Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Ursprungligen postat av Raven
    vad finns det för inredning ?
    ljustider ?
    nt som stressar ?
    svart finkornig rådasand, en hel del växter, aquael fan2 filter, stenkol, snäckskal en rot...
    ljuset är tänt från ca 8-20.
    Inget stressande som jag kommer på.

    Hur länge klarar sig en sån liten räka utan mat förresten? Inte för att dom bantar eller så utan jag är bara nyfiken...
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Nu har jag fått ett tips om orsak till räkdöd. Jag tittade in hos Janne Wester, Södermalms Akvarieaffär idag. Han berättade att han beställt, och fått lite räkor från en grossist. Det var tiger, humla och CR. Ingen av tigerräkorna klarade transporten, dom verkar känsliga för flytt/stress.
      Sen hade Janne W fått 10 Anubiasplantor med. Det var olika sorter och dom såg väldigt fina ut. Han brukar inte beställa växter genom den grossisten i vanliga fall. Nu så ställde han ner krukorna, fem i varje i två kar som han koppade in räkorna i. Dan efter var alla utom tre räkor döda. Dom tre låg på sida och sprattlade. Efter fem 95% vattenbyten så hade dom tre räkorna kryat på sig. När Janne W pratade med en... tror det var någonslags vetrinär, så sa den personen att det lät som förgiftning. Det kan vara så att plantorna i sina krukor, med mineralull, är gödda med något som inte var nyttigt för de ganska så känsliga räkorna, eller så var växterna, som odlas med bladen över vatten, besprutade mot något som läckte ut i vattnet.

      Men kan inte säga säkert om det var växterna som var skyldiga, men jag kommer att vara ännu försiktigare med köpta växter och peta bort all mineralull ännu noggrannare och skölja plantor och rötter ännu mer omsorgsfullt.

      Ni som råkar ut för att räkor plötsligt dör i kar som varit igång en tid, kommer ni ihåg om ni stoppat ner nyinköpta växter med krukorna kvar?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        Ursprungligen postat av Sonja
        Ni som råkar ut för att räkor plötsligt dör i kar som varit igång en tid, kommer ni ihåg om ni stoppat ner nyinköpta växter med krukorna kvar?
        nope, enda gången jag kan minnas räkdöd va pga algtabletter jag hade haft i och då dog 3 körsbär på ett ar dagar som jag vet om
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          Undrar om det är någon mer (förutom Azur) som har försökt dra upp Amano räkor? Jag försöker nämligen göra just det och nu verkar de har påbörjat sin metamorfos så det ska bli riktigt spännande att se om jag får några överlevare. Skulle vara roligt att höra från någon annan som också försöker/ har försökt! Azur är särskilt välkommen att göra ett litet inlägg eftersom det är min förebild när det gäller detta!
          Min zoon

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            Jag har en nyköpt svärdplanta med krukan kvar i räkkaret = inga döda ännu iaf
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av drd
              Jag har en nyköpt svärdplanta med krukan kvar i räkkaret = inga döda ännu iaf
              Det låter bra. Dom här karen som dom flesta räkorna dog i var inte så stora, kanske 25 liter och med fem plantor i krukor i samma kar.
              Sen kan det vara skillnad på var dom kommer ifrån också antar jag.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Iofs....mina simmar i 125 liter och ett stort ytterfilter och plantan stod planterad i ett akvarie med fisk innan i butiken oxå så det kan ju vara där skillnaden ligger.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av drd
                  Iofs....mina simmar i 125 liter och ett stort ytterfilter och plantan stod planterad i ett akvarie med fisk innan i butiken oxå så det kan ju vara där skillnaden ligger.
                  Japp, det är ju en stor skillnad. Dom plantorna jag surrar om kom direkt från grossist, blev uppackade, väldigt lätt avsköljda och sen ner i räkkaret.
                  Om det nu berodde på plantorna så är det en faktor till. Det var anubisar. Dom växer ju väldans sakta och kan nog ha hunnit suga i sig både det ena och det andra om dom fått "tillgång" till det, och då båda lagrat i mineralullen, rötterna och själva bladen.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Sonja:

                    Ja, jag skriver dierkt till dig eftersom jag undrar vad du tycker om följande.
                    Jag köpte ju 8 CR och det har ju varierande bra för dom. Det ska ha varit 4 stycken överlevande tills för två dagar sen och nu ser jag bara två!!
                    I alla fall så har jag konstaterat att jag vill ha någon annan liten dvärgräka att testa med istället eftersom CR är rätt så känsliga. Då funderade jag på White pearl eller körsbär. Vad tycker du. Karet har svart sand och mycket växter, vad syns bäst?


