Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    En affär hade blå räkor med röd rygg. Han visste inte vad för sort vet ni?

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      Ursprungligen postat av miiaoo
      Själv så är jag inte så svag för dom blå, men denna:



      Den ger mig ett sjukt STORT habegär!!! Så jäk-a snygg!!!!
      Undrar om den nånsin kommer att gå att få tag på?
      Jag får hålla med om att denna var snyggare emot den hel blå faktiskt. Den som sonja visade upp tycker jag är lite läskig av någon orsak.
      //Linda

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Choffe
        asså är jag trög lr? det är väll tigerräkor? men dom är ju knappt lika dessa! http://www.petshrimp.com/tigershrimp.html

        mvh christoffer
        Jo det ska vara tigerräkor. Jag har precis läst om tigerräkor att dom är väldigt variabla i utseendet helt naturligt så med lite noggrann avel ska man kunna plocka fram lite andra utseenden/färgnyanser.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Choffe
          asså är jag trög lr? det är väll tigerräkor? men dom är ju knappt lika dessa! http://www.petshrimp.com/tigershrimp.html

          mvh christoffer
          Jag kom på en sak till. Jag har fått två kullar från samma tigerräkshona. Hon kommer från samma ställe/sändning som de två möjliga hanar som parat sig med henne och hon hade rätt dåliga ränder själv medan hanarna var riktigt snygga.
          Ynglen i dom kullarna har nu börjat få rom själva så dom är rätt stora, fast inte riktigt fullvuxna än. Dom "ynglen" är otroligt variabla i färgen. Allt från enfärgat ljusrosa/beige till väldigt starkt färgade med ordentligt svarta ränder och en snygg rand utefter ryggen. Jag ska fota dom olika varianterna när jag hinner och lägga upp så får du/ni se.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            hur e det med inavel på räkor
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • Choffe
              • June 2005
              • 288

              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag kom på en sak till. Jag har fått två kullar från samma tigerräkshona. Hon kommer från samma ställe/sändning som de två möjliga hanar som parat sig med henne och hon hade rätt dåliga ränder själv medan hanarna var riktigt snygga.
              Ynglen i dom kullarna har nu börjat få rom själva så dom är rätt stora, fast inte riktigt fullvuxna än. Dom "ynglen" är otroligt variabla i färgen. Allt från enfärgat ljusrosa/beige till väldigt starkt färgade med ordentligt svarta ränder och en snygg rand utefter ryggen. Jag ska fota dom olika varianterna när jag hinner och lägga upp så får du/ni se.
              okej, tack för svaret. ser fram mot bilderna

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm
              4 kar med tanganyika och räkor...

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av Sonja
                ....sådana tror jag att jag såg i kungsbacka för några veckor sedan....50:- stycket....attans att jag inte köpte några.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  Ursprungligen postat av tummen
                  ....sådana tror jag att jag såg i kungsbacka för några veckor sedan....50:- stycket....attans att jag inte köpte några.....
                  spelar väl ingen roll om man inte får blå offspring på dom.. :/
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Choffe
                    • June 2005
                    • 288

                    vilket är bäst?

                    är det nån som har provat både "aquatic nature shrimp" och "JBL novoprawn" och kan säga vilket som är bäst?

                    aquatic....:http://www.guldfisken.se/beta/catalo...4269ba29ea80cd
                    JBL....:http://www.aquaristikshop.com/cgi-bi...sZ3DQ3c9YA1ntQ

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm
                    4 kar med tanganyika och räkor...

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag har testat Aquatic natures räkfoder och det gillar mina räkor väldigt mycket, men har hittills inte hittat JBLs räkfoder.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Choffe
                        • June 2005
                        • 288

                        okej, jag kommer troligtvis i veckan köpa något av dessa foder, men vet inte vilket....

                        jag kollade bara med lite olika affärer och då var det en som kunde ta hem JBL och en som oftast hade "aquatic" hemma...

                        sonja; har du märkt nån skillnad när du började med fodret? har hört att det bla gör att dom förökar sig snabbare, starkare teckning mm.

                        mvh christoffer
                        Christoffer Lundholm
                        4 kar med tanganyika och räkor...

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Choffe
                          okej, jag kommer troligtvis i veckan köpa något av dessa foder, men vet inte vilket....

                          jag kollade bara med lite olika affärer och då var det en som kunde ta hem JBL och en som oftast hade "aquatic" hemma...

                          sonja; har du märkt nån skillnad när du började med fodret? har hört att det bla gör att dom förökar sig snabbare, starkare teckning mm.

                          mvh christoffer
                          Nej jag har inte matat med fodret tillräckligt länge för att märka någon skillnad än. Sen så matar jag inte enbart med det utan ger annat också.

                          Men om nu mina nyaste humleräkor skulle börja föröka sig så tror jag fodret gjort stor nytta. Men dom humlorna är lite för små än, fast dom växer på rätt bra.

                          Det var trevligt att läsa att det finns butiker som kan ta hem JBLs räkfoder. Jag ska kolla upp det här där jag bor också.
                          Vet att Lenmar matar med det och hennes räkor älskar fodret.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            Ursprungligen postat av Choffe
                            ... sonja; har du märkt nån skillnad när du började med fodret? har hört att det bla gör att dom förökar sig snabbare, starkare teckning mm.
                            Jag matar med JBLs Novoprawn och visst tycker mina räkor om det. Men det gör de om det mesta. Man skall inte förvänta sig några under med detta foder tycker jag ...

                            Hejhopp. Ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av ralp
                              Jag matar med JBLs Novoprawn och visst tycker mina räkor om det. Men det gör de om det mesta. Man skall inte förvänta sig några under med detta foder tycker jag ...

                              Hejhopp. Ralp
                              Det är kloka ord Räkor äter ju det mesta med god aptit och har man problem med t ex överlevnad tror jag inte man löser det med specialfoder.
                              Däremot skulle det kunna stärka en räkhona så hon inte dör då hon ska få ner rommen. Jag gissar och funderar hej vilt nu, men det verkar vara så att humleräkorna har svårt att få fram yngel. Jag tänker i alla fall testa med breviatahumlorna och se hur det funkar för dom när jag ger dom mest av räkfodret och lite annat.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Lenmar
                                • February 2004
                                • 6154

                                Egentligen är det väl lite lyx att köpa eget foder till räkorna när de äter allt ändå? Jag har skrivit tidigare i tråden om JBL:s foder. Just nu har jag extremt mycket räkor i mina burkar men om jag skall tillskriva JBLprawn äran vette tusan? Det verkade starta nån vecka efter jag började mata med deras foder. Jag tror inte det har nån betydelse egentligen.
                                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...