Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    Tack för svaren, det lutar väl åt jag börjar utan filter. I värsta fall är det ju bara köpa ett om jag skulle märka att det behövs.
    The Zone

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Precis så gjorde jag ganska nyligen. Startade ett litet, litet kar på ca 10 liter som jag placerade sex tigerräkor i. Jag hade ingen filtrering, bara en luftsten för att få lite cirkulation på vattnet. Har massor av växter i alla kar och så posthornssnäckor som är suveräna på att hålla småkar i balans.

      Efter en tid så fick jag två kullar tigeryngel, och då dök det upp infusorier i vattnet. Jag har aldrig haft det tidigare. Räkorna mådde ju inte dåligt av det men det var trist när det var så mjölkigt.
      Till sist satte jag i Jebos minsta ryggsäcksfilter med lite filtermatta som förfilter på utsuget och extra filtervadd inne i "ryggsäcken". Efter två dagar var alla spår av infusorier borta. Jag blev väldigt förvånad för jag trodde inte dom skulle försvinna så lätt.
      Nu har jag flyttat bort en massa tigrar så det är lite mindre med räkor i det lilla karet. Men det funkar jättebra fortfarande.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Choffe
        • June 2005
        • 288

        snoja, tror du nämnde nåt om att akvariumet "håller sig i bättre kondition" om man har snäckor i!? men det ska väll funka bra utan? eller är det extra bra om man har räkor i små kar?

        bara undra /christoffer
        Christoffer Lundholm
        4 kar med tanganyika och räkor...

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Jag var väldigt skeptisk mot alla snäckor tidigare. Men efter att ha blivit övertalad att börja med posthornssnäckor vill jag inte vara utan dom. Det är helt suveränt vad mycket nytta dom gör. Käkar både olika matrester, växtdelar/blad som håller på att säcka ihop och lite alger. det är ju just de minsta karen som brukar vara svårast att få balans i. Jag har inga problem med det längre efter jag börjat med snäckor.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            två räkkar

            Ursprungligen postat av Choffe
            sonja, kan inte du lägga in lite bilder på dina räkkar?

            mvh christoffer
            Här kommer bilder på två av mina räkkar. Dom är på 18 liter och det ena bor det WP-räkor i och det andra humleräkor och några prickiga blåögonungfiskar som ska flyttas snart.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Sonja; 14 October 2006, 19:56.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              Sonja: Vad är det för mått på de karen? Riktigt fina är de!
              //Linda

              Kommentar

              • ChristianM
                • June 2006
                • 111

                Lägger in en liten fråga i den här tråden. Har ni någon erfarenhet av att sälja räkor antingen via den här sidan eller på diverse fiskauktioner ? Upptäckte ett gäng småttingar idag när jag lyfte på en rot och de kommer jag troligen att behålla men sedan har jag tillräckligt, men det lär inte räkorna bry sig om Jag vill ju inte 'spela gud' utan låta nästa kull växa upp till fina räkor som jag sen kan se till hamnar i ett annat akvarium där de får det bra Vad brukar priserna ligga på ?

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av ChristianM
                  Lägger in en liten fråga i den här tråden. Har ni någon erfarenhet av att sälja räkor antingen via den här sidan eller på diverse fiskauktioner ? Upptäckte ett gäng småttingar idag när jag lyfte på en rot och de kommer jag troligen att behålla men sedan har jag tillräckligt, men det lär inte räkorna bry sig om Jag vill ju inte 'spela gud' utan låta nästa kull växa upp till fina räkor som jag sen kan se till hamnar i ett annat akvarium där de får det bra Vad brukar priserna ligga på ?
                  Fiskauktioner kan vara svårt. Det beror på hur mycket folk det är på auktionen som vet något om räkor.
                  Dom som lägger ut annonser här på Zoopet får mycket svar av intresserade. Priset beror på vad det är för sort. Körsbär är väl den som är billigast.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Linda_A
                    Sonja: Vad är det för mått på de karen? Riktigt fina är de!
                    Jag lade ut ett av dom bland medlemmarnas akvarier nyss. Blev rätt förvånad när jag mätte det och räknade ut hur många liter det var på, bara ca 18 liter. Trodde det var på 26.
                    Måtten är 25x25x30 och då är det djupet som är 30 så dom passar på ett 30 cmhyllplan.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • ChristianM
                      • June 2006
                      • 111

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Fiskauktioner kan vara svårt. Det beror på hur mycket folk det är på auktionen som vet något om räkor.
                      Dom som lägger ut annonser här på Zoopet får mycket svar av intresserade. Priset beror på vad det är för sort. Körsbär är väl den som är billigast.
                      Ah, glömde skriva vilken sort det är, Crystal Red har jag. Det är väl inte helt riskfritt att skicka räkor så jag får väl hoppas på att intresset för Crystal Red är stort i Stockholmsområdet när det väl är dags

                      Kommentar

                      • Choffe
                        • June 2005
                        • 288

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jag lade ut ett av dom bland medlemmarnas akvarier nyss. Blev rätt förvånad när jag mätte det och räknade ut hur många liter det var på, bara ca 18 liter. Trodde det var på 26.
                        Måtten är 25x25x30 och då är det djupet som är 30 så dom passar på ett 30 cmhyllplan.
                        tjena va litet! eller..mitt kar är 25x25x30 cm men:P ditt ser ut att vara mycket större än det är! blev helt paff!

                        mvh christoffer
                        Christoffer Lundholm
                        4 kar med tanganyika och räkor...

                        Kommentar

                        • Linda_A
                          • March 2005
                          • 1479

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag lade ut ett av dom bland medlemmarnas akvarier nyss. Blev rätt förvånad när jag mätte det och räknade ut hur många liter det var på, bara ca 18 liter. Trodde det var på 26.
                          Måtten är 25x25x30 och då är det djupet som är 30 så dom passar på ett 30 cmhyllplan.

                          Det låter riktigt intressant, mycket snyggare än det plats akvariumet som jag har på 18 liter.
                          //Linda

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Det börjar nog bli alldeles för kallt att skicka nu. Ska bli frost nästa vecka har jag hört.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Choffe
                              tjena va litet! eller..mitt kar är 25x25x30 cm men:P ditt ser ut att vara mycket större än det är! blev helt paff!

                              mvh christoffer
                              Jag blev förvånad själv att dom (har tre såna) bara är på 18 liter. Inredningen gör mycket tror jag.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • drd
                                • March 2004
                                • 5586

                                Är det bara jag som har 125 liter till räkor ?
                                Bifogade filer
                                ________________________________________________

                                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...