Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    Ursprungligen postat av miiaoo
    Jag har inte sett honan med rom sen jag skrev det här inlägget(ovan) för ca 3 veckor sen. Så jag var helt säker på att det gått illa för dom dyrbara små romkornen. Men nu för 5 minuter sen så såg jag henne!!
    Några få små korn, kanske 6 stycken eller nåt sitter kvar under magen på henne!! HURRA!!! Det är ca 1 ½ vecka kvar till kläckning nu...
    Gulleräka!!

    Grattis, hoppas det snart tassar omkring småräkor hos dig då!
    Själv har jag både körsbär och WP med rom men har ännu inte sett till några småräkor...Jag har även CR, men ingen av dem har rom än över huvud taget..Men jag väntar och hoppas!
    Min zoon

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Nitra98
      Grattis, hoppas det snart tassar omkring småräkor hos dig då!
      Själv har jag både körsbär och WP med rom men har ännu inte sett till några småräkor...Jag har även CR, men ingen av dem har rom än över huvud taget..Men jag väntar och hoppas!
      Ja, det är ju verkligen värt att vänta på!
      Jag har en WP med rom också. Så några få små yngelräkor kommer det nog att bli under dom närmaste veckorna! Roligt!!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av miiaoo

        Sonja: Jag såg flera sidor bakåt i tråden att du skrev att inte är nere i etablerade kar och röjer/rotar. Hur menar du då? Hur gör du med växter som håller på att ta över hela kar? Ansar du bara uppifrån utan att plantera ner?
        Jag vill ju inte störa mina, men jag vill ju att det ska vara snyggt också bland växterna.. Tips?
        Jag menade nog att jag inte rotar runt i botten med någon slamsug mer än i absolut undantagsfall. När jag behöver ansa bland växterna så kan jag riva upp och sätta ner toppar om det är såna sorters växter. Fast jag har inte så mycket sånt. Det är mest långsamväxare som Cryptocoryner och olika javaormbunkar mm. Lite olika vallisneria förstås och dom måste ansas då och då. Fast det blir väl mest att jag river upp en del som växer för fel. Har en del svärdplantor och dom står ju också kvar på samma ställe.
        Den stora tillväxten står olika flytväxter för, och dom är det ju bara att skaka av räkorna ifrån och kasta när dom växer för bra.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Edlund
          • September 2004
          • 330

          Nån som har nån erfarenhet av Neocaridina sp. "blue" ?

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Ursprungligen postat av Edlund
            Nån som har nån erfarenhet av Neocaridina sp. "blue" ?
            Är det inte dom som Magicfingers har?
            Var det något speciellt du ville veta?

            Kul med en ny räk person i tråden. Det har varit lite långsamt här ett tag nu.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Tigerräka

              Länge sen jag lade upp någon bild på mina räkor i den här tråden. Här är en av mina nyare tigerräkor. Jag tror det är en hane. Han har en riktigt snygg teckning, tycker jag
              Bifogade filer
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Sonja
                Länge sen jag lade upp någon bild på mina räkor i den här tråden. Här är en av mina nyare tigerräkor. Jag tror det är en hane. Han har en riktigt snygg teckning, tycker jag
                Vilken snygging!!

                Ja, lägg upp fler fina bilder. Det är så roligt när det kommer nya inlägg i Räkig fakta...
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  En till

                  Här kommer en rätt kass bild på en av mina humleräkor. Jag har sån där svart blank sand i det karet och det är så värdelöst att försöka fota något vettigt i det karet. Det blir jättefula reflexer från sanden.

                  Förstora gärna räkbilderna för att se detaljer bättre.
                  Bifogade filer
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Här kommer en rätt kass bild på en av mina humleräkor. Jag har sån där svart blank sand i det karet och det är så värdelöst att försöka fota något vettigt i det karet. Det blir jättefula reflexer från sanden.

                    Förstora gärna räkbilderna för att se detaljer bättre.
                    Jag tycker iofs att det är ett effektfullt kort med alla reflexer även om inte 100 % fokus på räkan eftersom omgivningen är rätt häftig.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      angående antalet liter/timme för dvärgräkor

                      Jag har funderat en del på detta sen jag skaffade mina första CR räkor. Jag har i Kjells räkinfo läst att räkorna lever i relativt strömt vatten i naturen men att det kana vara direkt olämpligt att ha det strömt i ett räkakvarium.
                      Hur strömt har ni det?

