Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Alla dom där tabletterna brukar väl mjukas upp lite med tiden. En del tar bara längre tid på sig och håller ihop fast dom blivit lite mjukare.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      En fråga som antagligen varit uppe förut...
      Hur gammal blir en körsbärsräka?
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        Vad är detta för en rackare ?

        Är det en körsbärsräka ?

        Kön ?

        Blir hanarna lite ljusare eller ?
        Bifogade filer
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          Ursprungligen postat av drd
          1Vad är detta för en rackare ?

          2Är det en körsbärsräka ?

          3Kön ?

          4Blir hanarna lite ljusare eller ?
          1.det är en räka,rääääääka, har ni inte sånna i skåne?
          2 ja
          3 troligt en hona
          4 oftast
          Senast redigerad av MagicFingers; 23 September 2006, 23:07. Anledning: ville vara mer personlig i mitt svar.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            Ursprungligen postat av MagicFingers
            1.det är en räka,rääääääka, har ni inte sånna i skåne?
            2 ja
            3 troligt en hona
            4 oftast
            Så säger jag med! För jag tror att denna räkan har en ljus äggfläck precis bakom "ögonbrynen" va?!?
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Jodå, det är en körsbärsräkshona med gul äggfläck under nackskölden.
              Hanarna är lite mindre, ser liksom lite smalare och "spetsigare" ut i kroppsformen och är väl oftast (alltid?) mycket svagare i färgen samt har aldrig någon ljus fläck i nacken.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Ålrajt då tackar jag för alla svar denna gången

                Har nog 4 honor då och som det ser ut ett 20 tal hanar
                Kanske fler honor då en del är små som attans ännu och inte färgat någe än.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Det blir säkert fler honor om de är små nu.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    INGEN som vet hur gammal en körsbärsräka kan bli, på ett ungefär...???
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      INGEN som vet hur gammal en körsbärsräka kan bli, på ett ungefär...???
                      beror på så många faktorer.., men dom jag har är >6mån iaf.. :/
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av Birgitta W
                        INGEN som vet hur gammal en körsbärsräka kan bli, på ett ungefär...???
                        Kjell har skrivit drygt ett år i räkfaktatråden, men det gäller generellt olika dvärgräkor.
                        Räkor är hyffsat nytt i akvariesammanhang så vi som håller på här har inte hunnit ha dom så länge än gissar jag.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Kul att det har blivit lite liv i tråden igen!

                          Nu har jag ältat det här med mina räkor som dör..
                          Så slutsatsen har blivit att inte starta upp ett till likadant kar eftersom det första inte funkar. Snacka om att göra det jobbigt för sig i så fall...

                          Så det blir att byta bottensubstrat i det nuvarande och se ifall räkstackarna sluter dö för mig.
                          Jag har en fundering om att bottnen i räkkaret inte funkar på ett bra biologiskt sätt nämligen. Det är svart råda sans 0,2-0,3 mm--> = kompakt och ingen vettig biologisk nedbrytning. Jag tror att eftersom min pump är dålig så har det blivit syrebrist vid bottnen och det kan vara därför räkorna rejsar omkring så mycket för vattnet är bättre syresatt högre upp.

                          Hoppas att det funkar i alla fall för det kommer att bli klurigt att byta sanden eftersom jag har en klåfingrig dotter, tre nyfikna katter och en burdus hundvalp som alla kommer att vilja käka/leka med räkorna när dom inte är i karet.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av miiaoo
                            Kul att det har blivit lite liv i tråden igen!

                            Nu har jag ältat det här med mina räkor som dör..
                            Så slutsatsen har blivit att inte starta upp ett till likadant kar eftersom det första inte funkar. Snacka om att göra det jobbigt för sig i så fall...

                            Så det blir att byta bottensubstrat i det nuvarande och se ifall räkstackarna sluter dö för mig.
                            Jag har en fundering om att bottnen i räkkaret inte funkar på ett bra biologiskt sätt nämligen. Det är svart råda sans 0,2-0,3 mm--> = kompakt och ingen vettig biologisk nedbrytning. Jag tror att eftersom min pump är dålig så har det blivit syrebrist vid bottnen och det kan vara därför räkorna rejsar omkring så mycket för vattnet är bättre syresatt högre upp.

                            Hoppas att det funkar i alla fall för det kommer att bli klurigt att byta sanden eftersom jag har en klåfingrig dotter, tre nyfikna katter och en burdus hundvalp som alla kommer att vilja käka/leka med räkorna när dom inte är i karet.
                            Å andra sidan kan du starta upp det nya med en annan botten som är lite mer genomsläpplig och släppa ner några snäckor och några få startfiskar. Sen låter du det gå några veckor eller mer och sen byta ut fiskarna mot några räkor.
                            Om du har ett större kar kan du låta ett filter gå in sig i det en tid så det inte är helt nytt när du flyttar det till det nya karet.

                            Jag tycker din teori låter väldigt vettig. 0.2-0.3 är väldigt kompakt. Jag har tyckt att min grova blästersand, som jag inte har räkor i, är på gränsen och då har jag för mig att den är ca 0.8 mm.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Ja, då är det igång!

                              Översta bilden visar hur totalt giftig och äcklig bottnen har blivit med allt för finkornig sand= Ingen syresättning, kolla färgen på vattnet i hinken!
                              Filtergojs ser ju mysigt och fint ut i jämförelse!

                              Andra bilden är räkor och snäckors tillfälliga hem

                              Tredje bilden är räkkaret i nuvarande skick. Planterat och klart men vattnet från tillfälliga räkhemmet ska i samt räkorna såklart! Men det bli nog imorgon eller ikväll.

                              Jo, och snäckskalen på sista bilden är till för tynga ner anubiasen och roten lite. Aqua clay är som någon sagt tidigare riktigt svår att plantera i.
                              Bifogade filer
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                min botten är till största del svart sand 2-4mm (från tyskland 25kg säck för multum), hobbylit, och krossat snäckskal...
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...