Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Här är en länk om blåa räkor. Verkar svårt att hitta i Europa, och finns dom är dom antagligen artificiellt blåfärgade enligt den här siten:

    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      Ursprungligen postat av Sonja
      Här är en länk om blåa räkor. Verkar svårt att hitta i Europa, och finns dom är dom antagligen artificiellt blåfärgade...
      Jag tror att det där med artificiella färgningen är över. Numera finns det flera olika blåfärgade dvärgräkor såsom Tiger, Tüpfel (kan väl översättas med "spot"?!) och Blue Pearl. Det är delvis färgmutationer från "vanliga" arter (typ Tiger) och delvis - högstsannolikt - nya arter (typ Blue Pearl). Räkhobbyn i Tyskland har kommit upp till en ny nivå som börja likna den asiatiska intensitäten. Dvs. fler olika färger, färgklasser och arter med delvis monströser priser. CRs och Bis säljs numera allt ofta i så kallade "Japanstamm" kategorier med priser från 150 sek upp till 850 sek.

      Otrolig spännande utveckling. Synd bara att jag så ont om tid att hänger med själv...

      Hejhopp. Ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Åh vad jag skulle vilja ha möjlighet att se och tom köpa lite nya intressanta sorter och färger. Jag skulle aldrig våga/vilja beställa tror jag. Dom olika blåa på länken är ju hur snygga som helst. Såg någonstans på någon annan sida både blåa och svarta tiger. Och riktigt snyggt färgade CR och humleräkor med täckande vita band är så läckert

        Jag får se hur det blir med mina små tigrar. Första kullen är drygt 10 mm nu och en del är riktigt snyggt randade. Jag ska plocka ur de snyggaste till ett annat kar har jag tänkt.
        Jag skulle ju vilja ha tigrar med orange stjärtspets och huvud. Men det dyker nog inte upp spontant. Inga av mina vuxna har det.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av miiaoo
          nämne ser man på!! Jag tror bestämt att jag har en CR hona med rom!!


          Inte speciellt fylld men vad gör det. Har tagit ur tetrorna som gick i det karet också så det finns ingen som käkar räkbarn..

          Ska bli mycket kul att följa!

          För övrigt så har alla CR kommit fram nu när fisken är borta och WP;na har flyttat in. Så nu väntar jag på att nyömsade WP ska komma fram lite till också..

          Edit:
          CR honan med rom är rätt så aggresiv mot dom andra, brukar dom vara det? Hon hotar med klorna och gör små utfall.
          Där ser man Dom känner sig tryggare när dom är fler. Jag har sett på mina att just första gången honorna går med rom kan det vara lite mindre antal korn.
          Men jag har väl inte märkt att gravida honor skulle vara mer aggresiva. Däremot kanske det är så att de vill ha mer mat när dom precis släppt fram rommen? Just mat kan dom, och räkor överhuvudtaget kivas om rätt mycket. Helst snor dom mat från någon annan kompis och springer iväg med.
          CR går fyra veckor med rommen, ifall du undrar. WP går tre veckor.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Ursprungligen postat av Sonja
            Där ser man Dom känner sig tryggare när dom är fler. Jag har sett på mina att just första gången honorna går med rom kan det vara lite mindre antal korn.
            Men jag har väl inte märkt att gravida honor skulle vara mer aggresiva. Däremot kanske det är så att de vill ha mer mat när dom precis släppt fram rommen? Just mat kan dom, och räkor överhuvudtaget kivas om rätt mycket. Helst snor dom mat från någon annan kompis och springer iväg med.
            CR går fyra veckor med rommen, ifall du undrar. WP går tre veckor.
            Ja, det är ju klart roligare nu när dom syns lite. Nu har jag precis kommit hem från en shoppingtyr. Har shoppat foder. 3 block med frusen artemia, en burk med spirulina tabletter och en burk med ett sjunkande granulat.
            Artemian har jag ju ahft sen jag starrade karen men det andra är nytt. Ska bli kul att se om det är uppskattat.

            Jag har satt upp en post-it lapp med 28 rutor på för att kryssa i för varje dag till mina första räkbebbar kommer.. Hoppas att det går bra för lilla mamman.
            Så lär jag ju bara göra med den allra första kullen, sen hinner man ju inte med antar jag.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              köpte 5 st blå idag.. får la se om det kan bli något av dom..
              gammalt vatten från mina andra kar, och så får dom tyv. vara i en "guldfiskskål" sålänge....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av MagicFingers
                köpte 5 st blå idag.. får la se om det kan bli något av dom..
                gammalt vatten från mina andra kar, och så får dom tyv. vara i en "guldfiskskål" sålänge....
                Åååååhhhhh.... foton, snälla.....
                Vad är det för sort? Hur stora är dom, hur blå är dom, hur mycket kostade dom och var köpte du dom? Vet du var dom kommer ifrån också? Typ grossist eller något?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  Mustafa på www.petshrimp.com har ändrat sin uppfattning om växter i räk akvarium. Han menar att snabbväxande växter som hornsäv, vattenpest m.m tar död på microorganismerna i vattnet de som är bra för räkorna. Han rekommenderar javamossa som inte växer så fort och har organismer som räkorna gillar. Han rekommenderar även Ekblad som de bästa bladen att ha i.

