Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Det är "habegär-syndromet" som gör att man vill blanda räkarter. Jag föll också för det Praktiskt är det inte. Tänk på att det blir otrolig jobbig att sepera de senare när du t.ex. ha fått tillräkligt med yngel. Bortsett från korsningsrisk med vissa sorter så finns det en annan aspekt varför du inte skall blanda de. Olika arter föröka sig olika snabbt och en art av din mix kommer blir dominerande i karet och trängar de andra arter undan. Högstsannolikt körsbärsräkorna...

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Choffe
      • June 2005
      • 288

      okej, tack för svaren!

      Ursprungligen postat av Sonja
      Crystal kan korsa sig med tiger och humla.
      dock blev jag lite sur när du sa det (som står över) sonja! jag hade just tänkt att ha tiger eller humla tillsammans med mina crystal menmen, det är bra att jag fick veta det så dom inte korsar sig....men man kan alltså ha nästan vasomhelst tillsammans med crystal förutom tiger och körsbär?
      kan man blanda CR, WP och RC?

      mvh christoffer
      Senast redigerad av Choffe; 11 October 2006, 14:34.
      Christoffer Lundholm
      4 kar med tanganyika och räkor...

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        Ursprungligen postat av Sonja
        Du kan ha Crystal red med körsbär ELLER WP, men inte körsbär OCH WP, (för dom kan korsa sig).
        Den mest kompletta och aktuella korsningstabellen hittar du här (dock på tyska). Grön "0" står för korsning inte möjlig, röd "X" står för korsning möjlig och svart "X" för förmodligen korsningsrisk.

        Hejhopp. Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av ralp
          Den mest kompletta och aktuella korsningstabellen hittar du här (dock på tyska). Grön "0" står för korsning inte möjlig, röd "X" står för korsning möjlig och svart "X" för förmodligen korsningsrisk.

          Hejhopp. Ralp
          Jättebra, dom har med att körsbär och WP kan korsa sig.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av Choffe
            okej, tack för svaren!


            dock blev jag lite sur när du sa det (som står över) sonja! jag hade just tänkt att ha tiger eller humla tillsammans med mina crystal menmen, det är bra att jag fick veta det så dom inte korsar sig....men man kan alltså ha nästan vasomhelst tillsammans med crystal förutom tiger och körsbär?
            kan man blanda CR, WP och RC?

            mvh christoffer
            Bra tabell som Ralp länkade till. Om du måste blanda kan du ha antingen körsbär eller WP med CR.

            Men om du skaffar ett kar till kan du ju ha något annat som t ex tiger som är jättevackra räkor
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Choffe
              • June 2005
              • 288

              bra länk ralp!!!

              Ursprungligen postat av Sonja
              Bra tabell som Ralp länkade till. Om du måste blanda kan du ha antingen körsbär eller WP med CR.

              Men om du skaffar ett kar till kan du ju ha något annat som t ex tiger som är jättevackra räkor
              jag kan ju tyvärr inte skaffa ett kar till så därför vill jag proppa ner högsta antal arter i det lilla utrymme dom får
              Christoffer Lundholm
              4 kar med tanganyika och räkor...

              Kommentar

              • Choffe
                • June 2005
                • 288

                sonja, kan inte du lägga in lite bilder på dina räkkar?

                mvh christoffer
                Christoffer Lundholm
                4 kar med tanganyika och räkor...

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  nu är dom inkoppade

                  Mina nya körsbär och mina också nya CR och posthorn.

                  Funderar över hur jag ska kunna återgälda generositeten från Sonjas sida..

                  CR räkorna blandade sig direkt med de andra som bodde där innan så nu går det INTE att se skillnad på gamla och nya.

                  Körsbären har gömt sig ganska bra men om man verkligen kikar så ser man ett gäng här och där..
                  Två av honorna har ju rom redan!!
                  Hoppas att dom inte känner att dom måste ömsa så det går åt skogen med rommen..

