Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av miiaoo

    Tror ni att det kan bli jobbigt att ha 2 sorter i samma kar? Varför i så fall?
    Det är både det estetiska och praktiska som gör att jag inte blandar. Jag vill absolut inte riskera att få hybrider, och det står lite olika om vilka som kan korsa sig så jag tar inga risker alls.
    Sen tänker jag som så att jag vill ju gärna ha massor av räkbebisar. Då blir ett kar fullt efter en tid. Har jag då flera sorter tillsammans som får ungar så blir karet fullare fortare Iofs skulle jag då få en anledning att skaffa nya kar... igen

    Lika eller olika inredning är en smaksak. Man kan ju titta på räkfärgen och välja sand/grus efter det så att räkorna syns bra. Jag skulle kunna tänka mig att t ex de gröna skulle synas bäst i ett kar som hålls i mörkare färger, mörk botten och mörka växter. Jag tror dom skulle försvinna i ett kar med massor av ljusa finflikiga växter.
    Samma gäller nog WP. Dom gör sig väldigt snyggt mot javamossa, mörka rötter och boklöv.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      Ursprungligen postat av Sonja
      Det är både det estetiska och praktiska som gör att jag inte blandar. Jag vill absolut inte riskera att få hybrider, och det står lite olika om vilka som kan korsa sig så jag tar inga risker alls.
      Jag skulle kunna tänka mig att t ex de gröna skulle synas bäst i ett kar som hålls i mörkare färger, mörk botten och mörka växter. Jag tror dom skulle försvinna i ett kar med massor av ljusa finflikiga växter.
      .
      Hmm, jag måste nog fundera lite.. Kanske skulle det funka med bara dom gröna. Dom växer ju väldigt långsamt också har jag läst. Kanske bra om dom slipper konkurrens. Hmm..

      Jag måste ju först få klartecken på att köpa ett kar till...
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        En annan sak som kan kännas som ett litet problem är väl om man har två sorter där den ena förökar sig värre än vildguppys och den andra är mycket mer långsam och försiktig med allt. Jag skulle vara rädd att den ena skulle konkurrera ut den andra så man aldrig såg den.
        Men man tycker och tänker på olika sätt. Det är jättebra att du får olika svar på hur och varför man har sina räkor på ett visst sätt. Sen gör du precis som du känner själv skulle funka bra för dig.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          Jag tänkte bara rekomendera en växt som jag tycker passar väldigt bra till räkor. Dom gillar att klättra i den, särskilt Glasräkorna och kika in på den här länken så ser ni en WP som sitter i växten. Hon trivs också i Heteranthera zosterifolia .

          Här är länken. http://miiaoo.blogspot.com/2006/09/s...vrgrka-av.html
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Vilken snuttis Den verkar trivas bra där
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Sonja
              Vilken snuttis Den verkar trivas bra där
              Ja, nu verkar dom ha gjort sig lite hemmastadda för dom har vågat vara framme lite mer idag än innan. Dom är lite skygga och sprätteriväg så fort man närmar sig karet för fort men inte i morse. Då satt dom kvar, 3 st. Och nu simmade två stycken runt som tokar och klättrade på rutorna.
              Söta små filurer! Jag är jättenöjd med mitt köp! Tack Sonja för fina små räkor!
              Hur stora är förresten dina vuxna WP? Lika som CR eller?
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Nej dom blir inte riktigt lika stora som CR. Dessutom är hanarna lite mindre än honorna.
                Ser du äggfläckarna genom nackskölden?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Nej dom blir inte riktigt lika stora som CR. Dessutom är hanarna lite mindre än honorna.
                  Ser du äggfläckarna genom nackskölden?
                  Javisst syns dom på honorna, även på dom med bara pyttelite ägganlag.
                  Jaha, okej då vet jag vad jag har att vänta mig i storlek då..
                  Jag har fått intrycket av att dom förökar sig redan innan dom har nått full storlek? Är det så?

                  Jag har bestämt att jag ska ha bara gröna, Babulti(?) i nästa kar om jag får köpa ett. Mannen skulle fundera på det, så det brukar betyda att det redan är så gott som klart..

                  Kul!!
                  Är det någon som har cirka priset på dom gröna?Det skulle vara intressant men inte viktigt att veta.
                  Sen hade jag en till fundering. Om jag vill hobbyodla dom gröna( det är ju svårt att inte göra det eftersom dom förökarsig av sig själva så att säga). Jag kommer i så fall att ha ett 60 liters till. Hur många rekomenderar ni erfarna att jag börjar med? 10-15 eller fler typ 20-25?
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Jo dom börjar föröka sig innan dom är fullvuxna i längd.

                    Södermalms akvarieaffär hade såna för någon vecka sen, men jag vet inte vad han skulle ha för dom. Ring och fråga.

                    Jag tycker det känns ok att börja med ca 10 st. Men jag har inte hållit på så länge så andra kanske tycker det funkar bättre med något annat antal. Fast mina CR började jag med sex som snart bara var fem.
                    Dom andra har jag börjat med 10.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      hej hopp här kommer en första kass bild.. den é s****s snabb och rätt omöjlig att fota.. spelade in en film.. skall se om jag hittar nånstans att föra in den ..
                      Bifogade filer
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136



                        där kanske?..
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          *skrattar* Vad fina dom är!! Lite avis blir man ju, men jag har ju planer på ett med gröna..
                          Är ju rätt så frestad av dom här små: http://www.akwaria.pl/krewetki/pliki...babaulti_1.jpg

                          Senast redigerad av miiaoo; 01 September 2006, 20:44.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av MagicFingers
                            hej hopp här kommer en första kass bild.. den é s****s snabb och rätt omöjlig att fota.. spelade in en film.. skall se om jag hittar nånstans att föra in den ..
                            Jäklar vad gullig den är. Filmen är ju jättesöt Vilken racerräka va Den är ju riktigt mörkt blå (avundsjuk ). Är det den blåaste då?
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              *skrattar* Vad fina dom är!! Lite avis blir man ju, men jag har ju planer på ett med gröna..
                              Är ju rätt så frestad av dom här små: http://www.akwaria.pl/krewetki/pliki...babaulti_1.jpg

                              http://www.akwaria.pl/krewetki/pliki...babaulti_3.jpg
                              Dom är riktigt fina dom där med.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Jäklar vad gullig den är. Filmen är ju jättesöt Vilken racerräka va Den är ju riktigt mörkt blå (avundsjuk ). Är det den blåaste då?

                                snabb som F....

                                jag har 4mindre (som den på bilden/filmen) och så 2 större (gissar på honor)
                                4 är som på bilden och dom är ljusare än dom 2 honorna.., men som sagt det é ju ZPV möte här snarrt då lär dom la vilja fota räkor förmodar jag...
                                *ler*

                                gröna får det bli i nästa kar..., och så WP nånstans.. och så kanske RC igen (dom förra dog mysteriskt )
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...