Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Choffe
    • June 2005
    • 288

    Ursprungligen postat av miiaoo
    Löven ska ha trillat ner själva. Träden drar ju tillbaka näringen ur dom innnan dom trillar på hösten. Så plocka bruna löv på hösten.

    Fodret jag nämde funkar fint till dina räkor..
    Jo, räkmix brukar vara en favorit också, testa det..
    okej, men det går väll lika bra att plocka löv nu som fallit för nåt år sen? ska man "byta" löv om dom typ "är slut"? är det bara som dekoration eller cokså mat?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
    4 kar med tanganyika och räkor...

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Choffe
      okej, men det går väll lika bra att plocka löv nu som fallit för nåt år sen? ska man "byta" löv om dom typ "är slut"? är det bara som dekoration eller cokså mat?

      mvh christoffer
      Ja, det går bra att ta gamla löv också. Du kan koka dom innan du stoppar i dom i akvariet. Dom bryts ner efterhand så det är inget att byta ut..

      Troligtvis så är det någon som kommer att äta lite på dom också.
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        Ursprungligen postat av krylbo
        Hej!

        Är det någon som vet om det finns någon bra butik som har räkor i Puttarden?
        Ska dit som hastigast på fredag...


        /Lars
        hittade du något?
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Choffe
          • June 2005
          • 288

          Ursprungligen postat av miiaoo
          Ja, det går bra att ta gamla löv också. Du kan koka dom innan du stoppar i dom i akvariet. Dom bryts ner efterhand så det är inget att byta ut..

          Troligtvis så är det någon som kommer att äta lite på dom också.
          tackar har plockat löv och kokat dom nu. ska bara se vad räkorna säger om ett....

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm
          4 kar med tanganyika och räkor...

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Jo det är torra boklöv jag brukar plocka på höstarna då dom börjat ramla ner. Jag lägger ut dom på något torrt ställe så dom får torka riktigt ordentligt och sen spar jag i papperskassar i förrådet
            Ibland kokar jag dom ett tag och ibland lägger jag ner dom okokta. Dom okokta flyter ett tag innan dom sjunker. Men det är snyggare färg på dom okokta i början. Då är dom vackert rödbruna medan de kokta får den vackra mörkbruna färgen.
            Räkorna äter av löven och det är bra för dom. Man kan även lägga i lite alkottar, men dom färgar vattnet väldigt kraftigt.

            Jag matar mina räkor (Caridinor och Neocaridinor) med allt möjligt. T ex smått granulatfoder som jag vunnit här på Zpet , räkmix, fryst artemia, olika bottentabletter. Dom tar även levandefoder som nykläckt artemia och lite grindalsmask ibland. När jag lägger ner någon liten bit förvälld squash till snäckorna så äter räkorna av det också.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Burmaräkor

              Ursprungligen postat av miiaoo
              JA! Grattis i förskott! Vad roligt!

              Jag är visst en förvirrad typ för jag vet inte ens vilken sort "Burma" är...
              Jag har sett i din profil att du har sånna, men det är allt jag vet..
              Ha! ha! Jag vet inte heller vad det är Jo, jag vet att det är en Caridinaräka som inte är namngiven. När det står spec. så betyder det att den kommer från i det här fallet Burma men inte fått namn än.
              Men närmast kommer dom från Tyskland

              Vi får väl se om det blir några yngel än. Räkorna är stora och fina. Ska bli lite större än t ex CR.
              Jag ska fota och visa upp hur det går med dom.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Har precis kommit hem från duisburgmässan med ett gäng mystiska små räkor som var svart/vita....vetitusan vad dom hette men dyra var dom.

                50 euro för 10 st

                Kommer bilder så småningom.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av drd
                  Har precis kommit hem från duisburgmässan med ett gäng mystiska små räkor som var svart/vita....vetitusan vad dom hette men dyra var dom.

                  50 euro för 10 st

                  Kommer bilder så småningom.
                  ... avundsjuk
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Choffe
                    • June 2005
                    • 288

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Jo det är torra boklöv jag brukar plocka på höstarna då dom börjat ramla ner. Jag lägger ut dom på något torrt ställe så dom får torka riktigt ordentligt och sen spar jag i papperskassar i förrådet
                    Ibland kokar jag dom ett tag och ibland lägger jag ner dom okokta. Dom okokta flyter ett tag innan dom sjunker. Men det är snyggare färg på dom okokta i början. Då är dom vackert rödbruna medan de kokta får den vackra mörkbruna färgen.
                    Räkorna äter av löven och det är bra för dom. Man kan även lägga i lite alkottar, men dom färgar vattnet väldigt kraftigt.

                    Jag matar mina räkor (Caridinor och Neocaridinor) med allt möjligt. T ex smått granulatfoder som jag vunnit här på Zpet , räkmix, fryst artemia, olika bottentabletter. Dom tar även levandefoder som nykläckt artemia och lite grindalsmask ibland. När jag lägger ner någon liten bit förvälld squash till snäckorna så äter räkorna av det också.
                    okej, tack så mycket men löven färgar väldigt mycket i vattnet tycker jag! men men, o föresten så är mina räkor rätt sega! dom blev det sen jag släppte i dom i nya karet...och tyvärr så dog några pga av det också:'( men dom rör sig typ inget och äter inte, men stoppar man ner handen så flyr dom ganska snabbt...men varför är dom så sega? har haft dom i nya karet nästan en vecka nu...

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm
                    4 kar med tanganyika och räkor...

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Choffe, är karet nystartat? Räkor är känsliga för dålig vattenkvalité och det kan bli det i nystartade kar innan dom är inkörda.
                      Sen så har jag inte så mycket löv att det färgar vattnet. Men det är smaksak hur mycket man vill ha i.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Choffe
                        • June 2005
                        • 288

                        oki, kan inte du lägga in en bildpå karet mm?
                        Christoffer Lundholm
                        4 kar med tanganyika och räkor...

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Choffe
                          oki, kan inte du lägga in en bildpå karet mm?
                          Jo jag ska göra det. Har inte alla fotoprylar på samma ställe just nu bara, men det kommer så småningom
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Choffe
                            • June 2005
                            • 288

                            vad bra ser fram emot dina bilder!

                            nu har mina räkor börjat äta lite på löven, och dom är mkt piggare! har tagit bort lite löv också. har ett eklöv och nåt annat mjukt och mörkbrunt också...
                            tycker det är så kul att mina räkor har frisknat till!

                            mvh christoffer
                            Christoffer Lundholm
                            4 kar med tanganyika och räkor...

                            Kommentar

                            • fairing
                              • October 2003
                              • 574

                              kan man ha räkor i ett akvarium utan pump med belysning och värmare.jag tänkte försöka mig på räkor jag me tycker dom verkar så tuffa
                              www.akvarietorget.se

                              Kommentar

                              • Ainon
                                • August 2006
                                • 83

                                Jag har hört att man kan det, har i alla fall mina nya körsbärsräkor i ett kar med endast belysning och doppvärmare.



                                Hur fasiken får ni så bra bilder på räkorna? Detta är så bra jag lyckats med *skäms* http://www.dropshots.com/photos/9456...005/175430.jpg

                                Snälla ignorera det ni ser av min vackra tapet, min lillebror valde det då vi flyttade hit för 12år sedan, han var 5år
                                Senast redigerad av Ainon; 05 October 2006, 21:07.
                                42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
                                4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
                                +Amazonpapegoja och undulat

                                Kommentar

                                Arbetssätt...