                      Jag har ett 50 högt sexkantigt kar med ett Aquael fan 2 i. Dvs 450 liter/timme. Det blir med andra ord ganska strömt när den går för fullt.
                      Jag har haft den så vattnet har stått nästan stilla och jag har den för tillfället för full gång.

                      Under dessa test som har pågått i veckor i taget så har jag naturligt studerat räkornas aktivitet. Jag har WP och CR i det karet.
                      Jag har sett att vid i stort sett stillastående vatten med bara ytrörelse så är räkorna relativt skygga och kommer bara fram när det är matdags och då bara några räkor i taget. Jag har 9 CR som alltid är framme i stort sett, men dom är lugna av sig. Och så har jag ca 17 WP som nästan alltid gömmer sig.

                      Dock har jag sen senaste filterrengöringen haft filtret på full fart. Första dygnet såg jag inte en räka. Men sen, vilken fart det har varit på dom!!!
                      Super snabba, lekande CR och WP.
                      Det verkar inte vara stress eftersom dom har gömställen med lä från det "snabba" vattnet.

                      Dom far runt som tokar emellanåt. Dom är verkligen både högt och lågt. Ibland så ser man en av dom större individerna simma mot den värsta strömmen. Som vissa fiskar simmar i utblåset ungefär.
                      Plötsliht så är dom inte alls så skygga längre utan mängder av räkor är framme nästan hela tiden.

                      vad har ni för erfarenheter av detta?
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Jag har märkt att det är olika. Har rätt bra cirkulation i några lite större kar och inte förrän jag stänger av pumparna och matar sätter dom igång att simma omkring mer. Det gäller främst CR. Sen har jag tiger i två kar. En med lite mer cirkulation än i det andra. Där simmar dom mer där det är mer cirkulation. Fast å andra sidan är det något mindre med växter, alltså mer simutrymme. Det andra är rätt igenvuxet och där har de svårt att simma längre sträckor.

                        Mina WP har lite lagom med cirkulation och dom är väldigt oskygga och väldigt aktiva efter att dom fick de första kullarna yngel. Dom verkar helt klart tryggare när dom är fler, och ju fler dom är ju mer ser jag de precis nykläckta simma omkring också ihop ed de större. Första kullen såg jag knappt alls i början. Då höll dom sig längst bak i karet och helst inne i javamossan.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Näe!! Nu blir jag snart tokig!!
                          Tre räkor döda på tre dagar! En CR och två WP.
                          Det kan ju bara inte vara normalt. Men dom andra verkar må hur bra som helst.

                          Just precis nu så rejsar det omkring WP i full fart, antagligen hanar som letar en mogen hona. Jag tror att det finns en sån nämligen.. Hoppas att honan med rom klarar sig i alla fall så det kommer lite nya och inte bara bortfall...
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            Jag ska hålla tummarna för dig, miiaoo! Själv såg jag en CR-hona med rom idag! Bara några få korn, men ändå.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              Jag har smått på G av alla mina räkarter i räkkuben nu.
                              Såg en klippräkhona släpa på antagligen en miljon ägg, hon hade ett gäng ägg under skalet som var det största jag sett nånsin.
                              Dock är räkan 6-7 cm stor oxå så då blir det många små.
                              Sen har jag inte en utan två amanohonor som släpar på småttingar och så minst en körsbärsräka som ska ha små när som helst.

                              Kul ju att det händer lite i baljan.

                              Bifogade filer
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                Visst är det väl roligt med räkor! Jag har körsbär och WP också som går med rom och så har jag ju ett gäng (räknade till 91 st!) amanoyngel som jag dragit upp som går på tillväxt plus ett helt gäng nya amanolarver som jag också försöker dra upp, men just mina CR har inte haft rom förrän nu så det är lite extra roligt för tillfället!

                                Hur är det med klippräkor, får de färdiga yngel/förökar sig i sötvatten?
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...