Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    men det borde väll göra nån bra grejj typ starkare teckning, liksom om det endå är ett speciellt foder till räkor så borde väll det vara allt som en räka behöver. om dom skulle få till exempel ciklidmat så borde ju inte det vara lika bra!? jag kanske "resonerar" lite konstigt, vad vet ja.....men det borde ju vara bättre för räkorna!?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Choffe
      men det borde väll göra nån bra grejj typ starkare teckning, liksom om det endå är ett speciellt foder till räkor så borde väll det vara allt som en räka behöver. om dom skulle få till exempel ciklidmat så borde ju inte det vara lika bra!? jag kanske "resonerar" lite konstigt, vad vet ja.....men det borde ju vara bättre för räkorna!?

      mvh christoffer
      Nej du resonerar inte konstigt. Men det finns ett fakta till... pengar. Räkor är ju lite nytt och det kommer märkliga och snygga färgvarianter som kostar jättemycket. Om folk är villiga att betala massor för att köpta räkor betalar de säkert massor för specialfoder även om det inte är nödvändigt. Så tror jag tillverkare kan resonera lite grand. Eller det är i alla fall sunt att vara lite skeptisk.
      Matar man med olika typer av mat täcker man säkert upp alla behov de har, dom är ju allätare. Men det är förstås väldigt lätt att mata med ett specialfoder, då behöver man kanske inte fundera på om dom skulle behöva annat också.
      När det gäller färgen på räkorna så tror jag nog att aveln är viktigare. Fast en räka som mår riktigt dåligt är nog inte klar och snygg i färgen. Men du får inte mer vitt i teckningen på en CR med "dåliga" anlag om du ger den specialfoder anser jag.

      Allt jag nu skriver är bara sånt jag tror. Om någon annan har andra ideér om det här så snälla skriv lite om det
      Vi behöver lära oss mycket mer om räkorna
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        Jag planerar att dra igång ett akvarium med mycket växter och mycket räkor.
        Frågan är bara, finns det räkor som äter växter och därmed bör undvikas?
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          Ursprungligen postat av Neptun
          Jag planerar att dra igång ett akvarium med mycket växter och mycket räkor.
          Frågan är bara, finns det räkor som äter växter och därmed bör undvikas?
          Mina 150 körsbär (ja, de var bara 10 från början ) är riktigt duktiga på att "beskära" spikblad och cryptocoryne var balansea (-ae?) när jag inte matar ordentligt!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Lenmar
            Egentligen är det väl lite lyx att köpa eget foder till räkorna när de äter allt ändå? Jag har skrivit tidigare i tråden om JBL:s foder. Just nu har jag extremt mycket räkor i mina burkar men om jag skall tillskriva JBLprawn äran vette tusan? Det verkade starta nån vecka efter jag började mata med deras foder. Jag tror inte det har nån betydelse egentligen.
            Nu är det ju trots allt som så att olika fiskar och räkor äter olika slags foder så det är ju inte fel att framställa foder för varje grupp.
            Men det klart hittar man ett foder för en typ av fiskar som äter samma typ av foder som räkorna så borde det funka bra också. Detta dock bara föustatt att det i räkfodret inte tillsätts något extra för att underlätta skalömsning (har inte en susning om så är fallet).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              Ursprungligen postat av Lenmar
              Köpte detta fodret när jag var i Tyskland och räkorna verkligen älskar det!! Små fasta kulor som de tar upp "i sina händer" och sedan springer iväg med likt små hundar med eget tuggben ! Löser upp sig långsamt och ska enligt tillverkaren hålla vattenvärdena stabila. Jättenöjd med fodret. Vad jag kan se så verkar de små liven föröka sig bättre sedan jag började använda det för tre veckor sedan. Har aldrig sett så många romfyllda honor förut!!
              Hej Kjell!
              Var ju tvungen att "neutralisera" mitt tidigare "Hallelujah"-inlägg, se ovan.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nu är det ju trots allt som så att olika fiskar och räkor äter olika slags foder så det är ju inte fel att framställa foder för varje grupp.
                Men det klart hittar man ett foder för en typ av fiskar som äter samma typ av foder som räkorna så borde det funka bra också. Detta dock bara föustatt att det i räkfodret inte tillsätts något extra för att underlätta skalömsning (har inte en susning om så är fallet).
                Ja just det ja, det tänkte jag inte på. Om fodret skulle underlätta skalömsningen är det ju väldans bra. Fast småräkor, Caridina/Neocaridina, verkar rätt problemfria med det. Men dom större sorterna verkar kunna få problem.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Choffe
                  • June 2005
                  • 288

