Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Hur ser man skillnad på hanar och honor av WP, är det det gamla vanliga att hanen är lite mindre? För blekare kan han ju i alla fall inte vara...

    Ja, lite spetsigare hane och honans äggfläck eller i alla fall antydan till en äggfläck lyser vit. Så det syns rätt tydligt tycker jag.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      Ursprungligen postat av miiaoo
      Ja, lite spetsigare hane och honans äggfläck eller i alla fall antydan till en äggfläck lyser vit. Så det syns rätt tydligt tycker jag.
      Jo det där med äggfläcken ser jag ju naturligtvis.. Jag tänkte på när man köper dem på djuraffären, att de kanske är så unga så honorna inte har äggfläck, kan man se skillnad när de är så unga eller får man köpa ett gäng och chansa?

      (Grejen är att jag hade 10 st men 5 st dog och jag har såklart BARA honor kvar... Hade ju velat ha någon hanne till dem! )
      Min zoon

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        Vilken räka kallas för algätande räka? Den var ljus, genomskinlig, tror att jag såg lite prickar på den...inte helt säker.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          Ursprungligen postat av solbacka
          Vilken räka kallas för algätande räka? Den var ljus, genomskinlig, tror att jag såg lite prickar på den...inte helt säker.
          Tror nog det är amano-räka, såvitt jag vet så kallas då den för algätande räka.
          Min zoon

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            ok, tack tyckte de var fina men jag har problem med mitt vatten (till räkor) och så gick de i ett kar med fjärilciklider som hade vitprick.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Nitra98
              Jo det där med äggfläcken ser jag ju naturligtvis.. Jag tänkte på när man köper dem på djuraffären, att de kanske är så unga så honorna inte har äggfläck, kan man se skillnad när de är så unga eller får man köpa ett gäng och chansa?

              (Grejen är att jag hade 10 st men 5 st dog och jag har såklart BARA honor kvar... Hade ju velat ha någon hanne till dem! )

              Aha, då har du hamnat i samma sits som mig när jag ville ha tag på en glasräks-hane. Omöjligt att se innan dom är könsmogna.

              Jag tror tyvärr att man måste chansa. Då får man ju fler räkor samtidigt..
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Nitra98
                Jo det där med äggfläcken ser jag ju naturligtvis.. Jag tänkte på när man köper dem på djuraffären, att de kanske är så unga så honorna inte har äggfläck, kan man se skillnad när de är så unga eller får man köpa ett gäng och chansa?

                (Grejen är att jag hade 10 st men 5 st dog och jag har såklart BARA honor kvar... Hade ju velat ha någon hanne till dem! )
                Du får försöka välja dom största du ser utan äggfläckar. Honorna får äggfläckar när dom är ganska små.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Jag var nog lite otydlig , förlåt... Det är drd:s räkor jag fotat... Mina går i en rund kupa och att få dem att fastna på bild är ...*hm*... jäkligt svårt; rund kupa, svart-vit sand..... Men en vacker dag så...
                  Hum ja... trodde det var dina humlor och tänkte: Sjutton, dom är ju lika snygga som drds humlor, och det var dom
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    Aha, då har du hamnat i samma sits som mig när jag ville ha tag på en glasräks-hane. Omöjligt att se innan dom är könsmogna.

                    Jag tror tyvärr att man måste chansa. Då får man ju fler räkor samtidigt..
                    Ja, det kan ju i och för sig aldrig vara fel!

                    Sonja: Tack för tipset, det ska jag prova! Har inte tänkt på att äggfläckarna kanske kommer tidigt!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      Lägger upp några bilder på våra humlor. De har inte lika breda färgband som drd:s. Två av dem har det men mankan inte beskylla dem för att vara linslusar direkt. Bilderna är riktigt dåliga men på en av bilderna ser man hur en av humlorna har ljusare färg. På bilden ser den rödaktig ut men i verkligheten är den brunaktigare. Har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det, helst skulle jag bara vilja ha de breda ränderna kvar men de är ju inte sååå lätta att komma över...
                      Bifogade filer
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Lägger upp några bilder på våra humlor. De har inte lika breda färgband som drd:s. Två av dem har det men mankan inte beskylla dem för att vara linslusar direkt. Bilderna är riktigt dåliga men på en av bilderna ser man hur en av humlorna har ljusare färg. På bilden ser den rödaktig ut men i verkligheten är den brunaktigare. Har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det, helst skulle jag bara vilja ha de breda ränderna kvar men de är ju inte sååå lätta att komma över...
                        Jag har två olika grupper med humlor som jag inte är helt säker på är samma. Så dom får inte gå ihop. En av grupperna har två individer med mer bruna än svarta band precis som dina.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag har två olika grupper med humlor som jag inte är helt säker på är samma. Så dom får inte gå ihop. En av grupperna har två individer med mer bruna än svarta band precis som dina.
                          Ja jisses vad många räkakvarier jag behöver ! Jag såg inte att de hade så smala ränder när jag köpte dem, dessa påminner mer om Crystal red i teckningen än mina ursprungliga två humlor. Lennie tjatar om att han skall ha yngelakvarier till snäcklekarna men jag ser inte att det behovet är lika stort ! Bytte precis vatten hos dem och satte nästan hjärtat i halsgropen när jag såg två "lik" åka med vattenströmmen. Men , puh!, det var bara skalen. Klart de har ömsat!!
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            Usch vad jobbigt det är när ni lägger in så mycket fina bilder på superfina räkor.. Blir ju jättesvårt att övertala sambon om att jag behöver MINST 73 kar till hemma...
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • becky_be
                              • August 2005
                              • 473

                              Ja, det där ha begäret känner jag igen. Leter hela tiden efter bättre begagnade akvarium. Är för snål för att köpa nya för flera tusen när man kan hitta gamla för nån hundralapp.

                              Och nu måste jag ha minst 2 till akvarium, så jag kan införskaffa mig fler räksorter!
                              @-{-{--
                              Rebecca

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                Ursprungligen postat av becky_be
                                Ja, det där ha begäret känner jag igen. Leter hela tiden efter bättre begagnade akvarium. Är för snål för att köpa nya för flera tusen när man kan hitta gamla för nån hundralapp.

                                Och nu måste jag ha minst 2 till akvarium, så jag kan införskaffa mig fler räksorter!
                                Ja, suck...Pengarna har jag, men sambon säger stopp...Han tycker det börjar likna en akvarieaffär som det är...
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...