                  En av glasräkorna snodde en liten posthornssnäcka och kutade iväg med den. Sen satt den och snurrade snäckan för att kunna komma åt den goda snigeln däri... Jag tror dock inte att den lyckas..
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Banan ska jag nog testa, men fiskbullar vete sjutton. Finns så mycket saker i dom som inte kommer från havet/vattnet. Jag är nog överdrivet försiktigt med mina sötisar Ingen rom på dina blå räkor än?
                    Undrar en liten sak bara...Banan och squash kommer väl inte heller från havet/vattnet? Vad är det i fiskbullar som kanske inte är bra för fiskar/räkor?
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Choffe
                      sonja, kan inte du lägga in lite bilder på dina räkkar?

                      mvh christoffer
                      Jag ska, jag ska... glömde kameran hos killen den här gången. Typiskt för jag tänkte fota något till tävlingen också, men jag var för trött då jag gick upp i morse.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Undrar en liten sak bara...Banan och squash kommer väl inte heller från havet/vattnet? Vad är det i fiskbullar som kanske inte är bra för fiskar/räkor?
                        Äh, det är någon fix idé jag har bara. Banan och squash är ju från växtriket och är rent utan tillsatser. Men fiskbullar har en massa tillsatser. Det är ju inte fel på själva fisken i bullarna. Jag har ingen burk i närheten så jag kan läsa någon innehållsförteckning heller. Jag skulle aldrig ge fisk oxhjärta heller, men det är många som föder upp superfina discusar på det.
                        Jag har såna där fixa idéer
                        Sen ger jag ju mina räkor grindalsmask ibland och dom är ju animaliska och lever inte heller i vattnet, så jag är inte konsekvent heller. Jag kan inte riktigt svara egentligen, tänker väl mer med hjärtat ibland. Jag borde nog inte ha skrivit något om det överhuvudtaget.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Äh, det är någon fix idé jag har bara. Banan och squash är ju från växtriket och är rent utan tillsatser. Men fiskbullar har en massa tillsatser. Det är ju inte fel på själva fisken i bullarna. Jag har ingen burk i närheten så jag kan läsa någon innehållsförteckning heller. Jag skulle aldrig ge fisk oxhjärta heller, men det är många som föder upp superfina discusar på det.
                          Jag har såna där fixa idéer
                          Sen ger jag ju mina räkor grindalsmask ibland och dom är ju animaliska och lever inte heller i vattnet, så jag är inte konsekvent heller. Jag kan inte riktigt svara egentligen, tänker väl mer med hjärtat ibland. Jag borde nog inte ha skrivit något om det överhuvudtaget.
                          Jodå, fixa idéer är något jag känner väl till, kan jag säga...! Är själv full av sådana! Jag blev bara lite orolig när du skrev att du aldrig skulle ge fiskbullar varken till räkor eller malar, jag vet att många ger det till sina malar så jag har inte haft en tanke på att kolla innehållet. Burken har jag såklart slängt också, plockade ur fiskbullarna, delade och frös in, så jag har ju inte heller tillgång till innehållsförteckning... Får nog köpa en ny burk så jag kan kolla det!
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Jodå, fixa idéer är något jag känner väl till, kan jag säga...! Är själv full av sådana! Jag blev bara lite orolig när du skrev att du aldrig skulle ge fiskbullar varken till räkor eller malar, jag vet att många ger det till sina malar så jag har inte haft en tanke på att kolla innehållet. Burken har jag såklart slängt också, plockade ur fiskbullarna, delade och frös in, så jag har ju inte heller tillgång till innehållsförteckning... Får nog köpa en ny burk så jag kan kolla det!
                            Det är säkert ingen som helst fara med det. Men en bra idé att kolla vad som är tillsatt.
                            Något jag däremot ska testa någon gång är att ge räkorna någon liten, liten bit mussla från burk. Det brukar jag blanda i räkmixen.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • CBR
                              • January 2005
                              • 292

                              Suttit och läst igenom den här tråden nu och har blivit rejält sugen på räkor och har ett par frågor.

                              Läste i Kjells tråd att det funkar att köra utan filter, någon som har erfarenhet av det? Det lutar åt att jag skaffar ett 20-30l och funderar då på om det funkar utan filter. Anledningen är att karet troligen kommer stå väldigt nära sängen och jag är väldigt känslig för ljud.

                              Måste erkänna att jag är lite rädd att jag kommer snöa in helt på räkor efter vad jag läst i den här tråden
                              The Zone

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ett litet ryggsäcksfilter är näst intill ljudlöst. Det kan vara en bra lösning. Men det kan funka utan filter om det inte är så många räkor.
                                Ett kar på 20-30 liter är bra storlek tycker jag. Har både större och lite mindre.
                                Det är väldigt lätt att nörda ner sig fullständigt om man väl börjar med dom
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...