Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    Ursprungligen postat av Lenmar
    Jag tycker det är omöjligt att veta vad som är tillräckligt till 150 räkor! Jag skall rensa ut lite grand nån dag, dvs minska beståndet, då vet jag att det brukar bli bättre. De tar bitar från växterna, man har en chans att stoppa deras framfart så det är nog bara att köra på med körsbärena för din del!! Själv har jag jobbat så mycket det sista och missat att mata dem några dagar å då är de snabba som fanken att knapra hål i spikbladen och balansae-cryptosarna. Så länge de inte är så många är det ingen fara det är just nu de är så extremt många bara. Hade planer på att spara dem till GCG-auktionen i november men som det ser ut nu så får jag nog "gallra" lite tidigare...
    bara slänga ner ett gäng i ett nytt kar...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av drd
      Jag såg minsann igårkväll att mina randiga små räkor jag köpte i tyskland på mässan släpade på smått

      2 st. som hade ägg under skalet så nu e där mini på G
      Oj, oj GRATTIS!!!
      Hoppas det blir smått då, dom går fyra veckor med rommen
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Anjodar
        • January 2006
        • 80

        Mina White Pearl har åxå fått bäbisar. Jag räknade till över 50 st och de har fortfarande rom.... Det börjar att bli oroväckande många nu för mitt lilla akvarium.

        Verkligheten är en föreställning,
        en tankeform

        Kommentar

        • Anjodar
          • January 2006
          • 80

          Jag har ett 27l som är igång men inga inneboende i det. Det var tidigare några guppies där. Nu funderar jag på att skaffa en ny sort räkor. Ska jag låta några fiskar gå där ett tag innan de nya räkorna flyttar in, eller går det bra att släppa ner räkor direkt. Jag har bytt del av vatten samtidigt som jag bytt i de andra akvarierna. Hade tidigare tigerräkor tillsammans med Endlers men de dog en efter en :-(
          Vilka är lättast (mindre svåra) Tiger eller Humlor?? Jag är så sugen på humlor... Finns de fortfarande på Södermalms Akvarieaffär???

          Verkligheten är en föreställning,
          en tankeform

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            Släppte nyss ner ett stänktetra par i räkkaret som jag köpte idag

            Hoppas det går bra för stänktetrorna är rätt snälla av sig ju....
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av drd
              Släppte nyss ner ett stänktetra par i räkkaret som jag köpte idag

              Hoppas det går bra för stänktetrorna är rätt snälla av sig ju....
              Var det stänktetrorna eller räkkaret du köpte idag?
              Hoppas du inte stoppade ner tetrorna till dom vackra humlorna. Du ska vara riktigt rädd om dom och får du räkyngel ska du vara väldigt rädd om dom också. Blir ev yngel lika vackra som dom vuxna finns nog många intresserade som ställer sig i kö
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Anjodar
                Jag har ett 27l som är igång men inga inneboende i det. Det var tidigare några guppies där. Nu funderar jag på att skaffa en ny sort räkor. Ska jag låta några fiskar gå där ett tag innan de nya räkorna flyttar in, eller går det bra att släppa ner räkor direkt. Jag har bytt del av vatten samtidigt som jag bytt i de andra akvarierna. Hade tidigare tigerräkor tillsammans med Endlers men de dog en efter en :-(
                Vilka är lättast (mindre svåra) Tiger eller Humlor?? Jag är så sugen på humlor... Finns de fortfarande på Södermalms Akvarieaffär???
                Har du inget levande alls i karet, inte ens snäckor? I så fall borde du låta några fiskar gå där en tid innan du stoppar ner räkor. Hm... vilken som är minst knepig av tiger och humla... tror nog att humla är knepigare, i alla fall att föröka. Men tiger verkar lite extra känsliga när man flyttar dom. Men när dom anpassat sig så funkar dom bättre än humlorna hos mig.

