca 4 veckor gamla och sen är det en ny kull på gång snart...
                Kanske 10 mm eller så. Men det beror ju på vad köparen vill ha.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av drd
                  Hittade ett stort gäng chrystal redräkor som var på promenad med mammsen i räkkuben igårkväll

                  Skitsöta små rackare, max 5 mm stora.
                  Dom är ju så otroligt gulliga. Superrandiga nästan ända från början. Är det första ynglen på CR som du fått?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Choffe
                    • June 2005
                    • 288

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Lustigt nog har jag inte kunnat ana ögon i just körsbärsräkornas rom, bara CR, WP och tiger. Inte har jag sett att rommen ändrar färg före kläckning heller. Men det kan bero på att jag inte tittat tillräckligt noga
                    okej, för jag har en hona som gått ett tag, vet inte hur länge för jag köpte den med rom (har haft dom en vecka), men igår så var det en hona som "låtit rommen gå ner" (eller hur man säger ), och hennes rom tycker jag ser mycke blekare ut än hon som gått med rommen MINST en vecka......

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm
                    4 kar med tanganyika och räkor...

                    Kommentar

                    • Choffe
                      • June 2005
                      • 288

                      igår var alla mina crystal red o simmade omkring som galningar, ALLA var framme, vilket jag nog inte varit med om tidigare. har hört att hanarna simmar omkring ibland när dom söker efter en hona att para sig med (!?) och isf, så har jag enbart hanar!?

                      har misstänkt att det bara är hanar tidigare, men det är väll egentligen inte helt omöjligt att det bara än hanar? vore väll mer omöjligt att man har enbart honor!? för som jag förstått det så är honor mer skygga än hanarna, så därför gömmer honorna sig mera, och då är det ju bara hanar som visar sig = det är hanarna som man håvar upp......hjälp mig med mitt lilla problem

                      TACK på förhand!

                      mvh christoffer
                      Christoffer Lundholm
                      4 kar med tanganyika och räkor...

                      Kommentar

                      • ChristianM
                        • June 2006
                        • 111

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Kanske 10 mm eller så. Men det beror ju på vad köparen vill ha.
                        Tack, då är det nog läge att börja annonsera snart, ska sägas att det är 4 veckor sedan jag upptäckte dem så antagligen är de 6-7 veckor gamla eftersom det tog ett tag mellan det att mamman gjort sig av med dem tills jag upptäckte dem under en rot. Kul är det iaf, nu vet man ju att de trivs i akvariet, lite iaf

                        Kommentar

                        • Isolde81
                          • August 2006
                          • 233

                          Ursprungligen postat av Choffe
                          igår var alla mina crystal red o simmade omkring som galningar, ALLA var framme, vilket jag nog inte varit med om tidigare. har hört att hanarna simmar omkring ibland när dom söker efter en hona att para sig med (!?) och isf, så har jag enbart hanar!?
                          Du bör ju ha minst en hona som är redo att paras om hannarna ska bete sig sådär.
                          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                          Kommentar

                          • Choffe
                            • June 2005
                            • 288

                            Ursprungligen postat av Isolde81
                            Du bör ju ha minst en hona som är redo att paras om hannarna ska bete sig sådär.
                            okej, men alla som simmar omkring är väll troligtvis hanar? för alla kasnke inte simma omkring, men dom flesta
                            Christoffer Lundholm
                            4 kar med tanganyika och räkor...

                            Kommentar

                            • Neptun
                              • March 2004
                              • 719

                              Om man jämför cherry shrimp och crystal red:
                              Hur skiljer de sig i beteende, foder, odlings-svårighet?
                              "Failure does not require planning"

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Choffe
                                okej, men alla som simmar omkring är väll troligtvis hanar? för alla kasnke inte simma omkring, men dom flesta
                                Jag tror också att du har minst en parningsvillig hona eftersom alla simmar omkring. Jag tycker nog att det ser ut som om honorna också blir väldigt aktiva under dom här perioderna och visst kan dom också simma. Det kan dom göra med rom under stjärtarna också fast inte riktigt lika fort och bra som hanarna.
                                Det är den parningsvilliga honan/honorna som på något sätt sätter fart på hanarna. Antagligen släpper hon ut hormoner när det är dags.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...