Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    Ursprungligen postat av ralp
    Jag fattar inte vad du menar?!
    Jo, jag menar att WP går bra med CR så länge RC inte är med och tvärtom. Den ena går bra med CR så länge den andra inte också är med. Blev det klarare eller är det jag som vanligt som rabblar på hälften av det jag tänker?

    Ursprungligen postat av ralp
    p.s.: Hälsa gladherta
    Det blir nog hennes mamma jag får träffa på, har inte så många timmar på mig i sthlm, så de är snälla och möter upp mig på centralen. *ser fram emot måndag*
    @-{-{--
    Rebecca

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av becky_be
      Ser ut som om jag har fastnat i räkträsket också. Har införskaffat mig Cherry Red i ett kar. Och nu till veckan när jag tar mig ner till Stockholm en sväng, har jag tur och får köpa några andra räkor av gladhertha
      Grattis till räkträsket
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Räkrom

        Nu har jag en fin tigerhona med rom som kläcks när som helst. Man ser t.o.m räkynglens ögon genom äggskalet nu.

        Sen så har en av Burmaräkorna fått ner rommen och den är pytteliten. Dom ska inte behöva bräck/saltvatten, men rommen är ju så himla pyttig. Blir det yngel så blir dom inte stora precis... men många

        Om man förstorar bilderna syns det bättre.
        Bifogade filer
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Ursprungligen postat av Sonja
          Sen så har en av Burmaräkorna fått ner rommen och den är pytteliten. Dom ska inte behöva bräck/saltvatten, men rommen är ju så himla pyttig. Blir det yngel så blir dom inte stora precis... men många

          Ja, det var rackarns vad många romkorn hos burman. Så ser mina glasräkor ut också när dom bär på rom! Supermånga..

          Jag har ett helt gäng RC med rom nu. Det kommer att bli en enorm poulation på en gång här. Så det verkar som om dom trivs.

          Granulatet som Janne Wester säljer är populärt kan jag ju säga. Han hade slut när jag var där men jag fick pyttelite ur hans egen burk som "prov". Det gillar räkorna kan jag säga..

          Skumt nog så har inte en enda av mina CR rom ännu. Jag har ju haft en hona med rom , men hon dog. Men nu är dom ca 8 st och har bott ihop i flera månader så kanske snart..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            Ursprungligen postat av miiaoo
            Granulatet som Janne Wester säljer är populärt kan jag ju säga. Han hade slut när jag var där men jag fick pyttelite ur hans egen burk som "prov". Det gillar räkorna kan jag säga..
            Vad är det för granulat? Låter som nåt jag genast måste köpa!
            Min zoon

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Vet du vad jag märkt, och hört från andra, när jag tänker efter. Att när man flyttar CR så kan dom avstanna med att föröka sig, och lägga mer energi på att växa mer. Jag tycker det verkar som om det kan bli så när man flyttar dom till mycket större kar än dom gått i tidigare.
              Jag vet att Christer på Lagret råkade ut för det då han flyttade hela CR-gänget till stora diskkaret och jag råkade ut för samma när jag flyttade mina från lilla 37-liters till 120-liters. I lilla karet hade dom förökat sig bra, men när jag flyttade dom dröjde det rätt så länge innan det hände något igen. Nu verkar var och varannan hona där ha rom.
              Samma då jag flyttade tigrar från det pyttelilla 10-liters till 37-liters. Jag tror det är en första kull på gång där nu.
              Körsbären verkar iofs inte lika kinkiga.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Nitra98
                Vad är det för granulat? Låter som nåt jag genast måste köpa!
                Jag har inte burken här just nu men den är av märket Aquatic Nature och är ett specialfoder för räkor. Burken innehåller 35 gram, tror jag det var. Men det är drygt, kompakta små grönaktiga pellets som räkorna älskar att släpa iväg och gömma sig med.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  Finns något liknande från JBL som heter Novo Prawn.

                  Hejhopp. R
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    Tack både ralp och Sonja, ska kolla vad "min" djuraffär har hemma!
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av ralp
                      Finns något liknande från JBL som heter Novo Prawn.

                      Hejhopp. R
                      Har du sett det i någon butik i Sverige?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Tack både ralp och Sonja, ska kolla vad "min" djuraffär har hemma!
                        Om inte butiken har inne kanske dom kan beställa ifall dom säljer av den tillverkaren. Den jag hittade finns i alla fall på beställningslistor för "min" butik tog hem åt mig.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • fairing
                          • October 2003
                          • 574

                          hallå sonja kan du sätta upp en bild på hur dina akvarium är inredda som du har räkor i så man vet på ett ungefär hur ett räkkvarium ska se ut
                          www.akvarietorget.se

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av fairing
                            hallå sonja kan du sätta upp en bild på hur dina akvarium är inredda som du har räkor i så man vet på ett ungefär hur ett räkkvarium ska se ut
                            Jag har fotat tre av karen och lagt upp i guldmedlemmarnas akvarium. Du hittar väl mina enklast om du går in på min profilsida. Då ligger dom längst ner.
                            Sen kan du söka efter skaldjursakvarium på guldmedlemmarnas akvariesida och hitta fler.
                            Men jag ska lägga upp fler av mina så småningom har jag tänkt.
                            Senast redigerad av Sonja; 25 October 2006, 21:08.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • becky_be
                              • August 2005
                              • 473

                              Ni som kör tekniklösa räkakvarium, hur gör ni? Alltså, byter ni vatten varje dag? Kör ni med syretabletter? Osv. Vet inte om jag ska skaffa pump till mitt 12 liters eller om jag ska köra det tekniklöst. Alla tips och rekommendationer är välkommna!
                              @-{-{--
                              Rebecca

                              Kommentar

                              • miluhe
                                • June 2006
                                • 2090

                                i mitt lilla 27l hade jag red cherry räkor. Det var jämt fullt med alger trots regelbunda vattenbyten och inbyggd pump. Jag fick i även en massa sniglar räkorna trivdes men det var aldrig fint.
                                Jag tröttnade och räkorna fick flytta till neontetrorna i ett större där de också trivs.
                                Jag funderar att starta upp det lilla igen med någon sorts räkor men hur göra så inte algerna tar överhanden igen? Man vill ju både att räkorna trivs + att karet är fint.

                                Mvh Cecilia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...