                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Ursprungligen postat av miluhe
                    Mustafa på www.petshrimp.com har ändrat sin uppfattning om växter i räk akvarium. Han menar att snabbväxande växter som hornsäv, vattenpest m.m tar död på microorganismerna i vattnet de som är bra för räkorna. Han rekommenderar javamossa som inte växer så fort och har organismer som räkorna gillar. Han rekommenderar även Ekblad som de bästa bladen att ha i.

                    Mvh Cecilia
                    Jag har sett akvarium med enorm räktillväxt som varit helt igenvuxna med Najas. Det är ju också lätt att plocka ut Najas om det blir för mycket.
                    Vad gäller ekblad så har jag hört detta från flera håll och det är därför det står angivet i artinfon för räkor.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Åååååhhhhh.... foton, snälla.....
                      Vad är det för sort? Hur stora är dom, hur blå är dom, hur mycket kostade dom och var köpte du dom? Vet du var dom kommer ifrån också? Typ grossist eller något?
                      lovar inte att dom blir bra..., tar några i helgen...(bilder)

                      inte jätteblåa, lite brunaktiga oxå.., och lite röda..:/,,, kostade 33:-/st
                      (kan inte säga vart jag köpte vill inte smygreklama) nej men jag skall höra mig lite för om ursprung, det var extrapersonal så....
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Näe alla räkioter! Nu har jag bstämt att det måste bli ett kar till med räkor! Min man vill absolut inte ha ett till men han har inga bra argument till varför jag inte får ha ett till.Kan ni hjälpa mig med bra argument för att skaffa ett till?

                        Jag såg tigrar i affären igår och jag är fast! Dom rackarna måste jag bara ha! Sånna och grön i ett till 60 liters tänkte jag.
                        Visst är det snyggare att inte blanda som Sonja gör. Har dom var för sig alltså, men det skulle ju innebära att jag bara skulle kunna ha en till sort och jag vill ju ha två. Så det blir att kompromissa med att ha två sorter.


                        Jag tänkte ha ett till sexkantigt och ha samma svarta sand i karet med typ samma växter. Eller är det snyggare att inte ha lika, dom kommer att stå på rad.. Vad tycker ni?

                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          ... Kan ni hjälpa mig med bra argument för att skaffa ett till?

                          Jag såg tigrar i affären igår och jag är fast! Dom rackarna måste jag bara ha! Sånna och grön i ett till 60 liters tänkte jag.
                          Visst är det snyggare att inte blanda som Sonja gör. Har dom var för sig alltså, men det skulle ju innebära att jag bara skulle kunna ha en till sort och jag vill ju ha två. Så det blir att kompromissa med att ha två sorter.
                          Är du fast i räkträsket så är du det. Och att blanda kommer du nog att ångra. Detta är typsikt nybörjarefel, då man inte kan stoppa sitt iver. Jag var t.ex. dumt nog att blanda fyra arter. Somt sagt är du fast så lutar det väl snarare åt ett par minikar till

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          ... Jag tänkte ha ett till sexkantigt och ha samma svarta sand i karet med typ samma växter. Eller är det snyggare att inte ha lika, dom kommer att stå på rad.. Vad tycker ni?
                          Smaken är olika. Jag gillar inga sexkantiga kar då de drar alldeles för mycket uppmärksamhet på sig själva istället för innehållet. Personligen tycker att det är snyggast med en rad EXAKT likadana kar med en art per kar. Det blir lite mer seriöst "zookänsla"

                          Välkommen i träsket. Hejhopp. Ralf
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • miluhe
                            • June 2006
                            • 2090

                            Finns red bee eller black bee räkor någonstans att få tag på i Skåne?

                            Mvh Cecilia

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Ursprungligen postat av ralp
                              Är du fast i räkträsket så är du det. Och att blanda kommer du nog att ångra. Detta är typsikt nybörjarefel, då man inte kan stoppa sitt iver. Jag var t.ex. dumt nog att blanda fyra arter. Somt sagt är du fast så lutar det väl snarare åt ett par minikar till

                              Smaken är olika. Jag gillar inga sexkantiga kar då de drar alldeles för mycket uppmärksamhet på sig själva istället för innehållet. Personligen tycker att det är snyggast med en rad EXAKT likadana kar med en art per kar. Det blir lite mer seriöst "zookänsla"

                              Välkommen i träsket. Hejhopp. Ralf
                              Jo, jag har ju varit fast ett tag. I räkträsket alltså. Hittills 4 sorter. Glasräkor, CR, Gabonräka och WP.
                              Jo, smaken är som sagt olika, jag gillar sexkantiga kar. Jag vill inte ha "zookänsla" i vardagsrummet..

                              Tror ni att det kan bli jobbigt att ha 2 sorter i samma kar? Varför i så fall?
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av MagicFingers
                                lovar inte att dom blir bra..., tar några i helgen...(bilder)

                                inte jätteblåa, lite brunaktiga oxå.., och lite röda..:/,,, kostade 33:-/st
                                (kan inte säga vart jag köpte vill inte smygreklama) nej men jag skall höra mig lite för om ursprung, det var extrapersonal så....
                                Det skulle vara kanon att få se någon bild och få veta genom vilken grossist dom kommer från, om dom gör det. Och namnet förstås. Det låter som du fick dom för ett bra pris. Det låter verkligen spännande med dom.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...