                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Hejsan!

                      Skumt att det inte funkar så bra med dina CR. Vi har ju samma vatten och det verkar helt perfekt för dom.

                      När det gäller Körsbär och White pearl så verkar dom precis lika tåliga och lätta att få räkbebisar från. Dom behöver ingen värme extra i karet och har inget emot att det blir varmt på sommaren heller.

                      Jag tycker själv att WP ser mer spännande ut och dom är absolut mer livliga än körsbär. Tror dom skulle synas jättebra mot den svarta sanden och dina växter.
                      Körsbär och ju också snygga, speciellt när det gäller stora vuxna honor som kan bli enormt mörkröda. Men de som är unga och alla hanar är rätt bleka i jämförelse. En stor riktigt mörk körsbärshona med knallgul rom är väldigt vackert. Men en stor WP-hona med kritvita romkorn och kanske grönt huvud efter att ha ätit en del spirulina är i mina ögon snyggare
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Sen hade Janne W fått 10 Anubiasplantor med. Det var olika sorter och dom såg väldigt fina ut. Han brukar inte beställa växter genom den grossisten i vanliga fall. Nu så ställde han ner krukorna, fem i varje i två kar som han koppade in räkorna i. Dan efter var alla utom tre räkor döda. Dom tre låg på sida och sprattlade. Efter fem 95% vattenbyten så hade dom tre räkorna kryat på sig. När Janne W pratade med en... tror det var någonslags vetrinär, så sa den personen att det lät som förgiftning. Det kan vara så att plantorna i sina krukor, med mineralull, är gödda med något som inte var nyttigt för de ganska så känsliga räkorna, eller så var växterna, som odlas med bladen över vatten, besprutade mot något som läckte ut i vattnet.
                        Kanske kan orsaken ha varit det som jag skriver i den allmänna artinfo för räkor http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92525
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ja jag såg det du skrev och tyckte att det stämmer ju väldigt bra. Jag har sett på ett räkforum att folk ibland frågar om Anubias och Cryptocoryner är farliga för räkor. Det kommer alltid svar att dom inte är det, och jag har också mest (gamla) Anubisar och Crypto i alla mina räkkar utan problem. Men att frågan hela tiden återkommer måste bero på något, antingen "rykten" eller att folk faktiskt haft problem med det.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • miluhe
                            • June 2006
                            • 2090

                            Kan man ha sera florena i akvarium med körsbärsräkor?

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Det här blir svårt att avara på kan jag tänka mig men jag vill bara spåna lite.
                              Jag har alltså bara sett två vuxna döda CR, så teoretiskt så ska det finnas sex stycken räkor kvar. Frågan är då hur bra dom är på att gömma sig?
                              Det finns ett stenröse med ca 5-6 stenkolsbitar på ca 1kvdm st samt en hel massa växter och ett gäng löv och ett annat gäng stora musselskal som är ca 5 cm i diameter. Dom ligger visserligen på botten men det går att ta sig emellan dom om amn är en liryten räcka fär dom ligger staplade sv just den anledningen.
                              Det är såpass mycket växter att när jag skulle fånga mina 6 tetror ur den burken härom dgaen så såg jag endast två stycken på en kvart. Det resulterade i att inte en enda tetra blev fångad och flyttad.
                              Dom får vara kvar tills dom går hädan. Hoppas bara att eventuella räkbebbar kommer undan hungriga tetramunnar.

                              Så vad har ni för erfarenheter av hur bra CR är på att gömma sig?

                              Mina har varit "borta" i några veckor nu.. Men ibland så dyker det upp ett pat stycken. det är dock svårt att säga om det är samma eller inte.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                För att svara mig själv så är dom j-ligt bra på att gömma sig. För nu har dom haft ett "race" i karet i några timmar och jag såg 5 av 6 möjliga på samma gång. Så den sjätte är nog också vid liv eftersom jag inte sett den död nånstans.

                                Plus att det koppas i inte mindre än 18(!) White pearl. Jag fick en bonus på tre stycken när jag mötte Sonja och handlade mina små nya vänner.
                                Vi får se hur det går att ha ett blandkar med småräkor.
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...