Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    vilken räka är lättast att få bäbisar av.har letat efter info på svenska men hittar inge typ vatten temp,foder,vad dom trivs bäst med antingen kan ni väl skicka en länk till något på svenska eller om ni kan berätta lite snabbt
    www.akvarietorget.se

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Körsbärsräkorna är lättast att få yngel på. Dom är tåliga och ska klara temperaturer mellan 15-28 grader och tåla olika vattenvärden från mjukt till hårt alkaliskt.
      Mina äter det mesta som olika bottentabletter, fryst artemia, räkmix, squash mm.
      Det är bra med lite javamossa i karet. Ynglen gillar att leta efter mat inne i mossan. Jag har en liten rot i alla mina räkkar, och boklöv. Räkorna sitter ofta på rötterna och löven och plockar efter något att äta.
      Dom gillar att simma runt lite, speciellt hanarna när dom letar efter honor så det är bra om det är lite fritt vatten också och inte bara växter över hela karet.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Humleräka

        Jag lägger upp en bild på den finaste av mina nya humlor, caridina sp. "Breviata".
        Bifogade filer
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Choffe
          • June 2005
          • 288

          läcker!!
          Christoffer Lundholm
          4 kar med tanganyika och räkor...

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            vad är det för sorts räkor dom har på alagret.
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              I kubkaret på disken är den Crystal red. Sen brukar dom ha körsbär då och då och någon filtrerarräka som jag inte vet namnet på. Södermalms akvarieaffär har väl mest sorter nu tror jag. Han hade sist jag var där CR, RC, WP, gröna, tiger, någon enstaka humla och några som han beställt in under namnet guldband. Vete sjutton vad det är egentligen men dom ser ut som Caridinor.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Choffe
                • June 2005
                • 288

                nu har akvariumet varit "i bra skick" ett tag så jag har precis släppt i dom 7 nya crystal red dom e såå fina!!!

                när allt är så bra så måste det alltid hända något dåligt för mig, asså jämt! denhär gången så hade min fina körsbärshona som hade äggfläckar sugits in lite i pumpen typ, men var fortfarande på utsidan om insuget, hon kunde iaf inte komma loss... så hon dog

                mvh christoffer
                Christoffer Lundholm
                4 kar med tanganyika och räkor...

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  Ursprungligen postat av Choffe
                  nu har akvariumet varit "i bra skick" ett tag så jag har precis släppt i dom 7 nya crystal red dom e såå fina!!!

                  när allt är så bra så måste det alltid hända något dåligt för mig, asså jämt! denhär gången så hade min fina körsbärshona som hade äggfläckar sugits in lite i pumpen typ, men var fortfarande på utsidan om insuget, hon kunde iaf inte komma loss... så hon dog

                  mvh christoffer

                  insugssäkra insugssäkra insugssäkra. hur många gånger skall man behöva säga detta...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    Mina nye räkor ser ut så här
                    Bifogade filer
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      Ursprungligen postat av drd
                      Mina nye räkor ser ut så här
                      Jättefina. Var nu noga med ph - de är extremt känsliga! Hoppas du får ungar på dem!
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av drd
                        Mina nye räkor ser ut så här
                        Oh, he-e vad snygga dom är
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Choffe
                          • June 2005
                          • 288

                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          insugssäkra insugssäkra insugssäkra. hur många gånger skall man behöva säga detta...
                          det fixade jag sekunden efter att jag upptäckte det, satte ett jättefinmaskigt "filter" för allt!
                          Christoffer Lundholm
                          4 kar med tanganyika och räkor...

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            Ursprungligen postat av Mamma Mia
                            Jättefina. Var nu noga med ph - de är extremt känsliga! Hoppas du får ungar på dem!

                            Ph vad e de ?

                            Har ju mitt berömda löddevatten, det behöver man inte mäta dom pökar som tokar i det

                            Nä ärligt talat så köpte jag mig en ph mätare digital HANNA penna i duisburg och sedan dess så har jag lite mer koll på vattenvärdena.
                            Ph i karet ligger på 6.3 ,temp 25 grader och microsiemens 200.

                            Det är dom enda värdena jag mätt upp.

                            Körde iofs en KH test på vattnet från kranen igår och det ligger på 2.

                            Med tanke på att körsbärsräkorna,amanoräkorna och dom stora filterräkorna bär på ägg,yngel så funkar värdena bra verkar det som.
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Oh, he-e vad snygga dom är
                              Dom var helt osynliga första dagarna men nu är dom framme hela tiden och snor käk från dom andra större räkorna.

                              Men är det inte likadana som dom du la upp bild på nyligen Sonja ?
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Driver du med mig Kolla täckningen på det vita på dina och det orangea på stjärten. Dina räkor är otroligt snygga, var superrädd om dom. Och får du lika snygga yngel så sälj dom dyrt
                                Humleräkor är mer känsliga än körsbär och verkar betydligt mer svåra att få yngel på här i Sthlm i alla fall. Blanda dom inte med annat än körsbär? (för dom går ihop va?) Dom kan korsa sig med Crystal red och tiger.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...