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Nej du resonerar inte konstigt. Men det finns ett fakta till... pengar. Räkor är ju lite nytt och det kommer märkliga och snygga färgvarianter som kostar jättemycket. Om folk är villiga att betala massor för att köpta räkor betalar de säkert massor för specialfoder även om det inte är nödvändigt. Så tror jag tillverkare kan resonera lite grand. Eller det är i alla fall sunt att vara lite skeptisk.
                  Matar man med olika typer av mat täcker man säkert upp alla behov de har, dom är ju allätare. Men det är förstås väldigt lätt att mata med ett specialfoder, då behöver man kanske inte fundera på om dom skulle behöva annat också.
                  När det gäller färgen på räkorna så tror jag nog att aveln är viktigare. Fast en räka som mår riktigt dåligt är nog inte klar och snygg i färgen. Men du får inte mer vitt i teckningen på en CR med "dåliga" anlag om du ger den specialfoder anser jag.

                  Allt jag nu skriver är bara sånt jag tror. Om någon annan har andra ideér om det här så snälla skriv lite om det
                  Vi behöver lära oss mycket mer om räkorna
                  okej, att tex CR skulle få ett bredare vita band hade jag inte tänkt mig för det beror ju på föräldrarna, men att dom kanske skulle få lite starkare färg...

                  tack för alla svar jag fått!

                  mvh christoffer
                  Senast redigerad av Choffe; 01 November 2006, 09:31.
                  Christoffer Lundholm
                  4 kar med tanganyika och räkor...

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Choffe
                    okej, att tex CR skulle få ett bredare vita band hade jag inte tänkt mig för det beror ju på föräldrarna, men att dom kanske skulle få lite starkare färg...

                    tack för alla svar jag fått!

                    mvh christoffer
                    Jag vet ju inte säkert förstås, bara gissar vilt Vi får väl prova oss fram och redovisa vad vi kommer fram till
                    Det är ju ett enkelt sätt att mata i alla fall och jag använder räkpellets ihop med annat.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      Vilket ph ska räkor gå i? Det står säkert i denna tråd men den är lite för lång...Jag har räkfunderingar och då körsbärsräkor De är så fina. Vilka kompisar är lämpliga? Små tetror?
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Just körsbär hör till dom mest tåliga så har du inte toksurt eller jättehårt vatten så ska det funka.
                        Egentligen behöver dom inga kompisar. Men det är många som har räkor med små små fiskar med små munnar. Körsbären förökar sig lätt och yngeln är ca 2-3 mm långa. Så dom blir väldigt lätt levandefoder åt fiskar. Men har man mycket växter brukar en hel del kunna klara sig.
                        Jag har små dvärgrasboror som Boraras maculatus och brigittae ihop med lite räkor och det funkar bra.
                        Du kan ju börja med enbart räkor i ett mindre kar och se om du verkligen tycker du ska ha fisk med dom lite senare. Räkorna kan bli lite mer skygga med fisk som sällskap.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          Kanske ska man köpa ett litet akvarie till? Min man får nog spel då Ett litet att ha på toa? Så kan jag göra om 100l till snäcklekare....
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            Skit nu fick jag reda på att räkor är mycket känsliga för nitrat? Är det sant?
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              ja
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              • solbacka
                                • January 2004
                                • 3952

                                trist, får lägga mina räktankar åt sidan då
                                350l Diskus 275l SA växt
                                100l tanganynika
                                Min dagbok Mina bilder
                                Min alldeles egna zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...