Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Kul. Jo dom är ruggigt bra på att hålla sig borta om dom vill. Ändå gör ju färgen att dom syns bra.
    Hoppas det blir bra med WP-räkorna. Några är i alla fall honor med lite antydningar till äggfläckar och några är absolut småhanar. Skriv hur det funkar att ha dom tillsammans, för dom skulle gå i samma kar va?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      Jag lägger mig i här: Jag har CR och WP i samma kar och det funkar utmärkt! I ett annat kar har jag körsbär och Amano, och det går lika bra!
      Min zoon

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Bra att veta, Nitra98. En sak jag funderar lite över är att WP, och körsbär, förökar sig så himla mycket och fort medan CR är lite långsammare. Kanske WP kan "ta över" karet efter en tid? Fast då kan man ju dela med sig om dom blir för många
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sintei
          • May 2006
          • 501

          Ursprungligen postat av miiaoo
          nu har dom haft ett "race" i karet i några timmar och jag såg 5 av 6 möjliga på samma gång. Så den sjätte är nog också vid liv eftersom jag inte sett den död nånstans.
          Har för mig att när en räka dör brukar det bli race på de andra räkorna. Dock behöver det ju inte vara så i ditt fall.

          Dessutom ringer det en klocka i bakhuvudet att vissa räksorter inte har några problem alls med att kors-para sig.
          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Ursprungligen postat av Sintei
            Har för mig att när en räka dör brukar det bli race på de andra räkorna. Dock behöver det ju inte vara så i ditt fall.

            Dessutom ringer det en klocka i bakhuvudet att vissa räksorter inte har några problem alls med att kors-para sig.
            hmm, då kanske den sjätte ligger nånstans.

            Hittills har allt gått bra med räkorna. Nu syns bara en av 18 WP men ett gäng CR syns. Man skulle kunna säga att om 17 WP kan försvinna så fort så finns det gott om gömställen.
            Det ska bli väldigt roligt att få följa dom små liven här framöver. Ska sticka och köpa lite bra foder till dom idag. Några förslag?
            Jag har nu:
            Tetra Menü, ett flingfoder som Magicfingers säljer här på Zoopet, ärtor, räkmix, Tetra Pleco och Tetra Tabimin.
            Jag funderade över spirulina samty lite frysfoder. Hur ser spirulina ut eg? Finns det i flingform eller är det ett pulver? Har ni något annat att rekomendera till räkorna?

            Mina CR vill inte ha något av det jag har gett dom hittills. Ett par ggr har jag sett att domhar ätit maltabletter och en gång var det en räka på räkmixen. Men dom äter säkert på natten eftersom dom har vuxit rejält sen jag köpte dom för några veckor sedan.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              Ursprungligen postat av miiaoo
              hmm, då kanske den sjätte ligger nånstans.

              Tetra Menü, ett flingfoder som Magicfingers säljer här på Zoopet, ärtor, räkmix, Tetra Pleco och Tetra Tabimin.
              nope inget jag säljer.. Tetramin PRO Colour säljer jag ...

              men till mina räkor ger jag granulat faktiskt... och så äter dom på najasen....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Mina räkor är nog mest förtjusta i fryst artemia. Sen kommer räkmix och ett väldigt trevligt smått granulat som heter Aquatic Nature granulat tropical S, eller något liknande Men räkorna verkar äta det mesta.

                Spirulina finns som platta hårda tabletter som man brukar ge sugmalar. Man kan köpa den allra minsta förpackning man hittar och bryta små bitar. Dom sväller rätt mycket och räkorna är inte så stora i maten.

                Simmar omkring som tokar gör hanarna då de letar efter honor att para sig med. Jag gissar att villiga honor utsöndrar något som sätter fart på hanarna.

                Vad jag har fått fram om att korsa sig är att WP och körsbär kan göra det. Dom är Neocaridinor bägge.
                CR korsar sig med bee och tiger, och några andra (zebra, bumblebee). Dom är Caridinor allesammans.
                Någon annan som fått fram andra fakta om det? Jag tycker det står lite olika på olika ställen.
                Senast redigerad av Sonja; 29 August 2006, 12:06.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  nope inget jag säljer.. Tetramin PRO Colour säljer jag ...

                  men till mina räkor ger jag granulat faktiskt... och så äter dom på najasen....
                  A, klantigt skrivet av mig. Jag menade inte att du säljer Tetra menü.. Utan att jag ger ett annat foder förutom Tetra Menü och att det är det fodret jag ger..

                  Vad ger du för granulat? Och mina glasräkor är väldigt förtjusta i najasen som jag köpte av dig. Fast jag tror mest att dom klättrar i den..
                  Senast redigerad av miiaoo; 29 August 2006, 12:08.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    ... Vad jag har fått fram om att korsa sig är att WP och körsbär kan göra det. Dom är Neocaridinor bägge.
                    CR korsar sig med bee och tiger, och några andra (zebra, bumblebee). Dom är Caridinor allesammans.
                    Någon annan som fått fram andra fakta om det? Jag tycker det står lite olika på olika ställen.
                    Det finns odlare i Tyskland som har fått hybrider på Whitepearl och Körsbär. Kolla "räk-online-magazinet" som PDF (utgåva 2, mars 2006, sidan 13-15). Det finns även photos på de. http://www.garnele-online.de/1026609.htm

                    Hejhopp. Ralp
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av ralp
                      Det finns odlare i Tyskland som har fått hybrider på Whitepearl och Körsbär. Kolla "räk-online-magazinet" som PDF (utgåva 2, mars 2006, sidan 13-15). Det finns även photos på de. http://www.garnele-online.de/1026609.htm

                      Hejhopp. Ralp
                      Jajamensan, det är där jag sett det. Jag blev lite förvånad. Trodde inte dom kunde korsa sig, men jag vill inte blanda olika sorter alls, fast det är av rent estetiska skäl
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        näe!!! Nu har jag tappat bort adressen till Daniels sida igen!! Någon som har den?
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          näe!!! Nu har jag tappat bort adressen till Daniels sida igen!! Någon som har den?
                          Är det den här du menar?
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Nitra98
                            Är det den här du menar?
                            http://web.telia.com/~u15505416/
                            Japp tack!!! *sparar snabbt i favoriter*
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              nämne ser man på!! Jag tror bestämt att jag har en CR hona med rom!!


                              Inte speciellt fylld men vad gör det. Har tagit ur tetrorna som gick i det karet också så det finns ingen som käkar räkbarn..

                              Ska bli mycket kul att följa!

                              För övrigt så har alla CR kommit fram nu när fisken är borta och WP;na har flyttat in. Så nu väntar jag på att nyömsade WP ska komma fram lite till också..

                              Edit:
                              CR honan med rom är rätt så aggresiv mot dom andra, brukar dom vara det? Hon hotar med klorna och gör små utfall.
                              Senast redigerad av miiaoo; 30 August 2006, 10:15.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                nån som har koll på blåa räkor?...
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...