                Det var ett tag sen jag var på Södermalms Akvarieaffär så jag vet inte hur mycket olika räkor Janne har nu. Men det går ju alltid att beställa genom honom om det man vill ha finns på beställningslistan.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Janne sa sist jag var där för 2 veckor sen att han inte vill ta hem humlor eftersom dom bara dör.
                  Kanske gör han ett undantag men det är väl bara att fråga honom antar jag.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Jo det har varit mycket problem med dom vid leveranserna.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      bara slänga ner ett gäng i ett nytt kar...
                      Jesus man.... Du vet ju precis hur mycket plats vi har så det var en elak kommentar!!
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Var det stänktetrorna eller räkkaret du köpte idag?
                        Hoppas du inte stoppade ner tetrorna till dom vackra humlorna. Du ska vara riktigt rädd om dom och får du räkyngel ska du vara väldigt rädd om dom också. Blir ev yngel lika vackra som dom vuxna finns nog många intresserade som ställer sig i kö
                        Jo jag stoppa ner tetrorna i räkkaret men det kanske var en dum idé ???
                        Isåfall så åker dom upp så fort jag ser dom röra en miniräka
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Var det stänktetrorna eller räkkaret du köpte idag?
                          Hoppas du inte stoppade ner tetrorna till dom vackra humlorna. Du ska vara riktigt rädd om dom och får du räkyngel ska du vara väldigt rädd om dom också. Blir ev yngel lika vackra som dom vuxna finns nog många intresserade som ställer sig i kö
                          Drds fina svartvita räkor är nog inga humlor utan black&white biräkor i så kallad japankvalité. Om inte flera på Duisburgresan har köpt samma räkor så är du nog ensam om dessa djur i hela Sverige (bortsett från mig - men jag räknas inte riktig eftersom jag inte lyckas att hålla de vid liv i mit förbaskade räkodyglige vatten - grrrr).

                          Jag tycker att du (drd) absolut INTE skall släpper något annat än möjligtvis CRs i samma fina kvalite för att bygga upp en riktig fin Japanstamm. Men tror inte heller att såna finns i Sverige - än. Var rädd om de - framförallt nu när de ha rom! Det är som att köra Rolls Royce med sommardäck mitt i vintern... Eller att släpper ner några pirayas till dina fina dicus

                          Hejhopp. Ralp
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            Ursprungligen postat av ralp
                            Drds fina svartvita räkor är nog inga humlor utan black&white biräkor i så kallad japankvalité. Om inte flera på Duisburgresan har köpt samma räkor så är du nog ensam om dessa djur i hela Sverige (bortsett från mig - men jag räknas inte riktig eftersom jag inte lyckas att hålla de vid liv i mit förbaskade räkodyglige vatten - grrrr).

                            Jag tycker att du (drd) absolut INTE skall släpper något annat än möjligtvis CRs i samma fina kvalite för att bygga upp en riktig fin Japanstamm. Men tror inte heller att såna finns i Sverige - än. Var rädd om de - framförallt nu när de ha rom! Det är som att köra Rolls Royce med sommardäck mitt i vintern... Eller att släpper ner några pirayas till dina fina dicus

                            Hejhopp. Ralp
                            sluta späda på hans EGO nu ralp...
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Choffe
                              • June 2005
                              • 288

                              Ursprungligen postat av ralp
                              Drds fina svartvita räkor är nog inga humlor utan black&white biräkor i så kallad japankvalité.
                              jag sökte på "biräka" på google och då visade det sig att simontorp har såna, men på bilden är dom självklart inte lika fina som drd:s men jag vet ju inte om det är samma räkart! men jämför man drd:s "biräka" med simontorps "biräka" så skulle det faktiskt kunna vara samma art.........

                              enligt simontorp så heter den Neocardinal sp.....

                              mvh christoffer
                              Senast redigerad av Choffe; 04 November 2006, 11:18.
                              Christoffer Lundholm
                              4 kar med tanganyika och räkor...

                              Kommentar

                              • Choffe
                                • June 2005
                                • 288

                                söker man på det latinska namnet så visas massor olika räkarter, typ alla som finns känns det som, men denhär bilden fanns bla.....


                                mvh christoffer
                                Christoffer Lundholm
                                4 kar med tanganyika och räkor...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...