Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Apropå räkor så är ju en sådan nästa månads kalenderbild.

    Kanske köper jag också med mig någon räkart när jag åker ner till Tyskland till helgen. Vi får se - jag flyger ju så man kan inte ha med sig så mycket - men en påse borde ju funka i alla fall.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Apropå räkor så är ju en sådan nästa månads kalenderbild.

      Kanske köper jag också med mig någon räkart när jag åker ner till Tyskland till helgen. Vi får se - jag flyger ju så man kan inte ha med sig så mycket - men en påse borde ju funka i alla fall.
      Jamen titta, den har jag missat. Den måste väl ha åkt upp helt nyss? Riktigt fin bild där man ser "vantarna". Jag visste inte att de har såna på flera benpar. Det är superkul med makrobilder på räkor. Dom har så många fina små detaljer som är mariga att se på dom små pyttisarna.

      Hoppas du hittar någon trevlig räka. Tänk om du skulle springa på någon blå. Då blev i alla fall jag ruggigt avundsjuk
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        Jag har körsbärsräkor med både den stora och den lilla smycketetran. Inget jag valde själv, de flyttade dit Har ibland sett småräkor, och de blir fler o fler, de stora, så det GÅR ju. Men ingen massproduktion direkt De vuxna klarar sig finfint, inte alls rädda och buffas om maten med de andra.

        Ursprungligen postat av c90368
        Hej

        En farlig tråd det här var och köpte ett 45 liters i går för räkor.

        En fråga: Hur tror ni det skulle fungera att ha ett litet stim smycketetra tillsammans med körsbärsräkor? Kommer räkynglen kunna klara sig? Smycketetran är ju ganska ytorienterad och de är ju inte särskilt "stora i maten".
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          Åhhh den svarta Tigerräkan till mig

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Apropå räkor så är ju en sådan nästa månads kalenderbild.

          Kanske köper jag också med mig någon räkart när jag åker ner till Tyskland till helgen. Vi får se - jag flyger ju så man kan inte ha med sig så mycket - men en påse borde ju funka i alla fall.
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            phu...

            Inte ute ur skogen ännu men jag börjar se ljuset..

            Första dygnet efter helrenoveringan av räkkaret så dog tre WP. Men nu verkar det vara slut på epidemin. Inga fler döda räkor och alla som är kvar( inte så många men ändå) ser pigga ut.
            Inga CR har dött och det verkar vara främst WP honor som inte klarat sig. Känsligare än hanarna?

            Dock lite sorgligt är att en av mina fina glasräkor också har dött. Inte smma kar och absolut inte av samma anledning men ändå. Känns lite sorgligt.
            Den blev kanske 10 månader gammal eller så tror jag...
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Burmaräka

              Det ser minsann ut som om en av mina nya Caridina spec. "Burma" har fått en äggfläck
              Vad tror ni? Ser liiite misstänkt ut.

              Förstora gärna bilden så syns det bättre.
              Bifogade filer
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                Utan tvekan... Grattis i förskott - då är du nog först i Sverige

                Hejhopp. R
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av ralp
                  Utan tvekan... Grattis i förskott - då är du nog först i Sverige

                  Hejhopp. R
                  tack, tack. Hoppas det går bra när hon släpper ner rommen och att det blir småttingar också. Dom har blivit riktigt snygga allesammans. Jag kan lätt räkna in sex, vet inte om den sjunde gömmer sig lite eller har "försvunnit".
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Choffe
                    • June 2005
                    • 288

                    SONJA; vad är det för blad/löv du har till dina räkor, är det mat eller prynad?

                    vad ger du räkorna för mat?

                    mvh christoffer
                    Senast redigerad av Choffe; 03 October 2006, 14:54.
                    Christoffer Lundholm
                    4 kar med tanganyika och räkor...

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      JA! Grattis i förskott! Vad roligt!

                      Jag är visst en förvirrad typ för jag vet inte ens vilken sort "Burma" är...
                      Jag har sett i din profil att du har sånna, men det är allt jag vet..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Det ser minsann ut som om en av mina nya Caridina spec. "Burma" har fått en äggfläck
                        Vad tror ni? Ser liiite misstänkt ut.

                        Förstora gärna bilden så syns det bättre.
                        Vi ser fram emot en annons om "Burma"-yngel här på zoopet så småningom!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Choffe
                          • June 2005
                          • 288

                          jag vet heller inte hur den ser ut

                          men asså vad är bästa maten för räkor? jag ger dom lite pellets som jag krossar bara. känns inte så stabilt :S

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm
                          4 kar med tanganyika och räkor...

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Choffe
                            jag vet heller inte hur den ser ut

                            men asså vad är bästa maten för räkor? jag ger dom lite pellets som jag krossar bara. känns inte så stabilt :S

                            mvh christoffer
                            Olika frysfoder, maltabletter är det vissa som ger doch vill inte mina ha det.
                            Annars så ger jag mina flingfoder och ett granulat för teror från Nutrafin.

                            Men det hänger ju lite på vilken sorts räkor du har?

                            Det är förresten boklöv eller eklöv som brukar användas i akvarierna..
                            Fast personligen så har jag bara haft asplöv hittills.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Choffe
                              • June 2005
                              • 288

                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              Olika frysfoder, maltabletter är det vissa som ger doch vill inte mina ha det.
                              Annars så ger jag mina flingfoder och ett granulat för teror från Nutrafin.

                              Men det hänger ju lite på vilken sorts räkor du har?

                              Det är förresten boklöv eller eklöv som brukar användas i akvarierna..
                              Fast personligen så har jag bara haft asplöv hittills.
                              ok, jag har crystal red och körsbärsräka (tror jag den heter, den e röd!).

                              men kan man bara lägga i typ färska blad eller måste dom vara torra? tycker att bladen är så otroligt mörkbuna!!!

                              mvh christoffer
                              Christoffer Lundholm
                              4 kar med tanganyika och räkor...

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Ursprungligen postat av Choffe
                                ok, jag har crystal red och körsbärsräka (tror jag den heter, den e röd!).

                                men kan man bara lägga i typ färska blad eller måste dom vara torra? tycker att bladen är så otroligt mörkbuna!!!

                                mvh christoffer
                                Löven ska ha trillat ner själva. Träden drar ju tillbaka näringen ur dom innnan dom trillar på hösten. Så plocka bruna löv på hösten.

                                Fodret jag nämde funkar fint till dina räkor..
                                Jo, räkmix brukar vara en favorit också, testa det..
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...